SCENARIOBESCHRIJVING
ONLINE ß à 1 SIZE FITS ALL
SCENARIOBESCHRIJVING Basisschool
Maandagochtend half negen.
Saartje logt in op haar laptop. Ze heeft net ontbeten en zit aan haar bureau.
De dag begint zoals altijd met een groepsgesprek via Skype. Leerkracht Emily
legt tijdens dit gesprek uit hoe het dagprogramma er uit gaan zien voor de
kinderen in haar klas. In het digitale systeem zijn diverse instructiefilmpjes
terug te vinden. Saartje bekijkt deze zelfstandig en verwerkt vervolgens de
lesstof digitaal. Het systeem kan haar direct van feedback voorzien. De
opgedane kennis past ze toe in de Virtual Reality omgeving. De resultaten van
het gemaakte werk worden gebruikt om de lesinhoud van de volgende
onderwijsperiode vorm te geven. De differentiatie is beperkt, het aanbod staat
grotendeels vast. Wanneer deze afstemming niet voldoende is, worden
ontwikkelgesprekken met de leerkracht ingezet om achterstanden te beperken of
voorkomen. Indien het niveau van Saartje te ver achterblijft of
vooruitstreeft ten opzichte van de groep, kan er overplaatsing plaatsvinden
naar een ander leerjaar.
SCENARIOBESCHRIJVING Beroepsschool
Maandagochtend half negen.
Saartje logt in op haar laptop. Ze heeft net ontbeten en zit aan haar bureau.
De dag begint zoals altijd met een groepsgesprek via Skype. Docent Emily
bespreekt met haar mentorklas de weekplanning. Op eigen initiatief gaat Saartje
aan de slag met de lesactiviteiten die staan ingepland. De instructiefilmpjes
zoekt ze op in de Cloud en verwerkt ze vervolgens digitaal. Het digitale
leerlingvolgsysteem meet haar resultaten en voorziet haar direct van feedback.
De opgedane kennis past ze toe in de Virtual Reality omgeving. De
differentiatie is beperkt, het aanbod staat grotendeels vast. Wanneer deze
afstemming niet voldoende is, worden ontwikkelgesprekken met de leerkracht
ingezet om achterstanden te beperken of voorkomen. Indien het niveau van
Saartje te ver achterblijft of vooruitstreeft ten opzichte van de groep, kan er
overplaatsing plaatsvinden naar een ander leerjaar of opleidingsniveau.
***
Welkom in het jaartal
2030. Het kabinet Rutte III dat in 2017 is gevormd heeft ruim 50 miljoen geïnvesteerd
in ICT-projecten
die bijdragen aan het verbeteren van de dienstverlening van de overheid. Deze investeringen hebben er voor gezorgd dat de technologisering
en de opkomst van ICT heeft doorgezet (Onderwijsraad, 2014). Overheid en
onderwijsinstanties hebben daarom in 2020 de handen ineen geslagen om deze
trends binnen onderwijsland op een gestructureerde manier vorm te geven. Dit
heeft concreet geresulteerd in ‘Het LeerLoket’, een digitaal onderwijsplatform,
waarop voor iedereen toegankelijk les- en leermateriaal wordt geplaatst. Het
onderwijsplatform dient tevens als leerlingvolgsysteem, gezien de resultaten en
vorderingen van leerlingen digitaal worden geregistreerd. Zowel het verzamelen
van instructiemateriaal als het registreren van resultaten en het aanpassen van
het onderwijsaanbod hierop, hebben als achterliggend doel dat het de kwaliteit
van het onderwijs dient te verhogen (Janssens,
2008)(Blok, Ledoux & Roeleveld, 2015).
De rolomschrijving van de
docent 2030 is niet vergelijkbaar met die van de docent 2017. Het lesaanbod
staat vast en wordt via digitale middelen aangeboden aan de student. Ook de
directe feedback op de prestaties is gedigitaliseerd. De aanbod- en
controlefunctie van de leerkracht zoals die voorheen werd uitgevoerd, is
grotendeels verdwenen. De leerkracht blijft de leerling echter wel volgen in
zijn leerproces en coacht en begeleidt waar nodig. Het initiatief tot contact
wordt volledig gedeeld met de student. Ook studenten onderling komen regelmatig
met elkaar in contact, met voornaamste doel het geven van peerfeedback op
elkaars ontwikkeling. Deze digitale groepsgesprekken worden ingezet als
formatief toetsmoment en hiermee wordt gestreefd naar een verbetering in het
leerproces. Uiteindelijk vindt desondanks alsnog summatieve toetsing plaats,
een noodzaak om te kunnen beoordelen of de gestelde doelen zijn bereikt. Aan de
hand van deze harde gegevens kan de vervolgroute van de student worden bepaald (Blok, Ledoux & Roeleveld, 2009).
De leeromgeving is
volledig gedigitaliseerd en bevindt zich in de Cloud, wat het leerproces tijd-
en plaats onafhankelijk maakt. Binnen het lesstofaanbod is er een verschuiving
zichtbaar. Het opslaan en oproepen van kennis neemt een minder prominente plek
in dan voorheen. Het connectivisme (Siemens, 2005) verovert hiermee terrein en
het vermogen om te leren wordt daarmee een belangrijker goed dan enkel het opslaan
van kennis. De focus komt sterker te liggen op het ontwikkelen van skills. Vanwege
deze reden neemt Virtual Reality binnen het onderwijs een voorname plek in. De
investeringen van het kabinet in VR hebben er in geresulteerd dat leerlingen de
kans krijgen om zich in een interactieve en multimodale omgeving te
ontwikkelen, met uitsluiting van de risico’s die zich in de realiteit zouden
kunnen voordoen (Gregory, Lee, Dalgarno & Tynan, 2016). Ontdekkend leren en werkplekleren worden hiermee
naar een hoger plan getild.
LITERATUUR
Blok, H., Ledoux, G.,
& Roeleveld, J. (2015). Opbrengstgericht
werken in het primair onderwijs: een effectieve weg naar onderwijsverbetering?
Pedagogische Studiën, 92, 167-178.
Gregory, S., Lee, M.J.W., Dalgarno, B. & Tynan, B. (2016)
Learning in Virtual Worlds. Research
and Applications.
Janssens, F. J.
(2008). Kijk op toetsen. Universiteit
Twente.
Marquenie, E.,
Opsteen, J. Brummelhuis, A. ten, Waals, J. van der (2014) Elk talent een kans. Verkenning van gepersonaliseerd leren met ICT.
(onderzoeksnotitie ten behoeve van project Leerling 2020) In opdracht van
Schoolinfo voor de VO-raad.
Onderwijsraad (2014).
Een eigentijds curriculum. Den Haag:
Onderwijsraad
Reints, A. &
Wilkens, H. (2012). Wat bepaalt de
kwaliteit van digitaal leermateriaal. 4W, 1(1), 28.
Siemens, G. (2005)
Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal
of Instructional Technology and Distance Learning. Vol. 2
No. 1.
Hallo Sabine,
BeantwoordenVerwijderenVolgens mij zit je nog op het verkeerde spoor met je SWOT, doordat je een zelfbedachte school opvoert. De elementen die je opgenomen hebt in de mooie graphic, kun je volgens mij uitwerken voor de school waar je nu werkt en dat is de bedoeling. Gedetailleerde feedback kun je vinden via deze link: https://www.dropbox.com/s/fxm2a5zw0z0zpv8/peerfeedback_Quest_Sabine.docx?dl=0.
Met hartelijke groet,
Edwin