Quest 3
SWOT-analyse van scenario off-line + tailormade
Sarah’s
duivels hebben een keuze gemaakt! We gaan verder met het scenario van leren in
een volledig offline omgeving en dat op maat van elke student.
Als
docent in het MBO zal ik me in deze SWOT analyse richten op de sterkten, de
kansen, de bedreigingen en de zwaktes binnen deze sector wanneer het gekozen
scenario de effectieve toekomst wordt. Hierbij borduur ik voort op ons samen
opgestelde scenario waarbij studenten in
flexibele groepen leren, onderwijsruimtes variëren van groot naar klein,
studenten eigen keuzes maken binnen het leerproces en toewerken naar het
ontwikkelen van een beroepsidentiteit waarbij zij tevens de zelfregulerende
vaardigheden leren welke het voor hen mogelijk maakt om ook post-initieel zich
voortdurend te blijven ontwikkelen en te leren. De analyse is tot stand
gekomen, denkend vanuit de opleiding Onderwijsassistent waar ik werkzaam ben,
binnen het gebouw bestaande gebouw (ROC Summa College, Eindhoven, school voor
Welzijn).
Als
toevoeging en reeds meegenomen in deze analyse: vanaf volgend schooljaar maakt
de opleiding Onderwijsassistent deel uit van een propositie. Het College van
Bestuur is op dit moment bezig met het herordenen van alle opleidingen binnen
Summa College met als doel de opleidingen binnen een propositie actief te laten
samenwerken om een aanbod neer te zetten voor student én het werkveld. De
propositie is een hulpstructuur voor opleidingen die snel aangepast kan worden
als het werkveld daarom vraagt. De opleiding Onderwijsassistent zal deel
uitmaken van de propositie ‘Welzijn, sport en pedagogiek’ samen met de
opleidingen Pedagogisch Werk, Vrije tijd en Sport en bewegen. Deze opleidingen
hebben verschillende uitstroomprofielen op verschillende niveaus (niveau 2,3,
en 4).
Sterkten
1.
Gepersonaliseerd leren -> studenten maken eigen
keuzes binnen het leren waarbij ze eigen leerdoelen opstellen. Realistische
authentieke problemen worden opgehaald in het samenwerkingsverband met het
netwerk van stakeholders wat maakt dat ze rechtstreeks afgeleid zijn uit de up
to date realistische beroepscontext waartoe studenten opgeleid worden. Bij het
oplossen stippelen studenten hun eigen weg uit, gaan actief op zoek naar kennis
die zij nodig hebben om de eigen leerdoelen te realiseren. Vaardigheden als
plannen en organiseren van eigen werkzaamheden worden geoefend.
2.
Interdisciplinair samenwerken -> studenten van
verschillende niveaus en met verschillende achtergronden werken samen om de
realistische problemen op te lossen. Hierbij oefenen zij
samenwerkingsvaardigheden als kritische vragen stellen, argumenten
expliciteren, het uitstellen van oordelen, het onderzoeken van diverse
mogelijkheden en het aangaan van een dialoog waarbij tevens het geven van
peerfeedback een essentiële rol speelt. Tevens wordt
door samenwerkend te leren nieuwe kennis geconstrueerd door voort te bouwen op
elkaars bestaande voorkennis.
3. Extern gerichtheid -> samenwerken met de steeds in beweging zijnde
arbeidsmarkt waartoe studenten binnen een propositie opgeleid worden wat het
mogelijk maakt studenten effectief op te leiden voor het beroep en de op dat
moment gewenste specifieke kennis en vaardigheden
Zwakten
1.
Huisvesting-> het gebouw (waar de opleiding
Onderwijsassistent gehuisvest is) en het bestaande systeem van roosteren leent
zich niet voor flexibele groepssamenstellingen. Daarnaast bevinden de opleidingen
van Vrije tijd en Sport en Bewegen zich op een andere locatie wat snel en
accuraat overleggen en samenwerken moeilijk maakt. Bovendien kennen niet alle
verschillende onderwijsteams elkaar en hebben zij allen een eigen cultuur.
2.
Docentvaardigheden -> docenten zijn veelal
onvoldoende geschoold om het leerproces van studenten centraal te zetten, samenwerkingsvaardigheden
en het zelfregulerend vermogen van studenten aan te wakkeren en te accepteren
dat niet elke individuele student op hetzelfde moment hetzelfde leert.
3.
Bestaand netwerk -> het bestaande netwerk aan
contacten met het werkveld is onvoldoende. Een gemeenschappelijk netwerk dient
nog opgericht te worden. De opleiding/docenten van het team Onderwijsassistent zijn
matig tot onvoldoende extern gericht en kennen lang niet altijd de laatste
ontwikkelingen binnen het werkveld van de propositie.
Kansen
1.
Versterken adhocratiecultuur/extern gerichtheid. Dankzij
de samenwerking tussen de opleidingen onderling en het brede werkveld bij het
leveren van onderwijsaanbod worden studenten breed en up to date opgeleid. Docenten
breiden eigen netwerk uit.
2.
Peer-leren docenten -> de propositie verbindt
verschillende opleidingen met elkaar. Binnen deze opleidingen kunnen zogenaamde
change agents (bijvoorbeeld docenten met MLI-achtergrond) een ondersteunende
rol bieden bij het verbinden van docenten, het laten leren van elkaars kwaliteiten,
het delen van ervaringen en het samenwerkend ontwerpen van innovatief
onderwijs.
3.
Leven lang leren -> studenten leren van en naast
elkaar, hierdoor verwerven zij vaardigheden om zelfsturend en samenwerkend te
leren. Vaardigheden welke noodzakelijk zijn om een leven lang te blijven leren.
4. Autonoom
leren -> Gevoel van autonomie binnen het eigen leerproces groeit dankzij
persoonlijke keuzemogelijkheden bij het leren, dit stimuleert de intrinsieke
motivatie en maakt zelfexpressie en zelfregulatie mogelijk.
Bedreigingen
1.
Wettelijke kaders -> wettelijke kaders,
kwalificatiedossier, diploma-eisen, bestaande en/of nieuwe structuren beperken
de mogelijkheden voor studenten om eigen leerproces vorm te geven en autonoom
keuzes te maken
2.
Waan van de dag -> samenwerken, leren van elkaar, innovatief
onderwijs ontwerpen en het werkveld bezoeken zijn activiteiten die naar de achtergrond
verdwijnen wanneer docenten te prooi vallen aan ‘de waan van de dag’ waar adhoc
vaak problemen opgelost moeten worden, zieke collega’s vervangen moeten worden,
persoonlijke problemen van studenten meer aandacht vragen dan vooraf
ingecalculeerd etc.
3.
Teamcultuur -> bestaande teamculturen binnen de
propositie maken het komen tot een effectieve samenwerking moeilijk. Het
veranderen van een bestaande cultuur en komen tot een nieuwe gemeenschappelijke
vraagt om tijd.
SWOT analyse mbo (off-line +
tailormade)
|
|
Sterkten:
|
Zwakten:
|
|
|
Kansen:
|
Bedreigingen:
|
|
|
Ola, hierbij mijn feedback: https://www.dropbox.com/s/dsbpkzaj80pmbhl/Feedback%20Quest%203%20van%20Jochem.docx?dl=0
BeantwoordenVerwijderen