donderdag 23 maart 2017

SWOTterdeSWOT: De Definitieve Versie

Het gezamenlijke scenario van mijn gameteam is hier te vinden: http://sarahsduivels.blogspot.nl/2017/03/quest-2-teamdeel-versie-2.html
Het scenario dat we verder uit gaan werken is het scenario tailormade-offline. In dit Blogbericht maak ik een SWOT (strengths, weaknesses, opportunities en threats.) van dit scenario, toegespitst op de opleiding waar ik (het meest) voor werk: chemie bij de Academie voor de Technologie van Gezondheid en Milieu. Als opwarmertje een visuele weergave, met daarna een tekstuele toelichting:



Strengths
Er wordt gebruikt gemaakt van recente wetenschappelijke inzichten, zoals bijvoorbeeld het maken van aantekeningen met een pen, omdat dat tot betere informatieverwerking leidt. Binnen ATGM heeft 99% van de docenten een master, waarvan rond de 60% een PhD heeft. Het ontwikkelen van onderwijs op basis van wetenschappelijke inzichten en het doen van onderzoek hier naar, past bij de achtergrond van deze docenten. Docenten kunnen worden uitgedaagd om zelf onderzoek te doen naar de meest effectieve manier van lesgeven binnen hun vakgebied en context: de onderzoeksvaardigheden bezitten ze. Natuurwetenschappelijk onderzoek is veelal anders van aard dan onderwijskundig/psychologisch onderzoek. Medewerkers met een MLI-achtergrond kunnen helpen om deze verschillen te bespreken, te duiden en te benutten.

Doordat studenten veel op school zijn, is er makkelijk sprake van laagdrempelig contact tussen studenten en docenten. De goede sfeer en het intensive contact zijn voor ATGM (en haar voorlopers) al decennialang sterke punten die in dit scenario goed behouden blijven.

Het werken in groepen met verschillende mensen van verschillende niveaus sluit goed aan bij het werken in de beroepspraktijk, waar de meeste docenten uitkomen voor ze als docent aan de slag gaan. Docenten kunnen door de opdrachten uit het bedrijfsleven op een natuurlijke manier in contact blijven met hun oorspronkelijke beroep.

Weaknesses
Het verschil tussen mbo en hbo is opgeheven. Op dit moment is er nog wel een verschil in de benodigde onderwijsbevoegdheid voor beide richtingen. Docenten op een mbo dienen een tweedegraadsbevoegdheid te hebben of te halen, docenten op het hbo hebben formeel geen onderwijsbevoegdheid nodig en worden vaak via een intern traject opgeleid. Als docenten op het beroeponderwijs les gaan geven, moeten ze ofwel allemaal een tweedegraadsbevoegdheid (dan wel een vrijstelling hiervoor) halen, of de wet moet worden aangepast. De jonge leeftijd waarop studenten instromen in het beroepsonderwijs hangt hiermee samen: leerlingen van 12 begeleiden vraagt andere vaardigheden dan studenten van rond de 20 begeleiden. NB: In ons leerteam ontbreken docenten van het VO. Daarmee is deze schakel ook uit de keten verdwenen. Het verlengen van het PO of de tussenstap van een VO, maakt het verschil in leeftijd van de groep kleiner en daarmee ook de marge waarbinnen docenten moeten kunnen opereren.

Het omgaan met diversiteit in de groepen en het kunnen begeleiden van zeer uiteenlopende studenten, vraagt in dit scenario extra aandacht: juist voor de docenten van ATGM die veelal vanuit de vakinhoud vertrekken. Het is de vraag in hoeverre de geschetste, andere invulling van de rol van docent, past bij het huidige docententeam in het bijzonder en hoogopgeleide chemici in het algemeen. Medewerkers met een MLI-achtergrond kunnen hierin een belangrijke rol spelen, die begint bij het opstellen van het docentprofiel en dit bij vacatures expliciet op te nemen en zo bij de selectie van nieuwe collega’s nu al te anticiperen op wat er in de toekomst van een docent gevraagd wordt. In de transformatie van de focus van het docententeam van het overdragen van kennis naar het aanleren van generieke vaardigheden, kunnen zij dit procesmatig en inhoudelijk begeleiden: MLI’ers zijn immers de aangewezen begeleider en gesprekspartner van collega’s.  

Opportunities
De beschreven nauwe samenwerking met het bedrijfsleven is een kans in dit scenario. Het onderwijs krijgt op die manier een prikkel om “state of the art”-te zijn, door dat de problemen van de sector zichtbaar worden in de opdrachten die vanuit het bedrijfsleven komen. Theorie en praktijk zijn goed te koppelen en het nut van inhoudsgebieden wordt voor studenten goed zichtbaar. Daarnaast zijn de laboratoria op bedrijven voorzien van specifieke, specialistische apparatuur, die de school op dit moment niet kan aanschaffen. De mogelijkheid deze apparatuur te gebruiken zorgt dat studenten de basiskennis- en vaardigheden die ze opdoen tijdens hun studie kunnen toepassen op de nieuwste technieken. Docenten blijven op deze manier ook bij, omdat ze steeds in aanraking komen met de nieuwste technieken. Voor het bedrijfsleven levert dit op dat studenten de vaardigheden hebben om snel nieuwe technieken te leren en ze de op dat moment gangbare technieken beheersen zodra ze starten met hun eerste baan.

Threats
In het scenario wordt kennis vooral uit boeken gehaald. Studenten chemie halen, zeker in de latere fase van de opleiding, juist veel informatie uit literatuur en tijdschriften. In de beschreven analoge opzet, is dat ondoenlijk. Bij een implementatie van dit scenario, zal steeds op basis van wetenschappelijke inzichten een keus moeten worden gemaakt over welke informatie op welke manier verstrekt en verwerkt wordt, om te voorkomen dat studenten dusdanig “analoog” worden opgevoed dat ze in het bedrijfsleven niet uit de voeten kunnen.

Studenten brengen heel veel tijd op school door, ook als ze experimenten op locatie uitvoeren. Dit vraagt om meer vierkante meters ruimte, meer laboratoria, meer diversiteit in werkplekken. Kortom: om meer geld. Een mogelijke oplossing hier is om de opdrachten vanuit het bedrijfsleven deels te laten financieren.

Verwerking feedback
Allereerst heb ik een visuele weergave van de SWOT toegevoegd. Daarnaast heb ik bij de strengths de kracht van de docenten als onderzoeker benadrukt en verder uitgewerkt en de rol van medewerkers met een MLI-achtergrond toegevoegd. Bij de opportunities heb ik voorbeelden verdiept. De threats heb ik geannoteerd met een mogelijke oplossingsrichting en de bedenkingen die ik zie voor de docentrol heb ik verplaats naar weaknesses en daar verder uitgebreid: hiermee staan beide zijden van de docentenmedaille bij elkaar bij strengths en weaknesses en is scherper weggezet dat beiden intern gericht zijn. De skills die docenten nodig hebben om met het bedrijfsleven samen te werken zijn andere skills dan die nodig zijn om studenten met een uiteenlopende achtergrond te begeleiden: de skills voor samenwerking met het bedrijfsleven heb ik weggelaten in de gereviseerde versie, omdat het merendeel van de docenten uit het bedrijfsleven komt.
Kortom: Ellen Bedankt :) 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten