VERWERKING FEEDBACK
Later toevoegen.
STRENGTS
Het onderwijs op de ScaffoldSchool
kenmerkt zich door de gepersonaliseerde leeromgeving die er voor de leerlingen
wordt gecreëerd. Er wordt maatwerk geleverd, gezien de lesstof sterk is aangepast
aan de behoeften en capaciteiten van de leerling. Deze school verzorgd
inclusief en passend onderwijs in de breedste zin van het woord (Platform
Onderwijs 2032, 2014). De leerling is binnen dit scenario aan zet en beschikt
over veel keuzevrijheid en autonomie met betrekking tot het lesaanbod. Er wordt
veel waarde gehecht aan intensief contact tussen docenten en studenten
onderling, waardoor socialisering plaats vindt.
WEAKNESSES
WEAKNESSES
Om passend en inclusief
onderwijs te kunnen verzorgen, dienen de leerkrachtcompetenties op de
ScaffoldSchool in kaart te worden gebracht. Ondanks dat de wil er is om
onderwijs op maat te leveren, vraagt dit om specifieke docentcompetenties (Walraven,
Kieft & Broekman, 2011) en kan bijscholing als een noodzakelijke oplossing
worden ingezet. Tevens kunnen de kosten binnen dit onderwijsscenario flink
oplopen. Hierbij kan gedacht worden aan de hoge aanschaf- en kopieerkosten van
het ‘offline’ onderwijsmateriaal. Maar ook het huren, onderhouden en inrichten
van een MFA kan een hoge kostenpost zijn.
OPPORTUNITIES
OPPORTUNITIES
Door het realiseren van
passend onderwijs krijgt elke leerling optimale kansen om zijn of haar
kwaliteiten te ontwikkelen, waardoor individuele talenten beter zichtbaar zullen
worden. Dit biedt leerlingen de mogelijkheid om zichzelf door te ontwikkelen, waarmee
ze hun kansen kunnen vergroten binnen de dynamische arbeidsmarkt
(Onderwijsraad, 2014). Ook liggen er kansen binnen dit scenario om de
samenwerking met de omgeving aan te gaan, in de breedste zin van het woord. Op
lokaal en regionaal niveau kunnen er samenwerkingsverbanden worden opgericht met
instanties om het onderwijs in de offline leeromgeving zo betekenisvol mogelijk
te kunnen inrichten. Ook kunnen de lijntjes tussen basisscholen onderling goed
worden benut om het uitwisselen van elkaars kennis en vaardigheden te
verwezenlijken.
THREATS
THREATS
Er heerst een continue
bedreiging dat de Scaffoldschool wordt ingehaald door de digitalisering. Het
werken in een offline leeromgeving kan als achterhaald en omslachtig worden
gezien. De inzet van ICT kan een bijdrage leveren aan het ontwerpen van gepersonaliseerd onderwijs en kan de hoge kosten drukken. Ook is de overstap van de huidige
diplomatisering naar individuele portfolio’s complex te noemen. Hoe wordt
dit georganiseerd? En hoe worden de behaalde leerresultaten geregistreerd? De
overheid dient een sterk controlerende rol te vervullen, door middel van het
uitvoeren van accreditaties, om de kwaliteit van opleidingen te waarborgen.
LITERATUUR
LITERATUUR
Platform Onderwijs
2032 (2015). Hoofdlijn advies: een
voorstel. Gevonden op 7 oktober 2015 op
http://onsonderwijs2032.nl/wp-content/uploads/2015/09/Hoofdlijn-advies-Een-voorstelOnderwijs2032.pdf
Walraven, M., Kieft, M.
& Broekman, L. (2011) Passend onderwijs aan
leerlingen met gedragsproblemen. Ervaren docenten uit het voortgezet onderwijs
aan het woord. Utrecht: Oberon
Hallo Sabine,
BeantwoordenVerwijderenVia deze link kun je mijn uitgebreidere feedback bekijken. De kern: je beschrijft de SWOT niet gericht op je eigen school en dat was wel de bedoeling. De elementen die je noemt kun je volgens mij prima richting je eigen school operationaliseren.
https://www.dropbox.com/s/fxm2a5zw0z0zpv8/peerfeedback_Quest_Sabine.docx?dl=0
Met hartelijke groet,
Edwin