zondag 12 maart 2017

QUEST 2 - Teamdeel (versie 2)

SCENARIOBESCHRIJVING

ONLINE ß à 1 SIZE FITS ALL


SCENARIOBESCHRIJVING Basisschool
Maandagochtend half negen. Saartje logt in op haar laptop. Ze heeft net ontbeten en zit aan haar bureau. De dag begint zoals altijd met een groepsgesprek via Skype. Leerkracht Emily legt tijdens dit gesprek uit hoe het dagprogramma er uit gaan zien voor de kinderen in haar klas. In het digitale systeem zijn diverse instructiefilmpjes terug te vinden. Saartje bekijkt deze zelfstandig en verwerkt vervolgens de lesstof digitaal. Het systeem kan haar direct van feedback voorzien. De opgedane kennis past ze toe in de Virtual Reality omgeving. De resultaten van het gemaakte werk worden gebruikt om de lesinhoud van de volgende onderwijsperiode vorm te geven. De differentiatie is beperkt, het aanbod staat grotendeels vast. Wanneer deze afstemming niet voldoende is, worden ontwikkelgesprekken met de leerkracht ingezet om achterstanden te beperken of voorkomen. Indien het niveau van Saartje te ver achterblijft of vooruitstreeft ten opzichte van de groep, kan er overplaatsing plaatsvinden naar een ander leerjaar.

SCENARIOBESCHRIJVING Beroepsschool
Maandagochtend half negen. Saartje logt in op haar laptop. Ze heeft net ontbeten en zit aan haar bureau. De dag begint zoals altijd met een groepsgesprek via Skype. Docent Emily bespreekt met haar mentorklas de weekplanning. Op eigen initiatief gaat Saartje aan de slag met de lesactiviteiten die staan ingepland. De instructiefilmpjes zoekt ze op in de Cloud en verwerkt ze vervolgens digitaal. Het digitale leerlingvolgsysteem meet haar resultaten en voorziet haar direct van feedback. De opgedane kennis past ze toe in de Virtual Reality omgeving. De differentiatie is beperkt, het aanbod staat grotendeels vast. Wanneer deze afstemming niet voldoende is, worden ontwikkelgesprekken met de leerkracht ingezet om achterstanden te beperken of voorkomen. Indien het niveau van Saartje te ver achterblijft of vooruitstreeft ten opzichte van de groep, kan er overplaatsing plaatsvinden naar een ander leerjaar of opleidingsniveau.

***

Welkom in het jaartal 2030. Het kabinet Rutte III dat in 2017 is gevormd heeft ruim 50 miljoen geïnvesteerd in ICT-projecten die bijdragen aan het verbeteren van de dienstverlening van de overheid. Deze investeringen hebben er voor gezorgd dat de technologisering en de opkomst van ICT heeft doorgezet (Onderwijsraad, 2014). Overheid en onderwijsinstanties hebben daarom in 2020 de handen ineen geslagen om deze trends binnen onderwijsland op een gestructureerde manier vorm te geven. Dit heeft concreet geresulteerd in ‘Het LeerLoket’, een digitaal onderwijsplatform, waarop voor iedereen toegankelijk les- en leermateriaal wordt geplaatst. Het onderwijsplatform dient tevens als leerlingvolgsysteem, gezien de resultaten en vorderingen van leerlingen digitaal worden geregistreerd. Zowel het verzamelen van instructiemateriaal als het registreren van resultaten en het aanpassen van het onderwijsaanbod hierop, hebben als achterliggend doel dat het de kwaliteit van het onderwijs dient te verhogen (Janssens, 2008)(Blok, Ledoux & Roeleveld, 2015).

De rolomschrijving van de docent 2030 is niet vergelijkbaar met die van de docent 2017. Het lesaanbod staat vast en wordt via digitale middelen aangeboden aan de student. Ook de directe feedback op de prestaties is gedigitaliseerd. De aanbod- en controlefunctie van de leerkracht zoals die voorheen werd uitgevoerd, is grotendeels verdwenen. De leerkracht blijft de leerling echter wel volgen in zijn leerproces en coacht en begeleidt waar nodig. Het initiatief tot contact wordt volledig gedeeld met de student. Ook studenten onderling komen regelmatig met elkaar in contact, met voornaamste doel het geven van peerfeedback op elkaars ontwikkeling. Deze digitale groepsgesprekken worden ingezet als formatief toetsmoment en hiermee wordt gestreefd naar een verbetering in het leerproces. Uiteindelijk vindt desondanks alsnog summatieve toetsing plaats, een noodzaak om te kunnen beoordelen of de gestelde doelen zijn bereikt. Aan de hand van deze harde gegevens kan de vervolgroute van de student worden bepaald (Blok, Ledoux & Roeleveld, 2009).

De leeromgeving is volledig gedigitaliseerd en bevindt zich in de Cloud, wat het leerproces tijd- en plaats onafhankelijk maakt. Binnen het lesstofaanbod is er een verschuiving zichtbaar. Het opslaan en oproepen van kennis neemt een minder prominente plek in dan voorheen. Het connectivisme (Siemens, 2005) verovert hiermee terrein en het vermogen om te leren wordt daarmee een belangrijker goed dan enkel het opslaan van kennis. De focus komt sterker te liggen op het ontwikkelen van skills. Vanwege deze reden neemt Virtual Reality binnen het onderwijs een voorname plek in. De investeringen van het kabinet in VR hebben er in geresulteerd dat leerlingen de kans krijgen om zich in een interactieve en multimodale omgeving te ontwikkelen, met uitsluiting van de risico’s die zich in de realiteit zouden kunnen voordoen (Gregory, Lee, Dalgarno & Tynan, 2016). Ontdekkend leren en werkplekleren worden hiermee naar een hoger plan getild.



LITERATUUR

Blok, H., Ledoux, G., & Roeleveld, J. (2015). Opbrengstgericht werken in het primair onderwijs: een effectieve weg naar onderwijsverbetering? Pedagogische Studiën, 92, 167-178.

Gregory, S., Lee, M.J.W., Dalgarno, B. & Tynan, B. (2016) Learning in Virtual Worlds. Research and Applications.

Janssens, F. J. (2008). Kijk op toetsen. Universiteit Twente.

Marquenie, E., Opsteen, J. Brummelhuis, A. ten, Waals, J. van der (2014) Elk talent een kans. Verkenning van gepersonaliseerd leren met ICT. (onderzoeksnotitie ten behoeve van project Leerling 2020) In opdracht van Schoolinfo voor de VO-raad.

Onderwijsraad (2014). Een eigentijds curriculum. Den Haag: Onderwijsraad

Reints, A. & Wilkens, H. (2012). Wat bepaalt de kwaliteit van digitaal leermateriaal. 4W, 1(1), 28.


Siemens, G. (2005) Connectivism: A Learning Theory for the Digital Age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning. Vol. 2 No. 1.

1 opmerking:

  1. Hallo Sabine,

    Volgens mij zit je nog op het verkeerde spoor met je SWOT, doordat je een zelfbedachte school opvoert. De elementen die je opgenomen hebt in de mooie graphic, kun je volgens mij uitwerken voor de school waar je nu werkt en dat is de bedoeling. Gedetailleerde feedback kun je vinden via deze link: https://www.dropbox.com/s/fxm2a5zw0z0zpv8/peerfeedback_Quest_Sabine.docx?dl=0.

    Met hartelijke groet,
    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen