donderdag 23 februari 2017

tbv groepsopdracht


Offline leren met een one size fits all aanbod:

Onderwijs staat al jaren niet meer alleen in het teken van kennisoverdracht. Vanop jonge leeftijd leren kinderen samenwerken in wisselende groepssamenstellingen. Dit ter voorbereiding op de arbeidsmarkt die voortdurend in beweging is en wat het noodzakelijk maakt te beschikken over vaardigheden wat een leven lang leren mogelijk maakt. De trend om kinderen en jongeren alle kansen te bieden binnen het onderwijs en een doorlopende lijn in de beroepskolom te bekomen, ontstond al in 2017 met het voorstel om studenten zonder vmbo-diploma toe te laten tot het mbo. werd  Sinds 2020 is er steeds meer werk gemaakt van het vormgeven van een doorlopende leerlijn voor alle kinderen/leerlingen/studenten. Van peuter tot arbeidsmarkt wordt gewerkt aan het vergaren van vaardigheden welke onontbeerlijk zijn om succesvol de arbeidsmarkt op te gaan en erin mee te bewegen. Kennis is overal beschikbaar, leren gebeurt voortdurend formeel en informeel. Leerkrachten en docenten helpen kinderen vanaf jonge leeftijd bij het ontdekken en verder exploreren van hun talenten en passies. Wanneer een kind 8 jaren algemene basisvorming en algemene kennis heeft aangeboden gekregen, stroomt hij door naar het vervolgonderwijs. In samenwerkingen met gemeenten en bedrijven is een regionaal netwerk opgericht wat het voor de leerling in het vervolgonderwijs mogelijk maakt in verschillende werkvelden te gaan kijken en ervaringen op te doen. Bedrijven welke hieraan meewerken worden hiertoe financieel ondersteund vanuit de overheid, hebben een leslokaal in het bedrijf waarin studenten een standaard programma aangeboden krijgen. Daarnaast krijgen ze praktische opdrachten welke meteen op de werkvloer, of wanneer dit niet mogelijk is, dankzij virtual reality de kans om te ontdekken of eigen interesses, passies en talenten aansluiten op dit werkveld. Op deze werkveldschool geeft een beroepsgericht docent deze ene dag les, hij coacht en begeleidt studenten en biedt vakkennis aan, daarnaast loopt deze docent minimaal 1 maal per jaar zelf een stage binnen het bedrijf om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. De samenstelling van de groep leerlingen is divers, afhankelijk van de persoonlijke interesses, talenten en passies van de leerling. Er zitten leerlingen van wisselende leerjaren en van wisselende vervolgscholen, samen volgen ze de lessen en voeren ze opdrachten uit. Formatieve toetsing vindt plaats middels feedback van docent en peers. Daarnaast wordt de algemene houding en beroepshouding voortdurend opgevolgd. De volledige ontwikkeling van de leerling neemt hij, inclusief feedback en eigen reflectie, op in een digitaal portfolio. In samenspraak met het bedrijfsleven blijft dit digitale portfolio ook post-initieel steeds up to date en registreren ook werknemers scholing en ontwikkelingen in het portfolio. Bij sollicitaties wordt het document ingezet als CV.
Naast de dag dat deze leerling gedurende steeds een half jaar deelneemt aan een bedrijfsschool, gaat hij 4 dagen naar de vervolgschool waar hij reguliere lessen volgt, afhankelijk van zijn niveau. Naast de standaard kennis welke hier aangeboden wordt, staan leraren hier stil bij het leren van elkaars ervaringen in de werkveldschool. Leerlingen verzorgen presentaties over wat ze leerden in de bedrijfsschool en kunnen elkaar op die manier niet alleen informeren, maar ook leren van elkaars ervaringen. Op deze wijze ontdekken studenten in de 4 a 5 jaar waarin deze periode duurt welk werkveld hen het meeste aanspreekt. Nadat de leerling verschillende werkvelden heeft ontdekt maakt hij een meer gerichtere keuze en treedt als student de beroepsopleiding binnen. Op deze beroepsopleiding krijgen studenten dezelfde vakkennis aangeboden maar worden opdrachten en projecten dusdanig ingericht dat studenten tegelijk kunnen werken aan persoonlijke leerdoelen. Binnen alle onderwijsinstellingen wordt in doorlopende lijn ingehaakt op wat kinderen, leerlingen en studenten reeds kennen en laten hen zelfsturend nieuwe kennis daarop voortbouwen, soms samenwerkend, soms individueel. Gedurende de gehele periode wordt feedback gegeven, deze maakt het mogelijk om studenten voor te bereiden op de summatieve toetsing. Deze vindt plaats middels proeve van bekwaamheid in de werkveldschool, beslaat een langere periodes en kent verschillende beoordelaars.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten