Quest 2 – individuele opdracht:
Over 15 jaar zijn we al in het jaar
2032. Kijkend naar de veranderingen in onderwijsland van de afgelopen 15 jaar
kunnen we stellen dat de veranderingen niet heel erg groot zijn. Er is een
opkomst van digitalisering en passend onderwijs, maar extreme verschillen zijn
niet te noemen. In de onderstaande toekomstscenario’s zijn de trends
digitalisering en nieuwe media gebruikt. De scenario’s zijn uitgeschreven op
basis van de drijvende krachten.
In
elk scenario staat de leerling (Saartje) en de docent (Emily) centraal. Ik heb
getracht een beeld te schetsen waarin je meekijkt met een schooldag van Saartje
en Emily.
SCENARIO 1:
1 SIZES FITS ALL << >> ONLINE
Het is dinsdagmorgen 30 augustus 2030. Saartje
is gisteren 14 jaar geworden en dat betekent dat ze vanaf vandaag voor het
eerst mag starten met haar vervolgleertraject. Tot de leeftijd van 14 jaar
volgen alle kinderen hetzelfde gestandaardiseerde onderwijs. In dit
onderwijsprogramma wordt er behalve veel aandacht voor het beheersen van een
hoog niveau van de basisvaardigheden op het gebied van taal en rekenen ook
aandacht besteedt aan het ontwikkelen van zelfredzaamheid. In 2014 schreef de
onderwijsraad al in een publicatie dat de samenleving steeds
individualistischer wordt door de opkomst van de technologie en de
digitalisering. Hierdoor zou er in steeds meer mate zelfredzaamheid van de mens
verwacht worden. Met het doorzetten van de ontwikkelingen op het gebied van
technologie en digitalisering heeft het ontwikkelen van de zelfredzaamheid sinds
2019 een belangrijke plaats ingenomen in het huidige onderwijs.
Het is nu bijna half 9 en Saartje logt
vanuit thuis in met haar digi-chip. Vanaf half 9 precies moeten alle leerlingen
ingelogd zijn, zodat de digi-coach in één keer ziet of alle leerlingen aanwezig
zijn. Zodra een leerling inlogt wordt automatisch het lesprogramma van die dag
verstuurd. De digi-coach van Saartje heet Emily. Zij heeft constant zicht op de
resultaten van de leerlingen en kan ze steeds bijsturen. Aan het einde van de
lesdag worden alle gegevens geüpload. Dankzij de verdere ontwikkelingen van de technologie
van learning analytics worden alle gegevens geanalyseerd en wordt het
leerprogramma direct aangepast. Omdat het om een standaard leerprogramma gaat,
wordt deze steeds aangepast aan het gemiddelde van de groepsresultaten. De
leerlingen die extra uitdaging nodig hebben krijgen dit in de vorm van extra
tasks, bovenop het standaard programma. Saartje volgt dus samen met haar
klasgenoten hetzelfde onderwijsprogramma. Het leren in groepen vindt ook digitaal plaats. De verdere
ontwikkelingen van de technologie hebben het mogelijk gemaakt dat je een
hologram van jezelf kunt maken. Vooral voor het samenwerken in de studiegroepen
is dit heel praktisch. Leerlingen uit alle delen van het land hebben de
mogelijkheid om een soort van fysiek samen te werken. In 2012 werd door Slavin
al het positieve effect van samenwerkend leren aangetoond. Ondanks de
individualisering dankzij de digitalisering heeft samenwerkend leren een
belangrijke plaats weten te behouden in het onderwijs. Dankzij de technologie
is het niet meer noodzakelijk om hiervoor fysiek bij elkaar te zijn. Leren
gebeurd overal.
SCENARIO 2:
1 SIZES FITS ALL << >> OFFLINE
In het onderwijsstelsel van 2032 is de
onderwijsinhoud voor elke leerling van dezelfde leeftijd gelijk. Sinds 2017 is in
onderwijsland steeds meer de verschuiving gegaan van kennisdeling naar het
beheersen van vakkennis. Er vindt niet zozeer meer kennisoverdracht plaats,
maar leerlingen krijgen vooral aangeleerd waar ze kennis kunnen vinden en hoe
dit te interpreteren en te gebruiken.
Om goed aan te kunnen blijven sluiten bij de
instroomprofielen van de mbo en hbo scholen wordt er al vanaf de basisschool
gewerkt met vaste onderwijsdomeinen. Tot aan de leeftijd van 10 jaar wordt er
ingestoken op een brede kennisontwikkeling met veel aandacht voor
zelfredzaamheid en samenwerking. Uit een onderzoek van Deci & Ryan in 2002 bleek
al de positieve bijdrage van persoonlijke relaties in verhouding tot de
persoonlijke groei en ontwikkeling van studenten. Om tegengas te blijven geven
aan de dreigende individualisering van de maatschappij door de opkomende
digitalisering heeft samenwerking een nog belangrijkere plaats in het onderwijs
gekregen.
Het
is nu maandagochtend en net zoals alle andere doordeweekse dagen meldt Saartje
zich om 9 uur op het leerplein. Met de toenemende snelheid van onze samenleving
is er een grotere behoefte ontstaan aan het zoeken van rust om even te onthaasten.
Ook in het onderwijs is de behoefte aan rust ontdekt. In Prima-Onderwijs (2014)
was al te lezen dat mindfulness één van de onderwijsvernieuwingen zou zijn. Met
de grote drang naar rust heeft deze vernieuwing zich inderdaad waargemaakt. Daarom
start de gehele school elke ochtend samen met een mindfulness oefening.
Iedereen doet mee; leerlingen, onderwijscoaches en directie. De mindfulness
oefeningen hebben ertoe geleid dat de onderwijscoaches meer ontspannen zijn in
hun werk en dat de leerlingen meer rust en zelfvertrouwen hebben gekregen. Ze
zijn beter in staat om zelf conflicten op te lossen.
Na
de mindfulness oefeningen start de schooldag. Leerlinge gaan uiteen en
verzameling zich in hun eigen studiegroep met hun eigen studiecoach. Samen
werken zij in een talent-lab aan het uitwerken van de verschillende groepsopdrachten.
Elke leerling vervult steeds een andere rol in het proces. Op deze manier raken
ze vertrouwd met de verschillende rollen in een proces en ontstaat er begrip
voor elkaars werkzaamheden. Hattie & Timperley benoemde in hun onderzoek
van 2007 al het belang van feedback bij het leren. Dankzij de manier van
samenwerken zijn de leerlingen in staat om elkaar constant te voorzien van
feedback, feed-up en feed forward. Dankzij deze werkwijze heeft het
samenwerkend leren nog meer betekenis gekregen binnen het onderwijs curriculum.
SCENARIO 3:
TAILOR MADE – ONLINE
In het onderwijs van 2032 is het
uitgangspunt ‘een leven lang leren’ (Bussemaker & Asscher, 2016). Het concept
om leerlingen meer actief en zelfstandig te leren ‘leren’ in plaats van de
klassieke kennisoverdracht is eind jaren negentig al ontstaan onder de naam ‘het
nieuwe leren’. In de onderzoeks-agenda van het ministerie van OCW, ‘Skills voor de
toekomst’ (2016), was al te lezen dat het belang van een maatschappelijke en
beleidsmatige aandacht voor het ontwikkelen skills steeds groter werd. In
hetzelfde rapport werd gesproken over de veranderende arbeidsmarkt dankzij het
doorzetten van de technologische ontwikkelingen. Er ontstonden ontwikkelingen
waardoor het noodzakelijk is dat mensen permanent moeten kunnen leren en snel
en flexibel kunnen reageren op ontwikkelingen.
Het
is maandag 30 oktober en de 12 jarige Saartje begint vandaag aan haar eerste
schooldag van het nieuwe schooljaar. Sinds de opkomst van de sterrenscholen in
de 21ste eeuw is het concept voor ouders om zelf de onderwijstijd
van hun kind in te delen steeds verder uitgediept. Saartje vindt het wel
prettig, dat ze pas om 10 uur hoeft te beginnen. Dan kan ze goed uitgerust aan
de dag beginnen. Ze is in de middag en avond altijd productiever en ze kan zich
dan beter concentreren. Het onderwijsprogramma bestaat voor alle kinderen voor
een gedeelte uit een vast en een gedeelte uit een keuze pakket. In het begin
van de 21ste eeuw werd de betrokkenheid van leerlingen al gezien als
de basis voor effectief leren. Dit is in het onderwijscurriculum verder
uitgebreid door leerlingen meer zeggenschap te geven over hun eigen leren en
ontwikkelen. Daarom is er binnen het vaste curriculum heel veel ruimte voor de
leerlingen om eigen leerdoelen te stellen. De verdere opmars van de
digitalisering heeft ervoor gezorgd dat de schoolgebouwen zijn verdwenen. Middels
wearable technologie kan Saartje vanaf elke locatie inloggen. Haar
onderwijsprogramma is digitaal toegankelijk en voor vragen kan zij terecht bij
de verschillende domeincoaches. Met de verdere opmars van de digitalisering was
er ook een grotere angst voor een grote individualisering. Om dit enigszins
tegen te kunnen gaan werken de leerlingen in online studiegroepen. In een
studiegroep werkt elke leerling aan hetzelfde thema, maar wel gericht op hun
eigen leerdoelen. Zij geven elkaar hulp bij en peerfeedback op gemaakte
producten. De domeincoaches houden digitaal de voortgang bij en kunnen de
leerlingen bijsturen als ze hun leerdoelen niet dreigen te halen of juist toen
zijn aan nieuwe uitdagingen. Leerlingen worden niet alleen gevolgd op
kennisniveau maar ook het niveau van de vaardigheden wordt nauwlettend in de
gaten gehouden. De domeincoach, maar ook Saartje zelf kan video-chats inplannen
om bijvoorbeeld om hulp te vragen, de voortgang te bespreken of ideeën uit te
wisselen. Omdat de studies van Ryan & Deci in 2000 al het effect op
leerresultaten aantoonde van de mate waarin de leerling intrinsiek gemotiveerd
is heeft in het vernieuwde curriculum in 2020 de motivatie-coach zijn intrede
gedaan in onderwijsland.
De
studiegroepen komen om de twee weken bij elkaar. Zij volgen dan face-to-face
workshops passend bij het thema van hun project. Om leerlingen een zo goed
mogelijk beeld te geven van de echte maatschappij zijn de scholen een nauw
samenwerkingsverband met bedrijven, verenigingen, stichtingen en organisaties
aangegaan. Mensen uit de bedrijven e.d. geven een invulling aan de workshop.
Scenario 4:
Tailor made – Offline
Het is dinsdagmorgen 30 augustus 2030. Saartje
heeft zojuist haar spullen gepakt en is klaar om naar het leerplein te gaan. De
schooldag is van half 9 tot half 6 en in die dag komt alles aanbod. Leerlingen
hebben alle ruimte om hun eigen dag in te delen. Er zijn wel een aantal
voorwaarden. Leren moet regelmatig afgewisseld worden met bewegen. In 2015
schreef Pieter Tijtgat al over het toenemende wetenschappelijk bewijs voor een
positieve invloed van meer fysieke activiteiten op de verbeterde hersenfunctie
en schoolprestaties. Het is daarom dat tot op de dag van vandaag leren en
bewegen regelmatig worden afgewisseld.
De
leerlingen zitten in middelgrote klassen en werken in wisselende
samenstellingen in groepen. Ondanks dat de focus op de individuele ontwikkeling
van de leerling ligt wordt er heel veel samengewerkt. De groepen zijn bij elk
vakgebied geformeerd op leerlingen met vergelijkbare capaciteiten. Leerlingen
blijven aan elkaar gewaagd en doordat ze in wisselende samenstellingen werken
leren ze ook met verschillende mensen samenwerken. Net zoals ze later in de
maatschappij zullen gaan meemaken.
De
leercoach begeleidt de leerlingen van zeer dichtbij. Hij houdt nauwlettend in
de gaten of de gestelde leerdoelen worden behaald en bespreekt dit maandelijks,
in een kind-gesprek, met de leerling. Na een gesprek worden de behoeften en
ontwikkelpunten van de leerling bijgesteld.
Literatuur:
Deci, E.L. & Ryan, R.M. (2002). Handbook
of Self-determination research. New York: University of Rochestr Press.
Mitchell, D. (2015). Wat écht werkt. 27 evidence based strategieën voor het
onderwijs. Huizen: Uitgeverij Pica.
Onderwijsraad (2014). Een onderwijsstelsel met veerkracht.
Opgevraagd van http://www.onderwijsraad.nl/publicaties/2014/een-onderwijsstelsel-met-veerkracht/volledig/item7193
Thijs, A., Fisser, P.
& Hoeven, M. van der (2014). 21e
eeuwse vaardigheden in het curriculum van het
funderend onderwijs. Enschede: SLO.
Tijtgat, P. (2015). Fitte hersenen …..: over de relatie bewegen,
brein, leren. Tijdschrift voor lichamelijke opvoeding, 245, 12-16.
Slavin, R. (2012).
Classroom applications of cooperative learning. APA educational psychology handbook, 3, 359-378.
Bos, A. (2015). Werken met
persoonlijke leerdoelen en 21st Century skills in het basisonderwijs.
Geraadpleegd op https://talentstimuleren.nl/
Kennisnet (2016). 21st Century skills. Geraadpleegd op 7
maart 2017 via https://www.kennisnet.nl/artikel/nieuw-model-21e-eeuwse-vaardigheden/
Truijens, A. (2014, 22
november). We zijn met z’n allen heel erg
voor goed onderwijs, net zoals we hartgrondig tégen kanker zijn. Opgevraagd van
http://www.volkskrant.nl
Hierbij mijn feedback https://www.dropbox.com/s/4cm7nzpm00ulvbb/Feedbackkaart%20Quest%202%20Individuele%20opdracht%20Martine.docx?dl=0
BeantwoordenVerwijderen