Het Shaking Event op 10 maart 2017 heeft diepe sporen nagelaten in het onderwijs! Vandaag 10 maart 2030 plukken we nog steeds de vruchten van een kanteling die gezamenlijk tot stand is gekomen. Jan Rotmans, Jef Staes, Sjef Drummen en nog veel meer dwarsdenkers hebben aan de wieg gestaan van 'human based learning'.
Nadat van 2017 tot 2020 exponentiele organisaties als Uber, AirBnB, Spotify, Netflix en Snapchat de macht grepen en zich in het onderwijsland nestelden is de bom in Den Haag gebarsten. In 2016 werd in de voetbalwereld de transfermarkt volledig opengebroken, makelaars moesten geen licentie meer hebben omdat men vermoedde dat er daardoor een transparanter systeem zou ontstaan. Precies hetzelfde besloot de overheid in 2020 ook te doen, de roep van het volk om het afschaffen van alle regelgeving rondom diploma's en leerplicht zijn gehoord waardoor communities zelf zijn gaan bepalen hoe zij de mens centraal wilden zetten in een ontwikkelsysteem. De bekostiging van het gehele online systeem komt voor rekening van de ingestapte bedrijven (global en local).
Wat daarbij opvalt is dat er enkele grote wereldwijde aanbieders zijn ontstaan die de grote massa begeleiden. Daarnaast zijn er een aantal zeer specifieke learning labs ontstaan die in Nederland gesteund worden door oprichters als Wim van der Leegte, Peter Wennink, Toon Gerbrands en een aantal andere vooraanstaande zakenmannen. Zij gebruiken de online labs vooral voor cherry picking ten opzichte van talenten die hun regio of bedrijf vooruit kan helpen.
Centraal staat de ontwikkeling van de mens. Zodra je als lerende toegang krijgt tot het online learning lab krijg je een digitale intake waarbij je zowel lichamelijk als geestelijk helemaal wordt doorgelicht. Tevens worden de randvoorwaarden gecheckt die het mogelijk moeten maken dat jij een online en op maat gesneden traject kunt volgen.
Tijdens een 2 weken durende detox krijg je de mogelijkheid om een aantal challenges aan te gaan. Deze challenges voer je lokaal fysiek uit en je deelt jouw leerervaringen steeds online met jouw leergroep die bestaat uit allerlei mensen met verschillende leeftijden en nationaliteiten.
Vanuit deze challenges ga je samen met jouw learning coach een eerste learning challenge definiëren. Bij al deze challenges staat het ervaren, ontdekken en ontwikkelen van vaardigheden centraal. Leeftijd speelt hierbij geen rol. Van 8 tot 80 jaar heeft de omgeving dagelijks behoefte aan vooral offline vaardigheden die er aan bij dragen dat wij als mensheid de robots voorblijven. De kunstmatige intelligentie heeft ervoor gezorgd dat geavanceerde mensrobots steeds meer en beter worden in het toepassen van 'deep learning'. Het divergeren en convergeren zijn belangrijke skills in relatie met future networking skills. Deze netwerk skills moeten er toe leiden dat jij ongeacht leeftijd en uiterlijk de juiste mensen bij jouw challenge zoekt en vindt.
De kennismaatschappij is steeds verder afgebrokkeld vanaf 2016. Het weten en kennen van feiten is ondergeschikt geraakt aan het belang van leren leren. Coaches die betrokken zijn bij het online learning lab kunnen als hologram verschijnen in jouw fysieke leeromgeving om aanwijzingen te geven. De coach zal je nooit sturen naar het beste resultaat maar steeds dwingen om na te denken over wat je nodig hebt om verder te komen met de challenge. Wanneer je een bepaald level behaald als lerende omtrent het leren leren krijg je de mogelijkheid om zelf ook op te treden als coach.
De online omgeving is er een van mixed reality. Het speelt zich af in een 3D online omgeving waar je als lerende een eigen avatar hebt die in contact staat met de sensoren die je fysiek in jouw lichaam hebt laten plaatsen. Er is een constante verbinding tussen jouw menselijke brein en jouw artificial brein, wanneer je gaat slapen worden beschikbare data overgezet waar het kan naar het kunstmatige brein. Daarnaast is er ook een fysieke omgeving die je kunt betreden wanneer je 'great global solutions' hebt ontwikkeld. In deze fysieke omgeving ontmoet je andere master brains en werk je mee aan het verbeteren van de learning labs en help je bedrijven mee te zoeken naar master talents.
Al deze (leer)activiteiten worden bijgehouden in je eigen online identity en zijn voor alle gebruikers binnen het lab in te zien, daarnaast is er een grote groep betalende clients die de identities gebruiken om talents aan zich te binden.
Momenteel zijn er een aantal issues waar de online learning labs mee worstelen. De persoonsgerichte keuze met betrekking tot het kiezen van challenges zorgt ervoor dat sommige master talents geïsoleerd raken. Omdat de persoonlijke challenge niet aansluit bij wat de global of local challenges zijn worden hun capaciteiten niet afgenomen of voldoende erkend.
Tevens is er een zeer beperkte groep mensen die elkaar fysiek tegenkomt bij het delen van de great global solutions, hierdoor ontstaat er een homogene groep denkers die uiteindelijk ook vastlopen in hun denkrichtingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten