vrijdag 17 maart 2017

Quest 3 - SWOT-analyse MBO

Quest 3
SWOT-analyse van scenario off-line + tailormade
Sarah’s duivels hebben een keuze gemaakt! We gaan verder met het scenario van leren in een volledig offline omgeving en dat op maat van elke student.
Als docent in het MBO zal ik me in deze SWOT analyse richten op de sterkten, de kansen, de bedreigingen en de zwaktes binnen deze sector wanneer het gekozen scenario de effectieve toekomst wordt. Hierbij borduur ik voort op ons samen opgestelde scenario waarbij studenten in  flexibele groepen leren, onderwijsruimtes variëren van groot naar klein, studenten eigen keuzes maken binnen het leerproces en toewerken naar het ontwikkelen van een beroepsidentiteit waarbij zij tevens de zelfregulerende vaardigheden leren welke het voor hen mogelijk maakt om ook post-initieel zich voortdurend te blijven ontwikkelen en te leren. De analyse is tot stand gekomen, denkend vanuit de opleiding Onderwijsassistent waar ik werkzaam ben, binnen het gebouw bestaande gebouw (ROC Summa College, Eindhoven, school voor Welzijn).
Als toevoeging en reeds meegenomen in deze analyse: vanaf volgend schooljaar maakt de opleiding Onderwijsassistent deel uit van een propositie. Het College van Bestuur is op dit moment bezig met het herordenen van alle opleidingen binnen Summa College met als doel de opleidingen binnen een propositie actief te laten samenwerken om een aanbod neer te zetten voor student én het werkveld. De propositie is een hulpstructuur voor opleidingen die snel aangepast kan worden als het werkveld daarom vraagt. De opleiding Onderwijsassistent zal deel uitmaken van de propositie ‘Welzijn, sport en pedagogiek’ samen met de opleidingen Pedagogisch Werk, Vrije tijd en Sport en bewegen. Deze opleidingen hebben verschillende uitstroomprofielen op verschillende niveaus (niveau 2,3, en 4).
Sterkten
1.    Gepersonaliseerd leren -> studenten maken eigen keuzes binnen het leren waarbij ze eigen leerdoelen opstellen. Realistische authentieke problemen worden opgehaald in het samenwerkingsverband met het netwerk van stakeholders wat maakt dat ze rechtstreeks afgeleid zijn uit de up to date realistische beroepscontext waartoe studenten opgeleid worden. Bij het oplossen stippelen studenten hun eigen weg uit, gaan actief op zoek naar kennis die zij nodig hebben om de eigen leerdoelen te realiseren. Vaardigheden als plannen en organiseren van eigen werkzaamheden worden geoefend.  
2.    Interdisciplinair samenwerken -> studenten van verschillende niveaus en met verschillende achtergronden werken samen om de realistische problemen op te lossen. Hierbij oefenen zij samenwerkingsvaardigheden als kritische vragen stellen, argumenten expliciteren, het uitstellen van oordelen, het onderzoeken van diverse mogelijkheden en het aangaan van een dialoog waarbij tevens het geven van peerfeedback een essentiële rol speelt. Tevens wordt door samenwerkend te leren nieuwe kennis geconstrueerd door voort te bouwen op elkaars bestaande voorkennis.
3.    Extern gerichtheid -> samenwerken met de steeds in beweging zijnde arbeidsmarkt waartoe studenten binnen een propositie opgeleid worden wat het mogelijk maakt studenten effectief op te leiden voor het beroep en de op dat moment gewenste specifieke kennis en vaardigheden

Zwakten
1.    Huisvesting-> het gebouw (waar de opleiding Onderwijsassistent gehuisvest is) en het bestaande systeem van roosteren leent zich niet voor flexibele groepssamenstellingen. Daarnaast bevinden de opleidingen van Vrije tijd en Sport en Bewegen zich op een andere locatie wat snel en accuraat overleggen en samenwerken moeilijk maakt. Bovendien kennen niet alle verschillende onderwijsteams elkaar en hebben zij allen een eigen cultuur.
2.    Docentvaardigheden -> docenten zijn veelal onvoldoende geschoold om het leerproces van studenten centraal te zetten, samenwerkingsvaardigheden en het zelfregulerend vermogen van studenten aan te wakkeren en te accepteren dat niet elke individuele student op hetzelfde moment hetzelfde leert.
3.    Bestaand netwerk -> het bestaande netwerk aan contacten met het werkveld is onvoldoende. Een gemeenschappelijk netwerk dient nog opgericht te worden. De opleiding/docenten van het team Onderwijsassistent zijn matig tot onvoldoende extern gericht en kennen lang niet altijd de laatste ontwikkelingen binnen het werkveld van de propositie.

Kansen
1.    Versterken adhocratiecultuur/extern gerichtheid. Dankzij de samenwerking tussen de opleidingen onderling en het brede werkveld bij het leveren van onderwijsaanbod worden studenten breed en up to date opgeleid. Docenten breiden eigen netwerk uit.
2.    Peer-leren docenten -> de propositie verbindt verschillende opleidingen met elkaar. Binnen deze opleidingen kunnen zogenaamde change agents (bijvoorbeeld docenten met MLI-achtergrond) een ondersteunende rol bieden bij het verbinden van docenten, het laten leren van elkaars kwaliteiten, het delen van ervaringen en het samenwerkend ontwerpen van innovatief onderwijs.
3.    Leven lang leren -> studenten leren van en naast elkaar, hierdoor verwerven zij vaardigheden om zelfsturend en samenwerkend te leren. Vaardigheden welke noodzakelijk zijn om een leven lang te blijven leren.
4.    Autonoom leren -> Gevoel van autonomie binnen het eigen leerproces groeit dankzij persoonlijke keuzemogelijkheden bij het leren, dit stimuleert de intrinsieke motivatie en maakt zelfexpressie en zelfregulatie mogelijk.

Bedreigingen
1.    Wettelijke kaders -> wettelijke kaders, kwalificatiedossier, diploma-eisen, bestaande en/of nieuwe structuren beperken de mogelijkheden voor studenten om eigen leerproces vorm te geven en autonoom keuzes te maken
2.    Waan van de dag -> samenwerken, leren van elkaar, innovatief onderwijs ontwerpen en het werkveld bezoeken zijn activiteiten die naar de achtergrond verdwijnen wanneer docenten te prooi vallen aan ‘de waan van de dag’ waar adhoc vaak problemen opgelost moeten worden, zieke collega’s vervangen moeten worden, persoonlijke problemen van studenten meer aandacht vragen dan vooraf ingecalculeerd etc.
3.    Teamcultuur -> bestaande teamculturen binnen de propositie maken het komen tot een effectieve samenwerking moeilijk. Het veranderen van een bestaande cultuur en komen tot een nieuwe gemeenschappelijke vraagt om tijd.


SWOT analyse mbo (off-line + tailormade)
Sterkten:
Zwakten:
  • Gepersonaliseerd leren
  • Interdisciplinair leren
  • Extern gerichtheid
  • Huisvesting
  • Docent vaardigheden
  • Bestaand netwerk
Kansen:
Bedreigingen:
  • Versterken adhocratiecultuur
  • Peer-leren docententeams
  • Leven lang leren
  • Autonoom leren
  • Wettelijke kaders
  • Waan van de dag
  • teamculturen

1 opmerking:

  1. Ola, hierbij mijn feedback: https://www.dropbox.com/s/dsbpkzaj80pmbhl/Feedback%20Quest%203%20van%20Jochem.docx?dl=0

    BeantwoordenVerwijderen