One size fits all –
offline
De volle verschoven werkweek
Maandag 30 augustus
2032, 9:03
Anna stapt in de bus. Ze moet om 10:15 op school zijn, voor
de start van haar nieuwe studie, de hbo-opleiding chemie. De komende jaren zal
ze 48 weken lang vijf dagen per week deze bus pakken, om aan het einde van de
dag met de bus die om 20:48 bij de halte is weer -bijna- thuis te zijn. Om
10:03 loopt Anna onwennig de collegezaal binnen om een plekje te zoeken. Om 10:15
start Edwin Melis het introductiecollege door alle nieuwe studenten welkom te
heten. Hij legt onder andere uit dat ze straks in klassen van 24 studenten
worden ingedeeld en dat iedere klas uit drie werkgroepen bestaat. Iedere klas
krijgt zijn eigen leslokaal, waar de theorievakken gegeven worden en waar aan
verschillende opdrachten gewerkt wordt. Het is uiteraard verplicht iedere dag
van 10:15 tot 19:15 op school te zijn, omdat het in het werkveld ook
gebruikelijk is om al het werk op het werk te doen. Deze tijden zijn enerzijds
gekozen om beter aan te sluiten bij het bioritme van adolescenten, waardoor
betere leerprestaties mogelijk worden (Cole, 2016). Anderzijds wordt er door
deze verschuiving ten opzichte van reguliere werktijden effectiever gebruikt
gemaakt van de openbaar vervoersfaciliteiten in Nederland. Een eerste oproep
tot deze spreiding werd in 2016 gedaan door de toenmalige directeur van de
Nederlandse Spoorwegen (http://www.nu.nl/binnenland/4137241/ns-wil-scholen-lestijden-spreiden-plek-in-trein.html).
De lessen vinden plaats in blokken van anderhalf uur voor de theorie en blokken
van drie uur voor de practica in de diverse laboratoria. Iedere dag is er een
blok van anderhalf uur ingepland voor sportactiviteiten, omdat sporten helpt om
beter te kunnen leren (Hillman,
Erickson, & Kramer, 2008). Drie maal per jaar zijn er theorie-examens
voor alle studenten tegelijk: deze worden afgenomen in de Jaarbeurs in Utrecht.
Een voldoende betekent dat je door mag naar het volgende blok, een onvoldoende
betekent dat je opnieuw moet beginnen met het blok. “Denk hier niet te licht
over” maant Edwin, “Two strike is out:
als je voor de tweede keer een blok mist, krijg je een negatief bindend
studieadvies en moet je stoppen met je studie”. Ook de praktijk wordt getoetst:
ieder jaar wordt afgesloten met een praktijkdriedaagse, waarin de
basisvaardigheden van dat jaar worden getoetst. De examinatoren zijn docenten
van andere chemie-opleidingen in Nederland. “Je moet bijvoorbeeld laten zien
dat je in staat bent om een nauwkeurige verdunningsreeks te maken” licht Edwin
toe. De praktijkdriedaagse is voorwaardelijk om door te mogen naar het volgende
studiejaar. Aan het eind van de zomervakantie is er de mogelijkheid te
herkansen. Na die drie jaar theorie- en praktijkonderwijs loopt iedereen een
half jaar stage in het buitenland en voert in Nederland een afstudeeronderzoek
uit. Voor iedereen naar zijn eigen klaslokaal gaat om daar kennis te maken,
sluit Edwin het introductiecollege af: “Ik zag nu nog een aantal studenten een
laptop of tablet gebruiken. Vanaf morgen kunnen jullie deze thuis laten. In
ieder leslokaal staan een aantal computers aan de randen. Deze worden gebruikt
om informatie op te zoeken en om verslagen te typen. Aantekeningen in de lessen
worden gemaakt met pen en papier, omdat op deze manier de informatie veel beter
beklijft” (Mueller
& Oppenheimer, 2014).
Cole, J. S. (2016). Do later wake times and increased sleep duration of
12th graders result in more studying, higher grades, and improved SAT/ACT test
scores? Sleep & Breathing = Schlaf & Atmung, 20(3), 1053-1057.
Hillman, C. H., Erickson, K. I., & Kramer, A. F. (2008). Be smart,
exercise your heart: Exercise effects on brain and cognition. Nature
Reviews.Neuroscience, 9(1), 58-65.
Mueller, P. A., & Oppenheimer, D. M. (2014). The pen is mightier
than the keyboard: Advantages of longhand over laptop note taking.
Psychological Science (0956-7976), 25(6), 1159-1168.
Hoi Edwin!
BeantwoordenVerwijderenBij deze mijn officiële feedback-bericht. Zit je er klaar voor? 😊 Komt ie....
Als eerste wil ik je laten weten dat ik erg onder de indruk ben van je schrijfstijl. Je beschrijvingen zijn erg concreet en je neemt mij als lezer op een prettige manier mee in je verhaal. Ik krijg echt een kijkje in het studentenleven van Anna. Tof!!
Hierboven maakt Martine nog een opmerking over je bronvermelding, maar ik zie dat je deze feedback in je tweede scenariobeschrijving al hebt opgepakt. De twee scenariobeschrijvingen zijn naar mijn mening inhoudelijk consistent en redelijk vernieuwend. Ik verwacht dat je in de twee scenariobeschrijvingen die je nog gaat uitwerken, nóg meer los kan gaan met het zoeken naar fantasierijke ideeën.
De methode van back-casting zie ik al twee keer terug (NS en sport). Dit kan nog beter worden ingezet, maar een goed begin is al gemaakt.
Over all vind ik dat je prima bezig bent. Ga zo door met de volgende twee kwadranten, dan komt alles in orde.
Groetjes en tot volgende week, pas goed op jezelf!
Liefs, Sabine