Quest 3
SWOT-analyse van scenario off-line + tailormade
Sarah’s
duivels hebben een keuze gemaakt! We gaan verder met het scenario van leren in
een volledig offline omgeving en dat op maat van elke student.
Als
docent in het MBO zal ik me in deze SWOT analyse richten op de sterkten, de
kansen, de bedreigingen en de zwaktes binnen deze sector wanneer het gekozen
scenario de effectieve toekomst wordt. Hierbij borduur ik voort op ons samen
opgestelde scenario waarbij studenten in
flexibele groepen leren, onderwijsruimtes variëren van groot naar klein,
studenten eigen keuzes maken binnen het leerproces en toewerken naar het
ontwikkelen van een beroepsidentiteit waarbij zij tevens de zelfregulerende
vaardigheden leren welke het voor hen mogelijk maakt om ook post-initieel zich
voortdurend te blijven ontwikkelen en te leren. Het is de taak van de
onderwijsinstelling om studenten niet langer louter voor te bereiden op het beroep,
maar ook om hen de tools mee te geven welke hen in staat stellen een leven lang
te blijven leren. Te blijven leren van en met elkaar, multidisciplinair, hen
toe te rusten met vaardigheden welke hen in staat stellen om kritisch te
denken, het oordelen uit te laten stellen en hen dialogen aan te laten gaan.
Als
toevoeging en reeds meegenomen in deze analyse: vanaf volgend schooljaar maakt
de opleiding Onderwijsassistent deel uit van een zogenaamde propositie
(samenstelling van verschillende opleidingen die samenwerken en inspelen op
ontwikkelingen op de arbeidsmarkt). Het College van Bestuur is op dit moment
bezig met het herordenen (samenstellen van nieuwe proposities) van alle
opleidingen binnen Summa College. Doel is om de opleidingen binnen een
propositie actief te laten samenwerken om een aanbod neer te zetten voor
student én het werkveld. De propositie is met andere woorden een hulpstructuur
voor opleidingen die snel aangepast kan worden als het werkveld daarom vraagt.
De opleiding Onderwijsassistent zal deel uitmaken van de propositie ‘Welzijn,
sport en pedagogiek’ samen met de opleidingen Pedagogisch Werk, Vrije tijd en
Sport en bewegen. Deze opleidingen hebben verschillende uitstroomprofielen op
verschillende niveaus (niveau 2,3, en 4). De opleidingen Vrije tijd en Sport en
bewegen bevinden zich op een andere locatie dan de opleidingen
Onderwijsassistent en Pedagogisch Werk. De teams op de verschillende locaties kennen
elkaar niet en werkten nooit eerder samen. De analyse is tot stand gekomen,
denkend vanuit de opleiding Onderwijsassistent waar ik werkzaam ben, binnen het
bestaande gebouw (ROC Summa College, Eindhoven, school voor Welzijn).
In mijn
SWOT-analyse ga ik er van uit dat we als opleiding, zoals beoogd door het CvB,
regelmatig te maken krijgen met nieuwe proposities. Dit betekent dat wij als
opleiding regelmatig nieuwe samenwerkingen met andere opleidingen (op zelfde
ofwel andere locatie) zullen aangaan. Ik probeer te analyseren denkend vanuit
het jaar 2030, maar houd tegelijk rekening met een aantal reeds bestaande,
realistische uitgangspunten welke ik niet veranderd verwacht voor het jaar
2030.
Sterkten
1.
Gepersonaliseerd leren -> studenten maken eigen
keuzes binnen het leren waarbij ze eigen leerdoelen opstellen. Realistische
authentieke problemen worden opgehaald in het samenwerkingsverband met het
netwerk van stakeholders wat maakt dat ze rechtstreeks afgeleid zijn uit de up
to date realistische beroepscontext waartoe studenten opgeleid worden. Bij het
oplossen stippelen studenten hun eigen weg uit, gaan actief op zoek naar kennis
die zij nodig hebben om de eigen leerdoelen te realiseren. Vaardigheden als
plannen en organiseren van eigen werkzaamheden worden geoefend.
2.
Interdisciplinair samenwerken -> studenten van
verschillende niveaus en met verschillende achtergronden werken samen om de
realistische problemen op te lossen. Hierbij oefenen zij
samenwerkingsvaardigheden als kritische vragen stellen, argumenten
expliciteren, het uitstellen van oordelen, het onderzoeken van diverse
mogelijkheden en het aangaan van een dialoog waarbij tevens het geven van
peerfeedback een essentiële rol speelt. Tevens wordt
door samenwerkend te leren nieuwe kennis geconstrueerd door voort te bouwen op
elkaars bestaande voorkennis.
3. Extern gerichtheid -> samenwerken met de steeds in beweging zijnde
arbeidsmarkt waartoe studenten binnen een propositie opgeleid worden wat het
mogelijk maakt studenten effectief op te leiden voor het beroep en de op dat
moment gewenste specifieke kennis en vaardigheden
Als MLI’er bouw ik op dit moment mee aan het curriculum en help ik teamleden
reeds bij het uitwerken van een zo’n integraal als mogelijk onderwijsprogramma,
vertrekkend vanuit de realistische beroepssituatie. Vaardigheden, noodzakelijk
om zelfsturend te leren en samen te werken, 21e century skills etc.
dienen explicieter in het onderwijsprogramma aan bod te komen. Als MLI’er wil
ik me daar de komende tijd op gaan richten. Tot slot zal ik als MLI’er de kans
grijpen mijn netwerk verder uit te bouwen, contacten te leggen met andere
opleidingen binnen de propositie en samen, met andere stakeholders, op zoek te
gaan naar uitdagende en mooie opdrachten waarbinnen studenten zich uitgedaagd
voelen en interdisciplinair kunnen samenwerken.
Zwakten
1.
Huisvesting-> het gebouw (waar de opleiding
Onderwijsassistent gehuisvest is) en het bestaande systeem van roosteren leent
zich niet voor flexibele groepssamenstellingen. Daarnaast bevinden de opleidingen
van Vrije tijd en Sport en Bewegen zich op een andere locatie wat snel en
accuraat overleggen en samenwerken moeilijk maakt. Bovendien kennen niet alle
verschillende onderwijsteams elkaar en hebben zij allen een eigen cultuur.
2.
Docentvaardigheden -> docenten zijn veelal
onvoldoende geschoold om het leerproces van studenten centraal te zetten, samenwerkingsvaardigheden
en het zelfregulerend vermogen van studenten aan te wakkeren en te accepteren
dat niet elke individuele student op hetzelfde moment hetzelfde leert.
3.
Bestaand netwerk -> het bestaande netwerk aan
contacten met het werkveld is onvoldoende. Een gemeenschappelijk netwerk dient
nog opgericht te worden. De opleiding/docenten van het team Onderwijsassistent zijn
matig tot onvoldoende extern gericht en kennen lang niet altijd de laatste
ontwikkelingen binnen het werkveld van de propositie.
Aanvullend: In mijn rol als MLI’er zie ik mezelf als voorbeeld voor mijn
collega’s en heb ik de wens om ons als onderwijsinstelling te gaan ontwikkelen
richting een professionele leergemeenschap
Kansen
1.
Versterken adhocratiecultuur, extern gerichtheid. Binnen
team bestaat voornamelijk een familiecultuur, team is weinig extern gericht. Dankzij
de samenwerking tussen de opleidingen onderling en het brede werkveld bij het
leveren van onderwijsaanbod worden studenten breed en up to date opgeleid. Docenten
breiden eigen netwerk uit.
2.
Peer-leren docenten -> de propositie verbindt
verschillende opleidingen met elkaar. Binnen deze opleidingen kunnen zogenaamde
change agents (bijvoorbeeld docenten met MLI-achtergrond) een ondersteunende
rol bieden bij het verbinden van docenten, het laten leren van elkaars kwaliteiten,
het delen van ervaringen en het samenwerkend ontwerpen van innovatief
onderwijs.
3.
Leven lang leren -> studenten leren van en naast
elkaar, hierdoor verwerven zij vaardigheden om zelfsturend en samenwerkend te
leren. Vaardigheden welke noodzakelijk zijn om een leven lang te blijven leren.
4. Autonoom
leren -> Gevoel van autonomie binnen het eigen leerproces groeit dankzij
persoonlijke keuzemogelijkheden bij het leren, dit stimuleert de intrinsieke
motivatie en maakt zelfexpressie en zelfregulatie mogelijk.
Bedreigingen
1.
Wettelijke kaders -> wettelijke kaders,
kwalificatiedossier, diploma-eisen, bestaande en/of nieuwe structuren beperken
de mogelijkheden voor studenten om eigen leerproces vorm te geven en autonoom
keuzes te maken
2.
Waan van de dag -> samenwerken, leren van elkaar,
innovatief onderwijs ontwerpen en het werkveld bezoeken zijn activiteiten die
naar de achtergrond verdwijnen wanneer docenten te prooi vallen aan ‘de waan
van de dag’ waar adhoc vaak problemen opgelost moeten worden, zieke collega’s
vervangen moeten worden, persoonlijke problemen van studenten meer aandacht
vragen dan vooraf ingecalculeerd etc.
3.
Teamcultuur -> bestaande (veelal familie-) teamculturen
binnen de propositie maken het komen tot een effectieve samenwerking moeilijk.
Het veranderen van een bestaande cultuur en komen tot een nieuwe
gemeenschappelijke vraagt om tijd.
SWOT analyse mbo (off-line +
tailormade)
|
|
Sterkten:
|
Zwakten:
|
|
|
Kansen:
|
Bedreigingen:
|
|
|
Verwerking peer-feedback:
De heldere feedback van Jochem heeft
er toe geleid dat ik een aantal zaken heb aangevuld. Ik bereidde de uitleg tav
de proposities verder uit. Dit is een belangrijke verandering die, mits hij
doorgang krijgt en voor vlotte wisselingen zal zorgen, zeker een grote rol gaat
spelen in hoe het onderwijs in 2030 eruit zit op het Summa College, welke
sterkten, zwakten, kansen en bedreigingen zich voortdoen. Het is een feit dat
ik in mijn analyse een aantal bestaande punten heb meegenomen, simpel gezegd
omdat ik denk dat ze bepalend zijn en niet snel zullen veranderen.
Bijvoorbeeld: het professionaliseren van docenten staat al jaren in de
beleidsstukken, er werden Summa breed een aantal verschillende acties op
losgelaten en toch blijft het een aandachtspunt. Tot slot vulde ik aan wat ik
mijn rol als MLI’er zou kunnen doen, voortbouwend op wat ik op dit moment al
doe. Ik heb er voor gekozen deze niet steeds te herhalen onder elk kwadrant,
maar alleen aan te vullen indien nog niet genoemd bij kwadrant(en) erboven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten