Nadat van 2017 tot 2020 exponentiële organisaties als Uber, AirBnB,
Spotify, Netflix en Snapchat de macht grepen en zich in het beroepsonderwijsland
nestelden leek het er sterk op dat het traditionele onderwijssysteem volledig
zou verdwijnen. Online leren, gericht op voortdurend veranderende beroepen, gefinancierd
door het bedrijfsleven, zat in de lift (Voogt & Roblin, 2010).
Maar een mens
is en blijft een kuddedier, heeft nood aan sociaal contact en samenzijn. Begin
van deze eeuw kwam cocooning al op als tegen-trend en nadat Nederland zich in
2025 terugtrok uit de EU en de gulden terug kwam, ontstond de bekende
financiële crisis welke aanhield tot 2028.
De
bedrijven, ooit succesvol op weg om het beroepsonderwijs over te nemen, gingen
failliet. De maatschappij ontwikkelde zich vanaf 2027 zachtjes tot een
‘vakkennis’ maatschappij, daar technologische ontwikkelingen volledig
afzwakten. Internet, multimedia en computers verdwijnen naar de achtergrond in
het dagelijks leven en op scholen. In het onderwijs werd vakkennis en
vakvaardigheden weer belangrijk en gewenst door de arbeidsmarkt.
De 17-jarige Saartje droomt van een baan
als dierenartsassistent en startte haar studie hiervoor in 2029. Hiertoe gaat
ze 3 dagen per week naar school en 2 dagen per week naar een werkplek om te
leren in de praktijk. Het leren op school en op een werkplek zijn vervlochten
met elkaar ( Den Ouden, Valkenburg & Den Brok, 2014). Op school volgt ze vakinhoudelijke lessen bij
docent en tevens leercoach Emily. Ze voelt zich prettig op school in haar vaste
klas met vaste klasgenoten, ze had na een paar weken al helemaal het gevoel dat
ze erbij hoort. Dat is niet vreemd want sinds de vorige eeuw is bekend dat het
gevoel van ergens bij horen (sense of belonging) en persoonlijke relaties een
positieve bijdrage levert aan persoonlijke groei en ontwikkeling van studenten
(Deci & Ryan, 2002). Saartje en haar medestudenten werken en leren binnen
de leergroep, het nieuwe sociale netwerk, intensief samen door te werken aan
complexe beroepsgerichte opdrachten (Teurlings, Van Wolput & Vermeulen, 2006). Ze wisselen tacit knowledge uit, bedenken oplossingen
voor realistische vraagstukken en krijgen vakkennis aangeleverd door de
leercoach Emily (Benammer, et al., 2006). Het samen leren en samen ontwikkelen
maakt het mogelijk om elkaar voortdurend van feedback, feed-up en feed-forward
te voorzien (Hattie & Timperley, 2007) wat een positieve bijdrage levert
aan de leerwinst. Emily begeleidt de
studenten in het samenwerkingsproces, voorziet hen van up to date vakkennis en
is facilitator van het groepsproces (Dochy, Berghmans, Koenen, & Segers, 2015). Om haar eigen kennis bij te houden loopt Emily
een aantal malen per jaar een verplichte bedrijfsstage (MBO Raad, 2015) en
onderhoudt op deze manier haar eigen vakkennis en vaardigheden. Op de werkplaats
leert Saartje haar kennis en vaardigheden meteen toe te passen. Ze ontwikkelt hierdoor
de gewenste beroepsvaardigheden (Timmermans, 2012) en werkt aan persoonlijke bekwaamheid en de
persoonlijke ontwikkeling, met de focus op het beroepsmatig functioneren en het
ontwikkelen van een beroepsidentiteit (Glaudé, Van den Berg, Verbeek & de
Bruij, 2011). Emily heeft nauw contact met de werkplaats. Regelmatig wordt
voortgang en ontwikkeling besproken. De werkplaats levert input voor opdrachten
waaraan Saartje en medestudenten op school en op de werkplaats werken. Emily
past hierop haar lessen en over te dragen vakkennis.
Na 3 jaar is Saartje een volwaardig
dierenartsassistente en kan zij misschien wel aan de op de werkplaats waar zij
het echte vak en de vaardigheden onder andere leerde.
Benammer, K., Snoek, M., Dale, L., Juis,
N., Meeder, S., Poortinga, J., ... & Schwab, H. (2006). Leren met
toekomstscenario’s: scenarioleren voor het hoger onderwijs.
Deci,
E.L. & R.M. Ryan (eds.) (2002). Handbook
of Self-Determination Research.
New
York: University of Rochester Press.
Den Ouden, E., Valkenburg, R., & den Brok, P.
(2014). Leren in Eindhoven 2030: Visie en Roadmap
voor de toekomst van educatie. Eindhoven: LightHouse.
Geraadpleegd 4 februari 2016: http://www.il-lighthouse.nl/Images/
VisieRoadmapLerenEindhoven2030HR.pdf
Dochy, F., Berghmans, I., Koenen, A.,
& Segers, M. (2015). High Impact Learning: Bouwstenen voor het leren van de
toekomst. Amsterdam: Boom Lemma uitgevers.
Glaudé, M. T., van den Berg, J.,
Verbeek, F., & de Bruijn, E. (2011). Pedagogisch-didactisch
handelen
van docenten in het middelbaar beroepsonderwijs. Literatuurstudie.
Hattie, J.,
& Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational
research, 77(1), 81-112.
Herziening MBO
(z.d.). Herziening – wat is het? Geraadpleegd op 18 februari 2017, van http://www.herzieningmbo.nl/de-herziening/inhoud/
Onstenk,
J. (2003). Werkplekleren in de
beroepsonderwijskolom. Naar een integratie van binnen en
buitenschools leren. Den Haag: Onderwijsraad.
Teurlings, C., Van Wolput, B., &
Vermeulen, M. (2006). Nieuw leren waarderen. Een
literatuuronderzoek naar effecten van nieuwe vormen van leren in het
voortgezet onderwijs. Utrecht: Schoolmanagers_VO.
Timmermans, M. (2012). Kwaliteit van
de opleidingsschool. Over Affordance, Agency en Competentieontwikkeling.
Academisch proefschrift. Nijmegen: Hogeschool Arnhem Nijmegen.
Voogt, J., & Roblin, N. P.
(2010). 21st century skills. Discussienota. Zoetermeer: The Netherlands:
Kennisnet.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten