Het Shaking Event op 10 maart 2017 heeft diepe sporen nagelaten in het onderwijs! Vandaag 10 maart 2030 plukken we nog steeds de vruchten van een kanteling die gezamenlijk tot stand is gekomen. Jan Rotmans, Jef Staes, Sjef Drummen en nog veel meer dwarsdenkers hebben aan de wieg gestaan van 'human based learning'.
Nadat van 2017 tot 2020 exponentiele organisaties als Uber, AirBnB, Spotify, Netflix en Snapchat de macht grepen en zich in het onderwijsland nestelden is de bom in Den Haag gebarsten. In 2016 werd in de voetbalwereld de transfermarkt volledig opengebroken, makelaars moesten geen licentie meer hebben omdat men vermoedde dat er daardoor een transparanter systeem zou ontstaan. Precies hetzelfde besloot de overheid in 2020 ook te doen, de roep van het volk om het afschaffen van alle regelgeving rondom diploma's en leerplicht zijn gehoord waardoor communities zelf zijn gaan bepalen hoe zij de mens centraal wilden zetten in een ontwikkelsysteem. De bekostiging van het gehele online systeem komt voor rekening van de ingestapte bedrijven (global en local).
Wat daarbij opvalt is dat er enkele grote wereldwijde aanbieders zijn ontstaan die de grote massa begeleiden. Daarnaast zijn er een aantal zeer specifieke Open Learning Labs ontstaan die in Nederland gesteund worden door oprichters als Wim van der Leegte, Peter Wennink, Toon Gerbrands en een aantal andere vooraanstaande zakenmannen. Zij gebruiken de online labs vooral voor cherry picking ten opzichte van talenten die hun regio of bedrijf vooruit kan helpen.
Centraal staat de ontwikkeling van de mens. Toen Saartje begin 2023 middels een algoritme match de mogelijkheid kreeg om zich persoonlijk te ontwikkelen bij het Worldwide Open Online Learning Lab is er veel veranderd in haar dagelijkse leef en werkpatroon. Vanuit een local-challenge bij Shapeways in Eindhoven hebben haar inspanning gezorgd voor een datastroom aan outcomes op soft en hardskills die gestreamd zijn naar haar online identiteit. Het Open Online Learning lab heeft zowel een ontwikkelingen als wervingsfunctie voor de 10 grootste exponentiële bedrijven in de wereld. Saartje heeft een aanbod gekregen om zichzelf te verbinden voor 3 challenges aan het lab zodat zij zich als mens en online identity kan ontwikkelen en profileren.
Vanaf het moment dat zij ja heeft gezegd is Agoriaanse meester Emily in haar leven gekomen. Zij treed op als Learning Coach en heeft Saartje begeleid bij het doorlopen van een 4 weeks detox-programma waar Saartje compleet van de offline wereld is geweest. Ze heeft zich 4 weken lang bewogen in de digitale wereld in de cloud van het Open Learning Lab. Daarin heeft ze middels het spelen van verschillende games in virtual reality haar huidige Online Identiteit aangetoond. Daarnaast heeft Emily de leerstrategie verkend met Saartje samen zodat zij de ideale Online Blend hebben kunnen samenstellen die gedurende de werkelijke challenges zijn uitwerking vindt.
Na het detox-programma gaat Saartje aan de slag voor een van de 10 bedrijven die haar ontwikkeling sponsoren. Ze werkt vanuit een digitale leeromgeving samen met de master-talents van de wereld. Gedurende het projectmatige werken aan grand global challenges noteert zij zelf en haar sensoren zogenaamde 'persoonlijke gaps'. Deze 'gaps' worden in de cloudomgeving omgezet naar algoritmen die vervolgen worden gekoppeld aan online experts en/of leermateriaal dat aansluit op de persoonlijke leerbehoefte.
Wanneer het aantal 'gaps' een te groot risico vormen voor het gedemotiveerd raken van Saartje haar inzet op de challenge komt haar meester Emily om de hoek kijken. Zij gaat vanuit een persoonlijk gesprek ontrafelen wat eventuele vervolgstappen kunnen zijn. Saartje zelf noteert de feedforward stappen en heeft vervolgens 24 uur om actie te ondernemen. Emily zorgt er op de achtergrond voor dat de de online identiteit van Saartje een aantal triggers krijgt die haar kunnen helpen bij een break through.
Vanuit de persoonlijke resultaten die worden gemeten op basis van de impact die Saartje heeft op de solutions die worden bedacht en uitgewerkt wordt haar online identiteit voorzien van scores. Wanneer ze minder goed presteert blijft het bij de 3 challenges waarvoor ze getekend heeft en krijgt ze het minimaal afgesproken loon betaald. Wanneer ze excellent presteert op zowel impact als persoonlijke ontwikkeling is de kans groot dat een andere bedrijf haar een aanbod doet voor een nog uitdagendere challenge.
Momenteel zijn er een aantal issues waar de online learning labs mee worstelen. De persoonsgerichte keuze met betrekking tot het kiezen van challenges zorgt ervoor dat sommige master talents geïsoleerd raken. Omdat de persoonlijke challenge niet aansluit bij wat de global of local challenges zijn worden hun capaciteiten niet afgenomen of voldoende erkend.
Tevens is er een zeer beperkte groep mensen die elkaar fysiek tegenkomt bij het delen van de great global solutions, hierdoor ontstaat er een homogene groep denkers die uiteindelijk ook vastlopen in hun denkrichtingen.
Tevens is er een zeer beperkte groep mensen die elkaar fysiek tegenkomt bij het delen van de great global solutions, hierdoor ontstaat er een homogene groep denkers die uiteindelijk ook vastlopen in hun denkrichtingen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten