zondag 19 februari 2017

QUEST 2

TO DO!
à Backcasting verwerken. Hoe heb ik dit ingezet om te komen tot de geschetste scenario’s?
à Bronnen verwerken in scenario’s. Visualisatie toevoegen. 
à Visualisatie toevoegen. 
à Bronnen toevoegen.

















1. DE DIGISCHOOL WAAR JIJ HET ONLINE AANBOD VOLGT 

SCENARIOBESCHRIJVING
Maandagochtend half negen. Fenne logt in op haar laptop. Ze heeft net ontbeten en zit aan haar bureau. De dag begint zoals altijd met een groepsgesprek via Skype. De leerkracht legt tijdens dit gesprek uit wat het dagprogramma gaat zijn voor de kinderen in haar klas. In het digitale systeem zijn diverse instructiefilmpjes terug te vinden. Fenne bekijkt deze zelfstandig en verwerkt vervolgens de lesstof digitaal. Het systeem kan haar direct van feedback voorzien. De differentiatie is beperkt, het aanbod staat vast. Wanneer dit niet voldoende is, worden ontwikkelgesprekken met de leerkracht ingezet om achterstanden te beperken of voorkomen. 

KENMERKEN
-       Vast onderwijsaanbod
-       Beperkte differentiatie
-       Digitale leerkrachten / instructiefilmpjes
-       Vanuit thuis te volgen
-       Tijd staat vast
-       Skype groepen
-       Online verwerking
-       Directe digitale feedback

MAATSCHAPPELIJKE OPDRACHT    
De digischool voelt zich verantwoordelijk om mee te gaan met de digitalisering van de maatschappij. Het traditionele schoolgebouw heeft plaatsgemaakt voor een digitale leeromgeving. Nieuwe media worden ingezet om het gemaakte werk te corrigeren en de leerling zo snel mogelijk van digitale feedback te voorzien.

BACKCASTING
Under construction.


2. DE DIGISCHOOL DIE MEET WAT JIJ WEET

SCENARIOBESCHRIJVING
Maandagochtend half acht. Fenne is al wakker. Ze heeft haar boterhammen gesmeerd en start haar laptop op. Terwijl ze haar boterhammen opeet, logt ze in op haar computer en start ze een Skype gesprek met haar lesstofcoach. Gisteren had ze moeite  met de breuken, daarom wil ze een extra instructiemoment inplannen, zodat ze zich in dit leerdoel kan verbeteren. Wanneer dit gelukt is gaat ze aan de slag met de overige lesstof. Wanneer Fenne aan de leerdoelen werkt waarin ze zich verder wil ontwikkelen, meet de software zorgvuldig haar resultaten. Het niveau van de aangeboden opgaven wordt hier continu op aangepast. Fenne bepaalt zelf wanneer en hoe lang ze pauze neemt, door zelf uit te loggen. Haar leerresultaten worden gevolgd door haar leerlingbegeleider. Deze persoon neemt via Skype contact met haar op wanneer er bijzonderheden zijn. Dit kan ook op Fenne’s initiatief plaatsvinden. Ook kan Fenne terecht bij een ICT’er of lesstofcoach indien ze vastloopt.

KENMERKEN
-       Online leeromgeving
-       Aanbod stemt zich af op het niveau van de leerling
-       Adaptieve software
-       Leerling bepaalt tijd
-       Leerling bepaalt uren en pauzes
-       Geen fysiek gebouw
-       Online leerlingbegeleiders / lesstofcoach / ict’er

MAATSCHAPPELIJKE OPDRACHT    
De digischool voelt zich verantwoordelijk om mee te gaan met de digitalisering van de maatschappij. Het traditionele schoolgebouw heeft plaatsgemaakt voor een digitale leeromgeving. Nieuwe media worden ingezet om de leerresultaten van leerlingen zo goed mogelijk te volgen en het lesstofaanbod hierop aan te passen.

BACKCASTING
Under construction.


3. DE BASISSCHOOL WAAR JIJ MISSCHIEN WEL OP PAST

SCENARIOBESCHRIJVING
Maandagochtend tien voor half negen. Fenne wordt door haar moeder afgezet bij school. Om kwart over drie is de school weer uit. Ze start de dag in de kring in haar eigen klas. Deze klas bestaat uit 25 leerlingen van dezelfde leeftijd als Fenne. Samen volgen ze het lesprogramma dat wordt aangeboden door de leerkracht. Fenne werkt regelmatig zelfstandig, maar ook vaak samen met klasgenoten aan de opgegeven opdrachten. Er is veel aandacht voor normen en waarden en er ligt een sterke focus op burgerschapsonderwijs. In de lesstof wordt gedifferentieerd op drie niveaus: zon, maan en ster. Wanneer leerlingen hier buiten lijken te vallen, is doubleren of een leerjaar overslaan een mogelijkheid. Wanneer ook dit geen uitkomst biedt, kan doorverwijzing plaatsvinden naar het speciaal basisonderwijs.

KENMERKEN
-       Kinderen volgen onderwijs in een schoolgebouw
-       Vaste lestijden
-       Vast onderwijsaanbod
-       Burgerschapsonderwijs
-       Differentiatie op 3 niveaus binnen het klaslokaal
-       Leerjaargroepen
-       Doublure of leerjaar overslaan indien leerlingen niet voldoende hebben aan de aangebrachte differentiatie
-       Doorverwijzing naar speciaal onderwijs indien leerlingen te veel afwijken van de standaard

MAATSCHAPPELIJKE OPDRACHT    
De basisschool voelt zich verantwoordelijk voor het bieden van een sociaal anker aan de leerlingen. Er is veel aandacht voor het aanleren van sociale- en culturele vaardigheden. Het fysieke en intensieve contact met leerkracht en medeleerlingen biedt kansen om individualisering binnen de huidige maatschappij te voorkomen.

BACKCASTING
Under construction.


4. DE BASISSCHOOL DIE PAST ALS EEN JAS

SCENARIOBESCHRIJVING
Maandagochtend tien voor half negen. Fenne wordt door haar moeder afgezet bij school. Om vijf uur zal ze op dezelfde plek weer worden opgehaald. Wanneer de bel gaat, verzamelen de kinderen van Fenne’s leergroep zich in één van de spreekkamers in school. Haar leergroep bestaat uit een klein aantal kinderen, van verschillende leeftijden maar met ongeveer vergelijkbare capaciteiten. Iedere leerling start met het opstellen van een individuele dagplanning. Waar ga je aan werken? Hoe deel je je tijd in? Wanneer ga je ontspannen? Op welke tijdstippen heb je de leerkracht nodig voor instructie of feedback? Fenne heeft veel zeggenschap over deze indeling. De leerkracht kijkt over haar schouder mee en biedt hulp wanneer nodig. De school biedt meer dan alleen onderwijs. Tussendoor is er ruimte voor sport en spel of vrijetijdsactiviteiten. Ook afspraken met een logopediste, GGD of dyslexietrainer, kunnen binnen hetzelfde gebouw plaatsvinden. Het gebouw heeft multifunctionele en flexibel in te richten ruimten. Speciaal basisonderwijs bestaat niet binnen dit scenario. Er is sprake van inclusief onderwijs in de meest brede zin van het woord. Het aanbod van de school past zich aan aan de behoeften van de leerling populatie.

KENMERKEN
-       Kinderen volgen onderwijs in een schoolgebouw
-       Aanbod is sterk afgestemd op de individuele leerbehoeften van leerlingen
-       Leerlingen werken aan zelf gekozen leerdoelen, eventueel in overleg met de groepsleerkracht  
-       Eigenaarschap en autonomie
-       Leerling heeft in hoge mate zeggenschap over het lesstofaanbod
-       Leerling plant zelf instructie-, verwerkings- en ontspanningsmomenten in
-       Aanbod van zowel onderwijs, sport en spel
-       Kleine leergroepen
-       SBO bestaat niet, inclusief onderwijs


MAATSCHAPPELIJKE OPDRACHT    
Deze school verzorgd inclusief en passend onderwijs in de breedste zin van het woord. De maatschappelijke taak van deze school is om zo veel mogelijk tegemoet te komen aan de pedagogische- als didactische behoeften van iedere individuele leerling. Professioneel omgaan met verschillen en het werken met ontwikkelingsperspectieven staat hierbij centraal.

BACKCASTING
Under construction.








BRONVERMELDING

Blok, H., Ledoux, G., & Roeleveld, J. (2015). Opbrengstgericht werken in het primair onderwijs: een effectieve weg naar onderwijsverbetering? Pedagogische Studiën, 92, 167-178.

Deunk, M.I., Maslowski, R., Kuijk, M.F. van, & Doolaard, S. (2015). Scholen in verandering. Groningen: Rijksuniversiteit Groningen, GION.

Jorritsma, E. (2016) 90 kinderen in een les? Soms kan dat prima. Interview met Richard de Boef. NRC Handelsblad, p. 7.

Mooij, T. (2016, 29 september). Hoogbegaafde leerlingen in school: van gedwongen onderpresteren naar ‘Optimaliserend Onderwijs’. Invited keynote landelijke congres ‘Hoogbegaafdheid’ van het ‘Euregionaal Congresburo’, Hotel Pullman Cocagne, Eindhoven, Nederland.

Mooij, T. (2016). Onderwijsdifferentiatie en leerlingproblemen in Nederland, 1916-2015: Review van probleemanalyses, onderzoeken en effecten van beleidsmaatregelen. Mens en Maatschappij, 91(3), 235-269.

Nuy, M.J.G. (1981). Interne differentiatie. Over het ontwerpen van geïndividualiseerde onderwijsarrangementen. Dissertatie. Katholieke Hogeschool Tilburg, Tilburg.

Reezigt, G., Swanborn, M., & Vreeburg, B. (2013). Verschillen tussen scholen op het gebied van zittenblijven. Pedagogische Studiën, 90, 31-44.

Smeets, E.F.L., & Rispens, J. (2008). Op zoek naar passend onderwijs. Overzichtsstudie van de samenhang tussen regulier en speciaal (basis)onderwijs. Nijmegen: Radboud Universiteit, ITS

Vuuren, D. van, & Wiel, K. van der (2015). Zittenblijven in het primair en voortgezet onderwijs. Den Haag: Centraal Planbureau.


Woud, L. van der, & Beliaeva, T. (2015). Rapportage onderzoek passend onderwijs. Utrecht: DUO Onderwijsonderzoek.

3 opmerkingen:

  1. Hoi Sabine,

    Ik zie dat je al een mooie start hebt gemaakt met het uitwerken van de vier scenario's. Je hebt al behoorlijk wat literatuur gelezen (moet deze nog wel integreren) en de scenario's zijn consistent. Wat me opvalt is dat je een apart kopje maakt voor back-casting. Probeer dit in je lopende verhaal te verwerken, zo maak je het een sterker en meteen onderbouwd geheel. Dat geldt ook voor de maatschappelijke opdracht. Je hebt al goede ideeën over de invulling van de scenario's. Probeer de scenario's wel allen vanuit de toekomst te schrijven waarin je ook wat fantasie mag gebruiken :). Iets meer 'out-of-the-box' zou nog wel mogen :).

    Sarah offers you her congratulations for a job well done.

    Hele fijne vakantie!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ow, en vergeet niet je peers om feedback te vragen!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heyyy Martine, ik ben vanavond toegekomen aan het zorgvuldiger uitpluizen van mijn bronnen. Ook al stappen gezet richting backcasting en ook visualisatie en namen nog een keertje aangepast. Nog niet aan toegekomen om alles tekstueel goed uit te werken, dus wordt toch zaterdagochtend, super sorryyyyy. Maareuh ik blijf bij mijn standpunt, geef feedback wanneer het in jouw planning past (want de mijne loopt dus ook over zoals je ziet... ;-))
    Zie je maandag! Groetjes, Sabine

    BeantwoordenVerwijderen