zondag 26 maart 2017

Gamification Conferentie 2017

Op zaterdag 25 maart stapte ik vol goede moed ‘De School van de toekomst’ binnen om me te laten inspireren en actief deel te nemen aan de Gamification Conferentie in het Koning Willem I College, georganiseerd door Sem van Geffen. (Mijn buurman op de foto!)

 De Fontys masteropleiding MLI was goed vertegenwoordigd en samen met 100 andere deelnemers namen we deel aan (helaas slechts) 3 van de 26 verschillende workshops.
-     De inzet van analoge games in het onderwijs
-     De inzet van analoge en digitale games in een educatieve setting.
-     Minecraft in de klas

De workshops waren niet alleen inhoudelijk sterk, maar nodigden vooral ook uit tot dialoog en het delen van kennis en informatie met mededeelnemers. De interactie die hierdoor ontstond, werd door de inzet van – een speciaal voor deze dag ontworpen app – nog eens versterkt.  

De keynotes inspireerden me!
Richard Meijer opende de dag met een betoog waarop hij inzoomde op de belevingswereld van de studenten van nu en welke plek games daarin innemen. Waar meneer Meijer me met regelmaat aan het lachen kreeg met zijn komische anekdotes, zette de keynote van Erik Meester me juist aan het denken en bewoog hij de luisteraar om kritisch te blijven en niet per definitie al het ‘oude’ overboord te gooien en klakkeloos mee te gaan in de trends van nu. Professionele dialoog is nodig om het nut en de noodzaak van gamification in het onderwijs te kunnen borgen. Zijn betoog werd afgesloten met het bekende Super Mario deuntje en een passende pay off: ‘Gamification; level up!’

Geen opmerkingen:

Een reactie posten