Offline leren met een one size fits all aanbod:
Onderwijs
staat al jaren niet meer alleen in het teken van kennisoverdracht. Vanop jonge
leeftijd leren kinderen samenwerken in wisselende groepssamenstellingen. Dit
ter voorbereiding op de arbeidsmarkt die voortdurend in beweging is en wat het
noodzakelijk maakt te beschikken over vaardigheden wat een leven lang leren
mogelijk maakt. De trend om kinderen en jongeren alle kansen te bieden binnen
het onderwijs en een doorlopende lijn in de beroepskolom te bekomen, ontstond
al in 2017 met het voorstel om studenten zonder vmbo-diploma toe te laten tot
het mbo. werd Sinds 2020 is er steeds
meer werk gemaakt van het vormgeven van een doorlopende leerlijn voor alle
kinderen/leerlingen/studenten. Van peuter tot arbeidsmarkt wordt gewerkt aan
het vergaren van vaardigheden welke onontbeerlijk zijn om succesvol de
arbeidsmarkt op te gaan en erin mee te bewegen. Kennis is overal beschikbaar,
leren gebeurt voortdurend formeel en informeel. Leerkrachten en docenten helpen
kinderen vanaf jonge leeftijd bij het ontdekken en verder exploreren van hun
talenten en passies. Wanneer een kind 8 jaren algemene basisvorming en algemene
kennis heeft aangeboden gekregen, stroomt hij door naar het vervolgonderwijs.
In samenwerkingen met gemeenten en bedrijven is een regionaal netwerk opgericht
wat het voor de leerling in het vervolgonderwijs mogelijk maakt in
verschillende werkvelden te gaan kijken en ervaringen op te doen. Bedrijven
welke hieraan meewerken worden hiertoe financieel ondersteund vanuit de
overheid, hebben een leslokaal in het bedrijf waarin studenten een standaard
programma aangeboden krijgen. Daarnaast krijgen ze praktische opdrachten welke
meteen op de werkvloer, of wanneer dit niet mogelijk is, dankzij virtual
reality de kans om te ontdekken of eigen interesses, passies en talenten
aansluiten op dit werkveld. Op deze werkveldschool geeft een beroepsgericht
docent deze ene dag les, hij coacht en begeleidt studenten en biedt vakkennis
aan, daarnaast loopt deze docent minimaal 1 maal per jaar zelf een stage binnen
het bedrijf om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. De samenstelling
van de groep leerlingen is divers, afhankelijk van de persoonlijke interesses, talenten
en passies van de leerling. Er zitten leerlingen van wisselende leerjaren en van
wisselende vervolgscholen, samen volgen ze de lessen en voeren ze opdrachten
uit. Formatieve toetsing vindt plaats middels feedback van docent en peers.
Daarnaast wordt de algemene houding en beroepshouding voortdurend opgevolgd. De
volledige ontwikkeling van de leerling neemt hij, inclusief feedback en eigen
reflectie, op in een digitaal portfolio. In samenspraak met het bedrijfsleven
blijft dit digitale portfolio ook post-initieel steeds up to date en
registreren ook werknemers scholing en ontwikkelingen in het portfolio. Bij
sollicitaties wordt het document ingezet als CV.
Naast
de dag dat deze leerling gedurende steeds een half jaar deelneemt aan een
bedrijfsschool, gaat hij 4 dagen naar de vervolgschool waar hij reguliere
lessen volgt, afhankelijk van zijn niveau. Naast de standaard kennis welke hier
aangeboden wordt, staan leraren hier stil bij het leren van elkaars ervaringen
in de werkveldschool. Leerlingen verzorgen presentaties over wat ze leerden in
de bedrijfsschool en kunnen elkaar op die manier niet alleen informeren, maar
ook leren van elkaars ervaringen. Op deze wijze ontdekken studenten in de 4 a 5
jaar waarin deze periode duurt welk werkveld hen het meeste aanspreekt. Nadat de
leerling verschillende werkvelden heeft ontdekt maakt hij een meer gerichtere
keuze en treedt als student de beroepsopleiding binnen. Op deze
beroepsopleiding krijgen studenten dezelfde vakkennis aangeboden maar worden
opdrachten en projecten dusdanig ingericht dat studenten tegelijk kunnen werken
aan persoonlijke leerdoelen. Binnen alle onderwijsinstellingen wordt in
doorlopende lijn ingehaakt op wat kinderen, leerlingen en studenten reeds
kennen en laten hen zelfsturend nieuwe kennis daarop voortbouwen, soms
samenwerkend, soms individueel. Gedurende de gehele periode wordt feedback
gegeven, deze maakt het mogelijk om studenten voor te bereiden op de summatieve
toetsing. Deze vindt plaats middels proeve van bekwaamheid in de werkveldschool, beslaat een langere periodes en kent verschillende beoordelaars.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten