woensdag 22 maart 2017

Quest 3 - SWOT analyse (Martine)

Quest 3 – SWOT analyse   
Wij, Sarah’s duivels, hebben gekozen voor het scenario offline – tailormade. In dit scenario gaan we ervan uit dat je leren samen doet, face-to-face. Leerlingen leren in wisselend samengestelde groepen en in wisselende ruimtes. Docent heeft een sturende/coachende rol en houdt alle leerling gegevens op papier bij. Het contact tussen leerkracht en leerling is intensief. De leerling staat centraal en heeft de regie over zijn eigen leerproces. Talentontwikkeling wordt gestimuleerd.

Als docent basisonderwijs richt ik me in deze SWOT-analyse intern op de sterke en zwakke punten van onze organisatie. Extern belicht ik de belangrijkste kansen en bedreigingen. Op deze manier breng ik het complete beeld van de kerngegevens van onze organisatie in beeld.

Sterktes:
Basisschool Noorderpoort kenmerkt zich door haar kernwaarden laagdrempeligheid, openheid en onderwijsdriehoek. Laagdrempeligheid betekent  onder andere gemakkelijk aanspreekbaar zijn, veilig, open, betrokken en professioneel. De onderwijsdriehoek ontstaat door een goede samenwerking tussen school, ouders en leerling. Een hoge ouderbetrokken-heid maakt hiervan deel uit. Openheid ontstaat door de actieve rol die school aanneemt richting ouders omtrent het kind. Ouders worden steeds uitgenodigd te participeren in het leerproces dat de leerlingen doormaken op de school.
Studiedagen en het aanbieden van de mogelijkheid om een cursus of studie te volgen stimuleert de docent om zich verder te professionaliseren. Tevens worden docenten op basis van hun expertise gevraagd om deel uit te maken van bepaalde werkgroepen. Op deze manier wordt de expertise binnen de school ten volle benut en ingezet om veranderingen bespreekbaar en uitvoerbaar te maken.
Talentontwikkeling heeft al een plaats gekregen binnen het onderwijs van KBS Noorderpoort. Door middel van uitdging en ondersteuning worden leerlingen gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen en hun talenten te ontwikkelen.

Zwaktes:

Om als school steeds te kunnen blijven veranderen is een innovatief vermogen van belang. Dit neemt een belangrijke plaats in in een lerende organisatie.


Het onderwijs wordt door de school vormgegeven, daarin is geen tot nauwelijks samenwerking met externen buiten de samenwerking met instanties rondom leerlingenzorg.


Kansen:
KBS Noorderpoort is onderdeel van stichting Initia. Binnen deze stichting worden al heel voorzichtig stappen gezet om, stichtingbreed, een lijn uit te zetten op verschillende gebieden van het onderwijs. Leerlingzorg is hier een voorbeeld van.  Door de samenwerking verder uit te breiden wordt het innovatieve vermogen van de school en stichting beter benut (Wierdsma & Swieringa, 2011). Een innovatief vermogen neemt een belangrijke plaats in een lerende organisatie in. Op die manier kan een school steeds mee blijven gaan in veranderingen en ontwikkelingen.
Op KBS Noorderpoort wordt er aandacht besteedt aan talentontwikkeling. Ledoux en Volman (2011) onderscheiden hierin drie domeinen. Op KBS Noorderpoort wordt er met name veel aandacht besteedt aan talentontwikkeling op het gebied van kunst & cultuur, sport & beweging. Het cognitief talent stimuleren is een kerntaak van het onderwijs.  Er kan meer specifieke aandacht worden besteed aan het aanleren van (metacognitieve) vaardigheden. Hieronder valt te noemen; combineren, analyseren en probleem oplossen. Zaken die leerlingen kunnen toepassen om een leven lang te kunnen leren.
Met het inzetten van het concept ‘leven lang leren’ maken niet alleen de leerlingen zich vaardigheden eigen, maar leren de leerkrachten steeds meer en nieuwe vaardigheden aan. Daardoor zijn ze in staat om leerlingen beter te kunnen begeleiden in het cognitieve leerproces. En is de leerling beter in staat om eigenaar te zijn van zijn eigen leerproces (Marino,

Bedreigingen:

KBS Noorderpoort is een kleine dorpsschool. Het leerlingaantal schommelt al een aantal jaar rond de opheffingsnorm. De voorspellingen zijn dat de leerlingaantallen tot 2010 redelijk stabiel zullen zijn of een kleine krimp zullen vertonen. In het dorp zijn er nog 7 andere basisscholen.
Om gebruik te kunnen maken van de verschillende soorten leslokalen zal er danig moeten worden geïnvesteerd in ruimtes om te kunnen leren/onderzoeken. Aangezien er sprake is van een offline leeromgeving zal er flink geïnvesteerd moeten worden in les- en leermaterialen. Beide zaken zullen een flinke kostenpost met zich meebrengen.
De digitalisering zal zijn verdere opmars nemen in de toekomst. Mogelijk dat het analoog leren snel achterhaald zal zijn. Kennis is namelijk minder snel voorhanden en minder snel te bewerken in een analoge omgeving dan een digitale omgeving. Mogelijk dat leerlingen zich belangrijke ICT vaardigheden niet eigen zullen maken, omdat ze er niet mee in aanraking komen. Dit kan moeilijkheden geven met de stap naar de arbeidsmarkt.

Ontwikkelmogelijkheden:
·     De MLI-er heeft contact met de directie over de ontwikkelpunten van de school. Dit is het vertrekpunt om werkgroepen te vormen om te kunnen werken aan veranderingen binnen de school. De rol van de MLI-er is met name coachend en sturend. Hij verstrekt  (achtergrond)informatie en informatie over belangrijke onderwijsontwikkelingen.
·     De rol van de MLI-er is naast een leidende rol ook een voorbeeldrol op het gebied van het ontwikkelen van innovaties en het inspireren en motiveren van collega’s.


Literatuur:

Verstraete, I. en Nijman. K. (2016).  Handbook voor leren leren voor het voortgezet onderwijs. 5 Krachtige principes vertaald naar de praktijk.

Wierdsma, A. en Swieringa, J. (2011).  Lerend organiseren en veranderen. 

















1 opmerking:

  1. Ha Martine, hierbij mijn peerfeedback voor Quest 3. Via de link https://db.tt/Y3LTAQ7Pjd kom je bij de door mij ingevulde feedbackkaart. Groetjes Hein

    BeantwoordenVerwijderen