De huidige exponentiele groei van technologische mogelijkheden beïnvloeden de manier waarop we leren, werken en leven. Hoogleraar Jan Rotmans haalt in zijn lezingen vaak aan dat we niet leven in een tijdperk van veranderingen, maar in een verandering van tijdperk. In dit toekomstscenario staat de trend ‘technologische ontwikkelingen’ centraal. In de vier kwadranten wordt beschreven wat de invloed van technologische ontwikkelingen in de toekomst kan betekenen voor het hoger beroepsonderwijs. Ieder kwadrant wordt uitgewerkt aan de hand van de topics: onderwijsvorm, onderwijsinhoud, de economische maatschappelijke ontwikkelingen.
De maatschappelijke opdracht die het hoger beroepsonderwijs vervult staat centraal bij het uitwerken van de kwadranten. Daar waar het hoger onderwijs altijd heeft opgeleid voor afgebakende banen treedt er nu (2017) een verandering op, steeds meer banen in het middensegment verdwijnen (Rubens, 2016). De taak van het hoger beroepsonderwijs is om mensen te leren omgaan met onzekerheden, risico’s en een leven lang leren. Daarnaast wordt er gesteld dat het onderwijs bijdraagt aan het afleveren van bewuste burgers die gedurende hun leven bijdragen aan ene betere wereld/maatschappij (hbo2025, 2015).
De technologische trend is vertaald naar de twee extremen: online en offline. Daarnaast worden de extremen ‘one size fits all & tailor made’ in relatie tot onderwijsaanbod tegenover elkaar gezet. In eerste instantie lijken deze extremen erg voor de hand liggend en niet erg disruptief. Echter ben ik van mening dat het hoger beroepsonderwijs de komende jaren binnen deze extremen een disruptieve metamorfose zal ondergaan in de vormen van onderwijsaanbod om te kunnen voldoen aan de dynamische arbeidsmarkt en maatschappij.
Context
Momenteel (2030) is er slechts een selecte groep mensen die betaald voor hbo onderwijs. Dit heeft te maken met economische en maatschappelijke ontwikkelingen van de afgelopen 15 jaar. De beslissing om in 2016 de basisbeurs af te schaffen voor studenten heeft twee ingrijpende uitkomsten in de hand gewerkt. De eerste is dat afgestuurde studenten relatief verouderde curricula hadden doorgewerkt waardoor zij uiteindelijk met een relatief ‘ongewild’ diploma op de markt terecht kwamen. Doordat in hun studietijd de banen en de daarbij behorende competentie-set disruptief veranderden betraden zij met een behoorlijke studieschuld de arbeidsmarkt zonder daar een baan te kunnen vinden. De tweede uitkomst is dat zittend personeel vanaf 2016 geen gebruik heeft gemaakt van de onderwijsprogramma’s die hogescholen aanboden. Dit omdat hun werkgever deze programma’s niet vond aansluiten op de snel veranderende behoefte en zij relatief duur waren in vergelijking met het andere aanbod vanuit Open Education (Schuwer, 2016)
Offline/Tailor Made:
Nadat de 'rugzakjes' verdwenen zijn uit het onderwijs en de vernieuwingen rondom #onderwijs2032 geflopt zijn is de bom gebarsten in onderwijsland. Net als de samenleving is het gat tussen arm en rijk steeds groter geworden, in het onderwijs met name het gat tussen hoog en laag opgeleide mensen.
De schreeuw rondom het lerarentekort is voor niets geweest in 2017, Doukle Terpstra en consorten hebben tegen de bierkaai gevochten. Men heeft als maatschappij massaal de robotisering laten plaatsvinden in het onderwijs waardoor offline en op maat gemaakt onderwijs alleen nog voor de rijken der aarde is weggelegd. De gewone schoolgebouwen en campussen zijn verdwenen omdat de bekostiging hiervan niet meer door de staat wordt voorzien.
Het verdwijnen van de kennismaatschappij heeft ervoor gezorgd dat de skill-labs nu overvol zitten met lerenden van alle leeftijden en nationaliteiten. Met als enige overeenkomst dat zij werken voor exponenientele organisaties die hun geld verdienen met het bij elkaar brengen van vraag en aanbod of vaders en moeders hebben die bij deze bedrijven werken zodat zij het skill-lab abonnement kunnen betalen van hun zoon of dochter. In de labs is men gezamenlijk bezig om vaardigheden te leren middels het vinden van solutions voor challenges. Daarbij ligt de focus niet alleen op het oplossen van deze vaak 'global challenges' maar ook vooral op het vinden van deze challenges. Bedrijven betalen tegenwoordig grove salarissen voor mensen die de zogenaamde 'survival skills' bezitten en leiderschap vertonen. Het zogenaamde innoveren in the box!
De sociale component van leren staat centraal, hoe meer denkkracht er bij elkaar is hoe beter! Het is namelijk zo dat heel veel machine learning en deep learning door robots wordt gedaan. Hierdoor zijn enkel de knappe koppen interessant genoeg voor de exponentiële bedrijven.
Offline/One Size Fits All:
Het steeds verder oplopende gat tussen hoog en laag opgeleide mensen houdt men in stand doordat de grote menigte laag opgeleide mensen alleen terecht kan bij de instelling hbo-nederland. De kerncurricula van zowel de basisscholen als het voortgezet onderwijs zijn in 2017 herzien en men heeft vooral toegewerkt naar de instroom-profielen van het mbo die in 2016 zijn vastgesteld.
Dit in relatie tot de herzieningen van het hbo vanuit het rapport van Rinoy Kan in 2016 heeft ervoor gezorgd dat de vrije talentontwikkelende bachelors niet van de grond zijn gekomen. Er kwam een groot aantal uitvallers die zich geen raad wisten in het vrije hbo systeem. Daarom is men in 2019 overgegaan naar een 'vast curriculum' dat 12 opties kent die aansluiten op de uitstroomprofielen van het mbo. Het vaste curriculum biedt geen houvast gericht op beroepen maar zijn holistisch ingericht zodat je als mens ondersteuning krijgt bij het ontwikkelen op leiderschap, talenontwikkeling en zelfredzame vaardigheden. De kenniscomponenten die worden aangeboden hebben te maken met het ontstaan van global challenges en huidige technologische/strategische aanpakken die master talents in skill-labs oplossen. Deze kennis is uitgewerkt in hapklare stukken onderwijsmateriaal die je als groep doorneemt op de overheidscampus en vervolgens verwerk tot assessment materiaal. Dit materiaal bestaat uit daily journeys van master-talents en hun uitdagingen waar ze niet uitkomen staan centraal bij de opdrachten die een groep studenten maakt. Ieder individu kiest een focus vanuit zijn persoonlijke talent en toont zijn of haar ontwikkeling aan middels een self-assessment-assessment dat gecheckt wordt door een master-talent uit het skila-lab of een manager uit een exponentiële organisatie.
De rollen en verantwoordelijkheden die gekoppeld zijn aan het vaste curriculum spelen in op de ondersteunende activiteiten die mensen uitvoeren om de master talents te ondersteunen.
Online/One Size Fits All:
De stichting Open Educational Netherlands is in 2018 ontstaan vanuit een samenwerking tussen Apple en Blendle. De iTunesU store werd destijds vooral een veredelde digitalisering van bestaande hard-copy materialen. Terwijl Blendle het gat tussen vraag en aanbod in de maatschappij perfect invulde met correspondenten uit alle hoeken en gaten van de maatschappij. Alle beste MOOC builders zijn opgekocht door de twee-eenheid en zodoende hebben zij een heel rijk aanbod aan onderwijsprogramma's die is afgestemd op de gemiddelde mens.
Bedrijven hebben heel duidelijk profielen opgesteld die door middel van big data worden aangescherpt per semester. Vanuit algoritmen krijgt een werknemer het perfecte on-demand aanbod voorgeschoteld rondom zijn scholing. Er zijn gestandaardiseerde Augmented en Virtual reality ervaringen vastgelegd per bedrijf, rol en verantwoordelijkheid.
Als lerende krijg je via wereables signalen dat je minder uren moet inplannen om productief te zijn en ruimte moeten maken om jezelf te upgraden door middel van online scholing.
Wanneer je dit niet binnen een bepaalde tijd doet krijg je een coachgesprek met een loopbaanbegeleider. Problem based learning is een veel ingezette methode gedurende het online leren, van iedere student wordt verwacht dat een goede analyse gemaakt kan worden van een bestaand probleem dat door middel van Mixed Reality in beeld wordt gebracht. Vervolgens maakt deze student een zo goed mogelijk adviesrapport met mogelijke implementatiestappen. Deze aanpak wordt aan peers voorgelegd middels virtuele bijeenkomsten. De student wordt geacht de output van deze gesprekken te verwerken naar feedback/forward en up uitwerkingen.
Online/Tailor Made:
De grote exponentiële bedrijven hebben in Europa de bestaande hogescholen in 2019 op slot gezet! Doordat er een hele verandering heeft plaatsgevonden in zowel de maatschappij als in de wereld van de verdienmodellen werd het voor steeds meer mensen moeilijk om onderscheidend te zijn. De waarde van het diploma verdween doordat de overheid zijn handen hiervan aftrok. Waardoor het voor veel bedrijven een erg kostbare aangelegenheid werd om de juiste man op de juiste plaats te krijgen. Oftewel het juiste talent op de juiste plek zodat ontwikkeling in economische en ecologische groei mogelijk zou blijven voor het bedrijf. Om de persoon zowel actief te houden voor het bedrijf als zichzelf te laten ontwikkelen is er een platform opgericht dat Open Global Talent Éducation heet. Je kunt hier alleen toegang toe krijgen wanneer je een speciale educoin beurs krijgt aangeboden of je werkzaam bent bij de top 50 van meest invloedrijke exponentiële bedrijven. Er zijn diverse mogelijkheden om on-the-job te leren, de talenten en krachten die je van nature bezit zet je in om anderen te helpen en om een ‘challenge’ aan te gaan. Wanneer je ondersteuning in de vorm van verdieping, coaching of andere pedagogische/didactische kwaliteiten nodig hebt dan kun je die via een ‘alert’ aangeven op het online platform. Bij gebruik betaal je voor wat je gebruikt of je kiest ervoor om ‘ruilhandel’ toe te passen. Wanneer je meer brengt dan haalt krijg je zogenaamde ‘educoins’ uitgereikt die net als de bitcoin een waarde bevatten binnen het online platform. De onderwijsinstellingen gericht op hbo denk en werkwijze zijn ontmanteld, er is een zelfreinigend systeem opgezet wat in de basis heel erg lijkt op een combinatie van Airbnb en Uber (Vullings, 2015). Wanneer je als lerende, coach en/of expert niet de kwaliteit levert die is afgesproken dan is dat transparant en zichtbaar op het online open pedogogy platform.
Hi Jochem,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt al een uitgebreide en vooral creatieve beschrijving van de vier scenario’s gemaakt! Het is leuk om te lezen en je zet een interessante visie neer op het onderwijs. Ik heb nog wel een aantal verbeterpunten voor je:
- In de aanleiding en context werk je de globale trends mooi uit en gebruik je literatuur. Dit zou je in de uitwerking van je scenario’s ook meer mogen doen. De stellingnames die je doet zouden krachtiger zijn als je deze onderbouwt. Zo heb je het in je eerste scenario’s over skills, waarom worden skills zo belangrijk? En kennis, welke rol krijgt die?
- Je mag nog iets meer de diepgang opzoeken. Je beschrijft het nu vrij globaal en raakt veel zaken kort aan. Je mag iets meer de diepte in gaan om de grenzen van de maatschappelijke opdracht van de school te duiden -> wat betekent dit alles voor de docent? En voor de school? Zoek ook onderbouwing voor deze ontwikkeling. Dit wil niet zeggen dat het opnieuw moet, zeker niet! Maar ga zaken nog wat concreter uitwerken en onderbouwen (bijv: De onderwijsinstellingen gericht op hbo denk en werkwijze zijn ontmanteld, er is een zelfreinigend systeem opgezet wat in de basis heel erg lijkt op een combinatie van Airbnb en Uber -> wat bedoel je hier precies mee? Wat betekent dit voor de rol van de docent? Hoe ziet zijn werk eruit? En die van de student?)
- Probeer de scenario’s inhoudelijk consistent te houden. Je begint met de kansenongelijkheid en dat die toeneemt. In het laatste scenario zie ik dit bijv. niet meer terug.
Succes met uitwerken!
Sarah offers you her congratulations for a job well done.
Ha Jochem, hierbij mijn peerfeedback voor Quest 2. Via de link https://db.tt/nqvRQ7BN47 kom je bij de door mij ingevulde feedbackkaart. Groetjes Hein
BeantwoordenVerwijderen