vrijdag 10 maart 2017

Groepsopdracht poging twee - offline + one size

Nadat van 2017 tot 2020 exponentiële organisaties als Uber, AirBnB, Spotify, Netflix en Snapchat de macht grepen en zich in het beroepsonderwijsland nestelden leek het er sterk op dat het traditionele onderwijssysteem volledig zou verdwijnen. Online leren, gericht op voortdurend veranderende beroepen, gefinancierd door het bedrijfsleven, zat in de lift (Voogt & Roblin, 2010).
Maar een mens is en blijft een kuddedier, heeft nood aan sociaal contact en samenzijn. Begin van deze eeuw kwam cocooning al op als tegen-trend en nadat Nederland zich in 2025 terugtrok uit de EU en de gulden terug kwam, ontstond de bekende financiële crisis welke aanhield tot 2028.
De bedrijven, ooit succesvol op weg om het beroepsonderwijs over te nemen, gingen failliet. De maatschappij ontwikkelde zich vanaf 2027 zachtjes tot een ‘vakkennis’ maatschappij, daar technologische ontwikkelingen volledig afzwakten. Internet, multimedia en computers verdwijnen naar de achtergrond in het dagelijks leven en op scholen. In het onderwijs werd vakkennis en vakvaardigheden weer belangrijk en gewenst door de arbeidsmarkt.

De 17-jarige Saartje droomt van een baan als dierenartsassistent en startte haar studie hiervoor in 2029. Hiertoe gaat ze 3 dagen per week naar school en 2 dagen per week naar een werkplek om te leren in de praktijk. Het leren op school en op een werkplek zijn vervlochten met elkaar ( Den Ouden, Valkenburg & Den Brok, 2014). Op school volgt ze vakinhoudelijke lessen bij docent en tevens leercoach Emily. Ze voelt zich prettig op school in haar vaste klas met vaste klasgenoten, ze had na een paar weken al helemaal het gevoel dat ze erbij hoort. Dat is niet vreemd want sinds de vorige eeuw is bekend dat het gevoel van ergens bij horen (sense of belonging) en persoonlijke relaties een positieve bijdrage levert aan persoonlijke groei en ontwikkeling van studenten (Deci & Ryan, 2002). Saartje en haar medestudenten werken en leren binnen de leergroep, het nieuwe sociale netwerk, intensief samen door te werken aan complexe beroepsgerichte opdrachten (Teurlings, Van Wolput & Vermeulen, 2006). Ze wisselen tacit knowledge uit, bedenken oplossingen voor realistische vraagstukken en krijgen vakkennis aangeleverd door de leercoach Emily (Benammer, et al., 2006). Het samen leren en samen ontwikkelen maakt het mogelijk om elkaar voortdurend van feedback, feed-up en feed-forward te voorzien (Hattie & Timperley, 2007) wat een positieve bijdrage levert aan de leerwinst. Emily  begeleidt de studenten in het samenwerkingsproces, voorziet hen van up to date vakkennis en is facilitator van het groepsproces (Dochy, Berghmans, Koenen, & Segers, 2015). Om haar eigen kennis bij te houden loopt Emily een aantal malen per jaar een verplichte bedrijfsstage (MBO Raad, 2015) en onderhoudt op deze manier haar eigen vakkennis en vaardigheden. Op de werkplaats leert Saartje haar kennis en vaardigheden meteen toe te passen. Ze ontwikkelt hierdoor de gewenste beroepsvaardigheden (Timmermans, 2012) en werkt aan persoonlijke bekwaamheid en de persoonlijke ontwikkeling, met de focus op het beroepsmatig functioneren en het ontwikkelen van een beroepsidentiteit (Glaudé, Van den Berg, Verbeek & de Bruij, 2011). Emily heeft nauw contact met de werkplaats. Regelmatig wordt voortgang en ontwikkeling besproken. De werkplaats levert input voor opdrachten waaraan Saartje en medestudenten op school en op de werkplaats werken. Emily past hierop haar lessen en over te dragen vakkennis.
Na 3 jaar is Saartje een volwaardig dierenartsassistente en kan zij misschien wel aan de op de werkplaats waar zij het echte vak en de vaardigheden onder andere leerde.

Benammer, K., Snoek, M., Dale, L., Juis, N., Meeder, S., Poortinga, J., ... & Schwab, H. (2006). Leren met toekomstscenario’s: scenarioleren voor het hoger onderwijs.
Deci, E.L. & R.M. Ryan (eds.) (2002). Handbook of Self-Determination Research.
New York: University of Rochester Press.
Den Ouden, E., Valkenburg, R., & den Brok, P. (2014). Leren in Eindhoven 2030: Visie en Roadmap
voor de toekomst van educatie. Eindhoven: LightHouse. Geraadpleegd 4 februari 2016: http://www.il-lighthouse.nl/Images/ VisieRoadmapLerenEindhoven2030HR.pdf

Dochy, F., Berghmans, I., Koenen, A., & Segers, M. (2015). High Impact Learning: Bouwstenen voor het leren van de toekomst. Amsterdam: Boom Lemma uitgevers.


Glaudé, M. T., van den Berg, J., Verbeek, F., & de Bruijn, E. (2011). Pedagogisch-didactisch
 handelen  van docenten in het middelbaar beroepsonderwijs. Literatuurstudie.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review of educational research, 77(1), 81-112.
Herziening MBO (z.d.). Herziening – wat is het? Geraadpleegd op 18 februari 2017, van             http://www.herzieningmbo.nl/de-herziening/inhoud/

Onstenk, J. (2003). Werkplekleren in de beroepsonderwijskolom. Naar een integratie van binnen en
buitenschools leren. Den Haag: Onderwijsraad.

Teurlings, C., Van Wolput, B., & Vermeulen, M. (2006). Nieuw leren waarderen. Een
literatuuronderzoek naar effecten van nieuwe vormen van leren in het voortgezet onderwijs. Utrecht: Schoolmanagers_VO.

Timmermans, M. (2012). Kwaliteit van de opleidingsschool. Over Affordance, Agency en Competentieontwikkeling. Academisch proefschrift. Nijmegen: Hogeschool Arnhem Nijmegen.

Voogt, J., & Roblin, N. P. (2010). 21st century skills. Discussienota. Zoetermeer: The Netherlands: Kennisnet.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten