zondag 19 maart 2017

QUEST 3 - SWOT (versie 1)
















VERWERKING FEEDBACK
Later toevoegen.

STRENGTS
Het onderwijs op de ScaffoldSchool kenmerkt zich door de gepersonaliseerde leeromgeving die er voor de leerlingen wordt gecreëerd. Er wordt maatwerk geleverd, gezien de lesstof sterk is aangepast aan de behoeften en capaciteiten van de leerling. Deze school verzorgd inclusief en passend onderwijs in de breedste zin van het woord (Platform Onderwijs 2032, 2014). De leerling is binnen dit scenario aan zet en beschikt over veel keuzevrijheid en autonomie met betrekking tot het lesaanbod. Er wordt veel waarde gehecht aan intensief contact tussen docenten en studenten onderling, waardoor socialisering plaats vindt.

WEAKNESSES
Om passend en inclusief onderwijs te kunnen verzorgen, dienen de leerkrachtcompetenties op de ScaffoldSchool in kaart te worden gebracht. Ondanks dat de wil er is om onderwijs op maat te leveren, vraagt dit om specifieke docentcompetenties (Walraven, Kieft & Broekman, 2011) en kan bijscholing als een noodzakelijke oplossing worden ingezet. Tevens kunnen de kosten binnen dit onderwijsscenario flink oplopen. Hierbij kan gedacht worden aan de hoge aanschaf- en kopieerkosten van het ‘offline’ onderwijsmateriaal. Maar ook het huren, onderhouden en inrichten van een MFA kan een hoge kostenpost zijn.

OPPORTUNITIES
Door het realiseren van passend onderwijs krijgt elke leerling optimale kansen om zijn of haar kwaliteiten te ontwikkelen, waardoor individuele talenten beter zichtbaar zullen worden. Dit biedt leerlingen de mogelijkheid om zichzelf door te ontwikkelen, waarmee ze hun kansen kunnen vergroten binnen de dynamische arbeidsmarkt (Onderwijsraad, 2014). Ook liggen er kansen binnen dit scenario om de samenwerking met de omgeving aan te gaan, in de breedste zin van het woord. Op lokaal en regionaal niveau kunnen er samenwerkingsverbanden worden opgericht met instanties om het onderwijs in de offline leeromgeving zo betekenisvol mogelijk te kunnen inrichten. Ook kunnen de lijntjes tussen basisscholen onderling goed worden benut om het uitwisselen van elkaars kennis en vaardigheden te verwezenlijken.

THREATS
Er heerst een continue bedreiging dat de Scaffoldschool wordt ingehaald door de digitalisering. Het werken in een offline leeromgeving kan als achterhaald en omslachtig worden gezien. De inzet van ICT kan een bijdrage leveren aan het ontwerpen van gepersonaliseerd onderwijs en kan de hoge kosten drukken. Ook is de overstap van de huidige diplomatisering naar individuele portfolio’s complex te noemen. Hoe wordt dit georganiseerd? En hoe worden de behaalde leerresultaten geregistreerd? De overheid dient een sterk controlerende rol te vervullen, door middel van het uitvoeren van accreditaties, om de kwaliteit van opleidingen te waarborgen.


LITERATUUR

Platform Onderwijs 2032 (2015). Hoofdlijn advies: een voorstel. Gevonden op 7 oktober 2015 op http://onsonderwijs2032.nl/wp-content/uploads/2015/09/Hoofdlijn-advies-Een-voorstelOnderwijs2032.pdf

Walraven, M., Kieft, M. & Broekman, L. (2011) Passend onderwijs aan leerlingen met gedragsproblemen. Ervaren docenten uit het voortgezet onderwijs aan het woord. Utrecht: Oberon



1 opmerking:

  1. Hallo Sabine,

    Via deze link kun je mijn uitgebreidere feedback bekijken. De kern: je beschrijft de SWOT niet gericht op je eigen school en dat was wel de bedoeling. De elementen die je noemt kun je volgens mij prima richting je eigen school operationaliseren.

    https://www.dropbox.com/s/fxm2a5zw0z0zpv8/peerfeedback_Quest_Sabine.docx?dl=0

    Met hartelijke groet,
    Edwin

    BeantwoordenVerwijderen