Swotterdeswot
Het gezamenlijke scenario van mijn gameteam is hier te
vinden: http://sarahsduivels.blogspot.nl/2017/03/quest-2-teamdeel-versie-2.html
Het scenario dat we verder uit gaan werken is het scenario
tailormade-offline. In dit Blogbericht maak ik een SWOT (strengths, weaknesses,
opportunities en threats.) van dit scenario, toegespitst op de opleiding waar
ik (het meest) voor werk: chemie bij de Academie voor de Technologie van
Gezondheid en Milieu.
Strengths
Er wordt gebruikt gemaakt van recente wetenschappelijke
inzichten, zoals bijvoorbeeld het maken van aantekeningen met een pen, omdat
dat tot betere informatieverwerking leidt. Binnen ATGM heeft 99% van de
docenten een master, waarvan 60% een PhD heeft. Het ontwikkelen van onderwijs
op basis van wetenschappelijke inzichten en het doen van onderzoek hier naar,
past bij de achtergrond van deze docenten.
Doordat studenten veel op school zijn, is er makkelijk
sprake van laagdrempelig contact tussen studenten en docenten. De goede sfeer
en het intensive contact zijn voor ATGM (en haar voorlopers) al decennialang sterke
punten die in dit scenario goed behouden blijven.
Het werken in groepen met verschillende mensen van
verschillende niveau’s sluit goed aan bij het werken in de beroepspraktijk.
Docenten kunnen door de opdrachten uit het bedrijfsleven op een natuurlijke
manier in contact blijven met hun oorspronkelijke beroep.
Weaknesses
Het verschil tussen mbo en hbo is opgeheven. Op dit moment
is er nog wel een verschil in de benodigde onderwijsbevoegdheid voor beide
richtingen. Docenten op een mbo dienen een tweedegraadsbevoegdheid te hebben of
te halen, docenten op het hbo hebben formeel geen onderwijsbevoegdheid nodig en
worden vaak via een intern traject opgeleid. Als docenten op het
beroeponderwijs les gaan geven, moeten ze ofwel allemaal een
tweedegraadsbevoegdheid (dan wel een vrijstelling hiervoor) halen, of de wet
moet worden aangepast. De jonge leeftijd waarop studenten instromen in het
beroepsonderwijs hangt hiermee samen: leerlingen van 12 begeleiden vraagt
andere vaardigheden dan studenten van rond de 20 begeleiden. NB: In ons
leerteam ontbreken docenten van het VO. Daarmee is deze schakel ook uit de
keten verdwenen. Het verlengen van het PO of de tussenstap van een VO, maakt
het verschil in leeftijd van de groep kleiner en daarmee ook de marge
waarbinnen docenten moeten kunnen opereren.
Het omgaan met diversiteit in de groepen en het kunnen
begeleiden van zeer uiteenlopende studenten, vraagt in dit scenario extra
aandacht: juist voor de docenten van ATGM die veelal vanuit de vakinhoud
vertrekken. De nauwe samenwerking met het bedrijfsleven is een kans, maar
vraagt ook weer andere skills van docenten. Het zwakste punt van dit scenario
is dat er veel (heel veel) docentprofessionalisering nodig is.
Opportunities
De beschreven nauwe samenwerking met het bedrijfsleven is
een kans in dit scenario. Het onderwijs krijgt op die manier een prikkel om “state
of the art”-te zijn, door dat de problemen van de sector zichtbaar worden. Theorie
en praktijk zijn goed te koppelen en het nut van inhoudsgebieden wordt voor
studenten goed zichtbaar.
Daarnaast zijn de laboratoria op bedrijven voorzien van
specifieke, specialistische apparatuur, die de school op dit moment niet kan
aanschaffen.
Threats
In het scenario wordt kennis vooral uit boeken gehaald.
Studenten chemie halen, zeker in de latere fase van de opleiding, juist veel
informatie uit literatuur en tijdschriften. In de beschreven analoge opzet, is
dat ondoenlijk.
Studenten brengen heel veel tijd op school door, ook als ze
experimenten op locatie uitvoeren. Dit vraagt om meer vierkante meters ruimte,
meer laboratoria, meer diversiteit in werkplekken. Kortom: om meer geld.
Daarnaast is het de vraag in hoeverre de geschetste, andere invulling
van de rol van docent, past bij het huidige docententeam in het bijzonder en
hoogopgeleide chemici in het algemeen.
Feedback van Ellen aan Edwin:
BeantwoordenVerwijderenEdwin, je hebt je SWOT heel duidelijk vertaald naar de opleiding waar je zelf werkzaam bent. Hierbij voer je een aantal zaken die wij beschreven in ons gezamenlijke scenario heel sterk door. Dat brengt meteen met zich mee dat ik een aantal zaken terug zie komen bij verschillende kwadranten van de SWOT analyse.
Door de SWOT nog verder uit te denken kunnen de elementen nog verder uitgekristalliseerd worden. Een voorbeeld is het docententeam zoals je het nu opgenomen hebt. Ze zijn hoogopgeleid, hebben sterke banden met het werkveld (= sterkte), maar tegelijk noem je dezelfde docenten bij de zwakten en relateert hieraan de skills die ontbreken om samen te werken met het werkveld. Wat je nu beschreef is al heel waardevol maar vraagt om een verdieping. Probeer zeker kernwoorden te formuleren en op te nemen in SWOT kwadrant. Deze kan je dan verder uitwerken en uitschrijven wat je zo leuk vindt.
Kijkend naar de feedbackkaart van quest 3 zou ik er ook duidelijk aan toeveogen welke maatschappelijke opdracht de school heeft binnen de SWOT. Wellicht kan je per kwadrant ook nog toevoegen wat jij in de rol als MLI’er zou kunnen betekenen om kansen om te zetten in successen etc.
Succes met verdere uitwerking.
Grts, Ellen