vrijdag 17 februari 2017

De volle verschoven werkweek

One size fits all – offline

De volle verschoven werkweek

Maandag 30 augustus 2032, 9:03

Anna stapt in de bus. Ze moet om 10:15 op school zijn, voor de start van haar nieuwe studie, de hbo-opleiding chemie. De komende jaren zal ze 48 weken lang vijf dagen per week deze bus pakken, om aan het einde van de dag met de bus die om 20:48 bij de halte is weer -bijna- thuis te zijn. Om 10:03 loopt Anna onwennig de collegezaal binnen om een plekje te zoeken. Om 10:15 start Edwin Melis het introductiecollege door alle nieuwe studenten welkom te heten. Hij legt onder andere uit dat ze straks in klassen van 24 studenten worden ingedeeld en dat iedere klas uit drie werkgroepen bestaat. Iedere klas krijgt zijn eigen leslokaal, waar de theorievakken gegeven worden en waar aan verschillende opdrachten gewerkt wordt. Het is uiteraard verplicht iedere dag van 10:15 tot 19:15 op school te zijn, omdat het in het werkveld ook gebruikelijk is om al het werk op het werk te doen. Deze tijden zijn enerzijds gekozen om beter aan te sluiten bij het bioritme van adolescenten, waardoor betere leerprestaties mogelijk worden (Cole, 2016). Anderzijds wordt er door deze verschuiving ten opzichte van reguliere werktijden effectiever gebruikt gemaakt van de openbaar vervoersfaciliteiten in Nederland. Een eerste oproep tot deze spreiding werd in 2016 gedaan door de toenmalige directeur van de Nederlandse Spoorwegen (http://www.nu.nl/binnenland/4137241/ns-wil-scholen-lestijden-spreiden-plek-in-trein.html). De lessen vinden plaats in blokken van anderhalf uur voor de theorie en blokken van drie uur voor de practica in de diverse laboratoria. Iedere dag is er een blok van anderhalf uur ingepland voor sportactiviteiten, omdat sporten helpt om beter te kunnen leren (Hillman, Erickson, & Kramer, 2008).  Drie maal per jaar zijn er theorie-examens voor alle studenten tegelijk: deze worden afgenomen in de Jaarbeurs in Utrecht. Een voldoende betekent dat je door mag naar het volgende blok, een onvoldoende betekent dat je opnieuw moet beginnen met het blok. “Denk hier niet te licht over” maant Edwin,  “Two strike is out: als je voor de tweede keer een blok mist, krijg je een negatief bindend studieadvies en moet je stoppen met je studie”. Ook de praktijk wordt getoetst: ieder jaar wordt afgesloten met een praktijkdriedaagse, waarin de basisvaardigheden van dat jaar worden getoetst. De examinatoren zijn docenten van andere chemie-opleidingen in Nederland. “Je moet bijvoorbeeld laten zien dat je in staat bent om een nauwkeurige verdunningsreeks te maken” licht Edwin toe. De praktijkdriedaagse is voorwaardelijk om door te mogen naar het volgende studiejaar. Aan het eind van de zomervakantie is er de mogelijkheid te herkansen. Na die drie jaar theorie- en praktijkonderwijs loopt iedereen een half jaar stage in het buitenland en voert in Nederland een afstudeeronderzoek uit. Voor iedereen naar zijn eigen klaslokaal gaat om daar kennis te maken, sluit Edwin het introductiecollege af: “Ik zag nu nog een aantal studenten een laptop of tablet gebruiken. Vanaf morgen kunnen jullie deze thuis laten. In ieder leslokaal staan een aantal computers aan de randen. Deze worden gebruikt om informatie op te zoeken en om verslagen te typen. Aantekeningen in de lessen worden gemaakt met pen en papier, omdat op deze manier de informatie veel beter beklijft” (Mueller & Oppenheimer, 2014).

Cole, J. S. (2016). Do later wake times and increased sleep duration of 12th graders result in more studying, higher grades, and improved SAT/ACT test scores? Sleep & Breathing = Schlaf & Atmung, 20(3), 1053-1057.
Hillman, C. H., Erickson, K. I., & Kramer, A. F. (2008). Be smart, exercise your heart: Exercise effects on brain and cognition. Nature Reviews.Neuroscience, 9(1), 58-65.

Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The pen is mightier than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking. Psychological Science (0956-7976), 25(6), 1159-1168.

1 opmerking:

  1. Hoi Edwin!

    Bij deze mijn officiële feedback-bericht. Zit je er klaar voor? 😊 Komt ie....

    Als eerste wil ik je laten weten dat ik erg onder de indruk ben van je schrijfstijl. Je beschrijvingen zijn erg concreet en je neemt mij als lezer op een prettige manier mee in je verhaal. Ik krijg echt een kijkje in het studentenleven van Anna. Tof!!

    Hierboven maakt Martine nog een opmerking over je bronvermelding, maar ik zie dat je deze feedback in je tweede scenariobeschrijving al hebt opgepakt. De twee scenariobeschrijvingen zijn naar mijn mening inhoudelijk consistent en redelijk vernieuwend. Ik verwacht dat je in de twee scenariobeschrijvingen die je nog gaat uitwerken, nóg meer los kan gaan met het zoeken naar fantasierijke ideeën.

    De methode van back-casting zie ik al twee keer terug (NS en sport). Dit kan nog beter worden ingezet, maar een goed begin is al gemaakt.

    Over all vind ik dat je prima bezig bent. Ga zo door met de volgende twee kwadranten, dan komt alles in orde.

    Groetjes en tot volgende week, pas goed op jezelf!
    Liefs, Sabine

    BeantwoordenVerwijderen