ONLINE <<>> 1 SIZE FITS ALL
We bevinden ons in het
jaartal 2032, de trend digitalisering heeft de afgelopen jaren sterk doorgezet.
Overheid en onderwijsinstanties hebben om die reden de handen ineen geslagen om
op een gestructureerde manier deze trend in onderwijsland vorm te geven. Dit
heeft resulteert in het digitale leerloket.
Het digitale leerloket bevat – zowel voor het P.O., V.O. en beroepsonderwijs – een gestandaardiseerd lesaanbod, waarbinnen in lichte mate differentiatie kan worden aangebracht. Denk hierbij aan differentiatie op niveau binnen het PO, waardoor eventuele doublure voorkomen kan worden. Of differentiatie op tempo en interesse op het VO en beroepsonderwijs, waardoor specifieke studierichtingen kunnen worden gekozen en studievertraging zal worden beperkt. De bewandelbare paden liggen vast en zijn uitgezet door de onderwijsinstellingen, maar de student bepaalt welke route wordt afgelegd.
Het digitale leerloket bevat – zowel voor het P.O., V.O. en beroepsonderwijs – een gestandaardiseerd lesaanbod, waarbinnen in lichte mate differentiatie kan worden aangebracht. Denk hierbij aan differentiatie op niveau binnen het PO, waardoor eventuele doublure voorkomen kan worden. Of differentiatie op tempo en interesse op het VO en beroepsonderwijs, waardoor specifieke studierichtingen kunnen worden gekozen en studievertraging zal worden beperkt. De bewandelbare paden liggen vast en zijn uitgezet door de onderwijsinstellingen, maar de student bepaalt welke route wordt afgelegd.
De leeromgeving is
volledig gedigitaliseerd en bevindt zich in de Cloud, wat het leerproces tijd-
en plaats onafhankelijk maakt. Binnen het lesstofaanbod is er een verschuiving
zichtbaar. Het opslaan en oproepen van kennis neemt een minder prominente plek
in dan voorheen. Het connectivisme verovert terrein en het vermogen om te leren
wordt daarmee een belangrijker goed dan enkel het opslaan van kennis. De focus
komt te liggen op het ontwikkelen van skills. VR neemt binnen al de
onderwijssectoren een voorname plek in. Ontdekkend leren en werkplekleren
kunnen hiermee naar een hoger plan worden getild.
De rolomschrijving van de
docent 2032 is niet vergelijkbaar met die van de docent 2017. Het lesaanbod
staat vast en wordt via digitale middelen aangeboden aan de student. Ook de
directe feedback op de prestaties is gedigitaliseerd. De aanbod- en
controlefunctie van de leerkracht zoals die voorheen werd uitgevoerd, is
grotendeels verdwenen. De leerkracht blijft de leerling echter wel volgen in
zijn leerproces en coacht en begeleidt waar nodig. Het initiatief tot contact
wordt volledig gedeeld met de student. Ook studenten onderling komen regelmatig
met elkaar in contact, met voornaamste doel het geven van peerfeedback op
elkaars ontwikkeling. Deze digitale groepsgesprekken worden ingezet als
formatief toetsmoment en hiermee wordt gestreefd naar een verbetering in het
leerproces. Uiteindelijk vindt desondanks alsnog summatieve toetsing plaats,
een noodzaak om te kunnen beoordelen of de gestelde doelen zijn bereikt. Aan de
hand van deze harde gegevens kan de vervolgroute van de student worden bepaald.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten