Quest 3 – SWOT analyse 2.0
Na
de ontvangen feedback van een gameteamlid (feedbackkaart) heb ik mijn
SWOT-analyse aangescherpt. Op de feedbackkaart heb ik gearceerd waar ik verandering in heb aangebracht. Verschillende afzonderlijke punten heb ik
samengevoegd tot één punt. Het kwadrant van zwaktes kon ik eerder nog niet zo
goed verwoorden. Dat heb ik nu verder uitgeschreven. In de conceptversie was de
rol van de MLI-er enkel gericht op sterke punten. In deze 2.0 versie is er ook
aandacht voor ontwikkelpunten voor de MLI-er. De literatuurlijst is verder
aangevuld.
Wij, Sarah’s duivels, hebben gekozen voor het scenario offline –
tailormade. In dit scenario gaan we ervan uit dat je leren samen doet,
face-to-face. Leerlingen leren in wisselend samengestelde groepen en in
wisselende ruimtes. Docent heeft een sturende/coachende rol en houdt alle
leerling gegevens op papier bij. Het contact tussen leerkracht en leerling is
intensief. De leerling staat centraal en heeft de regie over zijn eigen
leerproces. Talentontwikkeling wordt gestimuleerd.
Als docent basisonderwijs richt ik me in deze SWOT-analyse
intern op de sterke en zwakke punten van onze organisatie. Extern belicht ik de
belangrijkste kansen en bedreigingen. Op deze manier breng ik het complete
beeld van de kerngegevens van onze organisatie in beeld.
Sterktes:
Basisschool Noorderpoort kenmerkt zich door haar kernwaarden laagdrempeligheid, openheid en de onderwijsdriehoek. Laagdrempeligheid betekent onder andere gemakkelijk aanspreekbaar zijn, veilig, open, betrokken en professioneel. De onderwijsdriehoek ontstaat door een goede samenwerking tussen school, ouders en leerling. Een hoge ouderbetrokkenheid maakt hiervan deel uit. Openheid ontstaat door de actieve rol die school aanneemt richting ouders omtrent het kind. Ouders worden steeds uitgenodigd te participeren in het leerproces dat de leerlingen doormaken op de school.
Studiedagen en het aanbieden van de mogelijkheid om een
cursus of studie te volgen stimuleert de docent om zich verder te
professionaliseren. Tevens worden docenten op basis van hun expertise gevraagd
om deel uit te maken van bepaalde werkgroepen. Op deze manier wordt de expertise
binnen de school ten volle benut en ingezet om veranderingen bespreekbaar en
uitvoerbaar te maken.
Talentontwikkeling heeft al een plaats gekregen binnen het
onderwijs van KBS Noorderpoort. Door middel van uitdging en ondersteuning
worden leerlingen gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen en hun
talenten te ontwikkelen (Ledoux & Volman, 2011).
Zwaktes:
De
ruimte in de school is beperkt. Klaslokalen hebben allemaal dezelfde grote. De gangen
en de aula zijn de enige open ruimtes. Deze lenen zich niet om te benutten voor
kleine werkplekken.
Het
onderwijs wordt gegeven in homogene jaargroepen. Leerkrachten hebben enkel
ervaring met differentiatie in hun eigen groep. Flexibel en klas doorbrekend
werken met verschillende jaargroepen zijn ze niet gewend. Leerkrachten ervaren
het werken in de eigen groep als veilig. Het ontbreekt ze aan voldoende kennis
en motivatie om klas doorbrekend onderwijs te bieden.
De verschillen tussen de leerkrachtcompetenties zijn groot. Niet
iedereen heeft voldoende kennis van vaardigheden en de leerlijnen. Ook zijn er
grote verschillen in het hebben van een kritische en onderzoekende houding.
Niet elke leerkracht bezit de juiste competenties om leerlingen sturing te
geven aan het ontwikkelen van de eigen vaardigheden.
Er wordt gebruik gemaakt van coöperatieve werkvormen, maar de
methode is vooral leidend voor de les. De rol van de leerkracht is hierdoor
meer die van kennisoverdrager dan begeleider/coach van het onderwijs.
Kansen:
KBS Noorderpoort is onderdeel van stichting Initia. Binnen
deze stichting worden al heel voorzichtig stappen gezet om, stichtingbreed, een
lijn uit te zetten op verschillende gebieden van het onderwijs. Leerlingzorg is
hier een voorbeeld van. Door de
samenwerking verder uit te breiden wordt het innovatieve vermogen van de school
en stichting beter benut (Wierdsma & Swieringa, 2011). Een innovatief
vermogen neemt een belangrijke plaats in een lerende organisatie in. Op die
manier kan een school steeds mee blijven gaan in veranderingen en
ontwikkelingen.
Op KBS Noorderpoort wordt er aandacht besteedt aan
talentontwikkeling. Ledoux en Volman (2011) onderscheiden hierin drie domeinen.
Op KBS Noorderpoort wordt er met name veel aandacht besteedt aan
talentontwikkeling op het gebied van kunst & cultuur, sport & beweging.
Het cognitief talent stimuleren is een kerntaak van het onderwijs. Er kan meer specifieke aandacht worden
besteed aan het aanleren van (metacognitieve) vaardigheden. Hieronder valt te
noemen; combineren, analyseren en probleem oplossen. Zaken die leerlingen
kunnen toepassen om een leven lang te kunnen leren.
Met het inzetten van het concept ‘leven lang leren’ maken
niet alleen de leerlingen zich vaardigheden eigen, maar leren de leerkrachten
steeds meer en nieuwe vaardigheden aan. Daardoor zijn ze in staat om leerlingen
beter te kunnen begeleiden in het cognitieve leerproces. En is de leerling
beter in staat om eigenaar te zijn van zijn eigen leerproces (Marino, 2011).
Bedreigingen:
KBS Noorderpoort is een kleine dorpsschool. Het
leerlingaantal schommelt al een aantal jaar rond de opheffingsnorm. De
voorspellingen zijn dat de leerlingaantallen tot 2020 redelijk stabiel zullen
zijn of een kleine krimp zullen vertonen. In het dorp zijn er nog 7 andere
basisscholen. Deze vissen allemaal in dezelfde vijver. Het zou kunnen dat er in
de toekomst scholen samengevoegd gaan worden. Dat betekent ook een
samensmelting van onderwijsvisies. Hier zal dan een nieuwe visie uit voort
moeten komen.
Om gebruik te kunnen maken van de verschillende soorten
leslokalen zal er danig moeten worden geïnvesteerd in ruimtes om te kunnen
leren/onderzoeken. Aangezien er sprake is van een offline leeromgeving zal er
flink geïnvesteerd moeten worden in les- en leermaterialen. Beide zaken zullen
een flinke kostenpost met zich meebrengen.
De digitalisering zal zijn verdere opmars nemen in de
toekomst. Mogelijk dat het analoog leren snel achterhaald zal zijn. Kennis is
namelijk minder snel voorhanden en minder snel te bewerken in een analoge
omgeving dan een digitale omgeving. Mogelijk dat leerlingen zich belangrijke
ICT vaardigheden niet eigen zullen maken, omdat ze er niet mee in aanraking
komen. Dit kan moeilijkeheden geven met de stap naar de arbeidsmarkt.
Ontwikkelmogelijkheden:
·
De
MLI-er heeft contact met de directie over de ontwikkelpunten van de school. Dit
is het vertrekpunt om werkgroepen te vormen om te kunnen werken aan
veranderingen binnen de school. De rol van de MLI-er is met name coachend en
sturend. Hij verstrekt
(achtergrond)informatie en informatie over belangrijke
onderwijsontwikkelingen.
·
De rol
van de MLI-er is naast een leidende rol ook een voorbeeldrol op het gebied van
het ontwikkelen van innovaties en het inspireren en motiveren van collega’s.
·
Door meer contact te zoeken en te leggen met scholen
binnen en buiten de stichting zou de MLI-er het innovatienetwerk kunnen
vergroten. Er kan dan meer kennisdeling ontstaan. Dit gebeurt nu nog veel te
weinig.
Literatuur:
Marino, J. & Polderman, J.
(2011). Leading continous improvement. Breda:
Magistrum. Geraadpleegd op www.expertis.nl/resources/site403/CVL_cursisten/folders/MAG_LearningContiniousImprovement.pdf
Ledoux, G. & Volman, M. (2011). Op zoek naar talent. Talentontwikkeling op
expeditiescholen.
Verstraete, I. & Nijman. K.
(2016). Handbook voor leren leren voor het voortgezet
onderwijs. 5 Krachtige principes vertaald naar de praktijk. Groningen:
Noordhoff-uitgevers
Wierdsma, A. en Swieringa, J. (2011).
Lerend organiseren en veranderen – Als meer
van hetzelfde niet helpt. (3e druk). Groningen: Noordhoff-uitgevers:
Bronnen:
Gebruikte bronnen bij deze SWOT
analyse:
·
Schoolgids KBS Noorderpoort
·
Curriculum analyse 2015-2016
Geen opmerkingen:
Een reactie posten