Quest 3 – SWOT analyse
Wij, Sarah’s duivels, hebben gekozen voor het scenario offline –
tailormade. In dit scenario gaan we ervan uit dat je leren samen doet,
face-to-face. Leerlingen leren in wisselend samengestelde groepen en in
wisselende ruimtes. Docent heeft een sturende/coachende rol en houdt alle
leerling gegevens op papier bij. Het contact tussen leerkracht en leerling is
intensief. De leerling staat centraal en heeft de regie over zijn eigen
leerproces. Talentontwikkeling wordt gestimuleerd.
Als docent basisonderwijs richt ik me in deze SWOT-analyse
intern op de sterke en zwakke punten van onze organisatie. Extern belicht ik de
belangrijkste kansen en bedreigingen. Op deze manier breng ik het complete
beeld van de kerngegevens van onze organisatie in beeld.
Sterktes:
Basisschool Noorderpoort kenmerkt zich door haar kernwaarden
laagdrempeligheid, openheid en onderwijsdriehoek. Laagdrempeligheid betekent onder andere gemakkelijk aanspreekbaar zijn, veilig,
open, betrokken en professioneel. De onderwijsdriehoek ontstaat door een goede
samenwerking tussen school, ouders en leerling. Een hoge ouderbetrokken-heid
maakt hiervan deel uit. Openheid ontstaat door de actieve rol die school
aanneemt richting ouders omtrent het kind. Ouders worden steeds uitgenodigd te
participeren in het leerproces dat de leerlingen doormaken op de school.
Studiedagen en het aanbieden van de mogelijkheid om een
cursus of studie te volgen stimuleert de docent om zich verder te
professionaliseren. Tevens worden docenten op basis van hun expertise gevraagd
om deel uit te maken van bepaalde werkgroepen. Op deze manier wordt de expertise
binnen de school ten volle benut en ingezet om veranderingen bespreekbaar en
uitvoerbaar te maken.
Talentontwikkeling heeft al een plaats gekregen binnen het
onderwijs van KBS Noorderpoort. Door middel van uitdging en ondersteuning
worden leerlingen gemotiveerd om het beste uit zichzelf te halen en hun
talenten te ontwikkelen.
Zwaktes:
Om als school steeds te kunnen blijven veranderen is een innovatief
vermogen van belang. Dit neemt een belangrijke plaats in in een lerende
organisatie.
Het
onderwijs wordt door de school vormgegeven, daarin is geen tot nauwelijks
samenwerking met externen buiten de samenwerking met instanties rondom
leerlingenzorg.
Kansen:
KBS Noorderpoort is onderdeel van stichting Initia. Binnen
deze stichting worden al heel voorzichtig stappen gezet om, stichtingbreed, een
lijn uit te zetten op verschillende gebieden van het onderwijs. Leerlingzorg is
hier een voorbeeld van. Door de
samenwerking verder uit te breiden wordt het innovatieve vermogen van de school
en stichting beter benut (Wierdsma & Swieringa, 2011). Een innovatief
vermogen neemt een belangrijke plaats in een lerende organisatie in. Op die
manier kan een school steeds mee blijven gaan in veranderingen en
ontwikkelingen.
Op KBS Noorderpoort wordt er aandacht besteedt aan
talentontwikkeling. Ledoux en Volman (2011) onderscheiden hierin drie domeinen.
Op KBS Noorderpoort wordt er met name veel aandacht besteedt aan
talentontwikkeling op het gebied van kunst & cultuur, sport & beweging.
Het cognitief talent stimuleren is een kerntaak van het onderwijs. Er kan meer specifieke aandacht worden besteed
aan het aanleren van (metacognitieve) vaardigheden. Hieronder valt te noemen;
combineren, analyseren en probleem oplossen. Zaken die leerlingen kunnen
toepassen om een leven lang te kunnen leren.
Met het inzetten van het concept ‘leven lang leren’ maken
niet alleen de leerlingen zich vaardigheden eigen, maar leren de leerkrachten
steeds meer en nieuwe vaardigheden aan. Daardoor zijn ze in staat om leerlingen
beter te kunnen begeleiden in het cognitieve leerproces. En is de leerling
beter in staat om eigenaar te zijn van zijn eigen leerproces (Marino,
Bedreigingen:
KBS Noorderpoort is een kleine dorpsschool. Het
leerlingaantal schommelt al een aantal jaar rond de opheffingsnorm. De
voorspellingen zijn dat de leerlingaantallen tot 2010 redelijk stabiel zullen
zijn of een kleine krimp zullen vertonen. In het dorp zijn er nog 7 andere
basisscholen.
Om gebruik te kunnen maken van de verschillende soorten
leslokalen zal er danig moeten worden geïnvesteerd in ruimtes om te kunnen
leren/onderzoeken. Aangezien er sprake is van een offline leeromgeving zal er
flink geïnvesteerd moeten worden in les- en leermaterialen. Beide zaken zullen
een flinke kostenpost met zich meebrengen.
De digitalisering zal zijn verdere opmars nemen in de
toekomst. Mogelijk dat het analoog leren snel achterhaald zal zijn. Kennis is
namelijk minder snel voorhanden en minder snel te bewerken in een analoge
omgeving dan een digitale omgeving. Mogelijk dat leerlingen zich belangrijke ICT
vaardigheden niet eigen zullen maken, omdat ze er niet mee in aanraking komen.
Dit kan moeilijkheden geven met de stap naar de arbeidsmarkt.
Ontwikkelmogelijkheden:
·
De
MLI-er heeft contact met de directie over de ontwikkelpunten van de school. Dit
is het vertrekpunt om werkgroepen te vormen om te kunnen werken aan
veranderingen binnen de school. De rol van de MLI-er is met name coachend en
sturend. Hij verstrekt (achtergrond)informatie en informatie over
belangrijke onderwijsontwikkelingen.
·
De rol
van de MLI-er is naast een leidende rol ook een voorbeeldrol op het gebied van
het ontwikkelen van innovaties en het inspireren en motiveren van collega’s.
Literatuur:
Verstraete, I. en Nijman. K. (2016). Handbook voor leren leren voor het voortgezet
onderwijs. 5 Krachtige principes vertaald naar de praktijk.
Wierdsma, A. en Swieringa, J. (2011). Lerend organiseren en veranderen.
Ha Martine, hierbij mijn peerfeedback voor Quest 3. Via de link https://db.tt/Y3LTAQ7Pjd kom je bij de door mij ingevulde feedbackkaart. Groetjes Hein
BeantwoordenVerwijderen