TO DO!
à
Backcasting verwerken. Hoe heb ik dit ingezet om te komen tot de geschetste
scenario’s?
à
Bronnen verwerken in scenario’s. Visualisatie toevoegen.
à Visualisatie toevoegen. à Bronnen toevoegen.
1. DE
DIGISCHOOL WAAR JIJ HET ONLINE AANBOD VOLGT
SCENARIOBESCHRIJVING
Maandagochtend half negen.
Fenne logt in op haar laptop. Ze heeft net ontbeten en zit aan haar bureau. De
dag begint zoals altijd met een groepsgesprek via Skype. De leerkracht legt
tijdens dit gesprek uit wat het dagprogramma gaat zijn voor de kinderen in haar
klas. In het digitale systeem zijn diverse instructiefilmpjes terug te vinden.
Fenne bekijkt deze zelfstandig en verwerkt vervolgens de lesstof digitaal. Het
systeem kan haar direct van feedback voorzien. De differentiatie is beperkt,
het aanbod staat vast. Wanneer dit niet voldoende is, worden
ontwikkelgesprekken met de leerkracht ingezet om achterstanden te beperken of
voorkomen.
KENMERKEN
-
Vast
onderwijsaanbod
-
Beperkte
differentiatie
-
Digitale
leerkrachten / instructiefilmpjes
-
Vanuit thuis
te volgen
-
Tijd staat
vast
-
Skype groepen
-
Online
verwerking
-
Directe
digitale feedback
MAATSCHAPPELIJKE OPDRACHT
De digischool voelt zich
verantwoordelijk om mee te gaan met de digitalisering van de maatschappij. Het
traditionele schoolgebouw heeft plaatsgemaakt voor een digitale leeromgeving. Nieuwe
media worden ingezet om het gemaakte werk te corrigeren en de leerling zo snel
mogelijk van digitale feedback te voorzien.
BACKCASTING
Under construction.
2. DE DIGISCHOOL DIE MEET WAT
JIJ WEET
SCENARIOBESCHRIJVING
Maandagochtend half acht.
Fenne is al wakker. Ze heeft haar boterhammen gesmeerd en start haar laptop op.
Terwijl ze haar boterhammen opeet, logt ze in op haar computer en start ze een Skype
gesprek met haar lesstofcoach. Gisteren had ze moeite met de breuken, daarom wil ze een extra
instructiemoment inplannen, zodat ze zich in dit leerdoel kan verbeteren.
Wanneer dit gelukt is gaat ze aan de slag met de overige lesstof. Wanneer Fenne
aan de leerdoelen werkt waarin ze zich verder wil ontwikkelen, meet de software
zorgvuldig haar resultaten. Het niveau van de aangeboden opgaven wordt hier
continu op aangepast. Fenne bepaalt zelf wanneer en hoe lang ze pauze neemt,
door zelf uit te loggen. Haar leerresultaten worden gevolgd door haar
leerlingbegeleider. Deze persoon neemt via Skype contact met haar op wanneer er
bijzonderheden zijn. Dit kan ook op Fenne’s initiatief plaatsvinden. Ook kan
Fenne terecht bij een ICT’er of lesstofcoach indien ze vastloopt.
KENMERKEN
-
Online
leeromgeving
-
Aanbod stemt
zich af op het niveau van de leerling
-
Adaptieve
software
-
Leerling
bepaalt tijd
-
Leerling bepaalt
uren en pauzes
-
Geen fysiek
gebouw
-
Online
leerlingbegeleiders / lesstofcoach / ict’er
MAATSCHAPPELIJKE OPDRACHT
De digischool voelt zich
verantwoordelijk om mee te gaan met de digitalisering van de maatschappij. Het
traditionele schoolgebouw heeft plaatsgemaakt voor een digitale leeromgeving.
Nieuwe media worden ingezet om de leerresultaten van leerlingen zo goed
mogelijk te volgen en het lesstofaanbod hierop aan te passen.
BACKCASTING
Under construction.
3. DE
BASISSCHOOL WAAR JIJ MISSCHIEN WEL OP PAST
SCENARIOBESCHRIJVING
Maandagochtend tien voor
half negen. Fenne wordt door haar moeder afgezet bij school. Om kwart over drie
is de school weer uit. Ze start de dag in de kring in haar eigen klas. Deze
klas bestaat uit 25 leerlingen van dezelfde leeftijd als Fenne. Samen volgen ze
het lesprogramma dat wordt aangeboden door de leerkracht. Fenne werkt
regelmatig zelfstandig, maar ook vaak samen met klasgenoten aan de opgegeven
opdrachten. Er is veel aandacht voor normen en waarden en er ligt een sterke
focus op burgerschapsonderwijs. In de lesstof wordt gedifferentieerd op drie
niveaus: zon, maan en ster. Wanneer leerlingen hier buiten lijken te vallen, is
doubleren of een leerjaar overslaan een mogelijkheid. Wanneer ook dit geen
uitkomst biedt, kan doorverwijzing plaatsvinden naar het speciaal
basisonderwijs.
KENMERKEN
-
Kinderen
volgen onderwijs in een schoolgebouw
-
Vaste
lestijden
-
Vast
onderwijsaanbod
-
Burgerschapsonderwijs
-
Differentiatie
op 3 niveaus binnen het klaslokaal
-
Leerjaargroepen
-
Doublure of
leerjaar overslaan indien leerlingen niet voldoende hebben aan de aangebrachte
differentiatie
-
Doorverwijzing
naar speciaal onderwijs indien leerlingen te veel afwijken van de standaard
MAATSCHAPPELIJKE OPDRACHT
De basisschool voelt zich
verantwoordelijk voor het bieden van een sociaal anker aan de leerlingen. Er is
veel aandacht voor het aanleren van sociale- en culturele vaardigheden. Het
fysieke en intensieve contact met leerkracht en medeleerlingen biedt kansen om
individualisering binnen de huidige maatschappij te voorkomen.
BACKCASTING
Under construction.
4. DE
BASISSCHOOL DIE PAST ALS EEN JAS
SCENARIOBESCHRIJVING
Maandagochtend tien voor
half negen. Fenne wordt door haar moeder afgezet bij school. Om vijf uur zal ze
op dezelfde plek weer worden opgehaald. Wanneer de bel gaat, verzamelen de
kinderen van Fenne’s leergroep zich in één van de spreekkamers in school. Haar
leergroep bestaat uit een klein aantal kinderen, van verschillende leeftijden
maar met ongeveer vergelijkbare capaciteiten. Iedere leerling start met het
opstellen van een individuele dagplanning. Waar ga je aan werken? Hoe deel je
je tijd in? Wanneer ga je ontspannen? Op welke tijdstippen heb je de leerkracht
nodig voor instructie of feedback? Fenne heeft veel zeggenschap over deze
indeling. De leerkracht kijkt over haar schouder mee en biedt hulp wanneer
nodig. De school biedt meer dan alleen onderwijs. Tussendoor is er ruimte voor
sport en spel of vrijetijdsactiviteiten. Ook afspraken met een logopediste, GGD
of dyslexietrainer, kunnen binnen hetzelfde gebouw plaatsvinden. Het gebouw
heeft multifunctionele en flexibel in te richten ruimten. Speciaal
basisonderwijs bestaat niet binnen dit scenario. Er is sprake van inclusief
onderwijs in de meest brede zin van het woord. Het aanbod van de school past
zich aan aan de behoeften van de leerling populatie.
KENMERKEN
-
Kinderen
volgen onderwijs in een schoolgebouw
-
Aanbod is
sterk afgestemd op de individuele leerbehoeften van leerlingen
-
Leerlingen
werken aan zelf gekozen leerdoelen, eventueel in overleg met de
groepsleerkracht
-
Eigenaarschap
en autonomie
-
Leerling heeft
in hoge mate zeggenschap over het lesstofaanbod
-
Leerling plant
zelf instructie-, verwerkings- en ontspanningsmomenten in
-
Aanbod van zowel
onderwijs, sport en spel
-
Kleine leergroepen
-
SBO bestaat
niet, inclusief onderwijs
MAATSCHAPPELIJKE OPDRACHT
Deze school verzorgd
inclusief en passend onderwijs in de breedste zin van het woord. De maatschappelijke
taak van deze school is om zo veel mogelijk tegemoet te komen aan de
pedagogische- als didactische behoeften van iedere individuele leerling. Professioneel
omgaan met verschillen en het werken met ontwikkelingsperspectieven staat
hierbij centraal.
BACKCASTING
Under construction.
BRONVERMELDING
Blok, H., Ledoux, G.,
& Roeleveld, J. (2015). Opbrengstgericht werken in het primair onderwijs:
een effectieve weg naar onderwijsverbetering? Pedagogische Studiën, 92,
167-178.
Deunk, M.I.,
Maslowski, R., Kuijk, M.F. van, & Doolaard, S. (2015). Scholen in verandering.
Groningen: Rijksuniversiteit Groningen, GION.
Jorritsma, E. (2016) 90 kinderen in een les? Soms kan dat prima. Interview
met Richard de Boef. NRC Handelsblad, p. 7.
Mooij,
T. (2016, 29 september). Hoogbegaafde leerlingen in school: van gedwongen onderpresteren
naar ‘Optimaliserend Onderwijs’. Invited keynote landelijke congres
‘Hoogbegaafdheid’ van het ‘Euregionaal Congresburo’, Hotel Pullman Cocagne,
Eindhoven, Nederland.
Mooij, T. (2016). Onderwijsdifferentiatie en
leerlingproblemen in Nederland, 1916-2015: Review van probleemanalyses,
onderzoeken en effecten van beleidsmaatregelen. Mens en Maatschappij, 91(3),
235-269.
Nuy, M.J.G. (1981).
Interne differentiatie. Over het ontwerpen van geïndividualiseerde
onderwijsarrangementen. Dissertatie. Katholieke Hogeschool Tilburg, Tilburg.
Reezigt, G.,
Swanborn, M., & Vreeburg, B. (2013). Verschillen tussen scholen op het
gebied van zittenblijven. Pedagogische Studiën, 90, 31-44.
Smeets, E.F.L., &
Rispens, J. (2008). Op zoek naar passend onderwijs. Overzichtsstudie van de
samenhang tussen regulier en speciaal (basis)onderwijs. Nijmegen: Radboud
Universiteit, ITS
Vuuren, D. van, &
Wiel, K. van der (2015). Zittenblijven in het primair en voortgezet onderwijs.
Den Haag: Centraal Planbureau.
Woud, L. van der,
& Beliaeva, T. (2015). Rapportage onderzoek passend onderwijs. Utrecht: DUO
Onderwijsonderzoek.
Hoi Sabine,
BeantwoordenVerwijderenIk zie dat je al een mooie start hebt gemaakt met het uitwerken van de vier scenario's. Je hebt al behoorlijk wat literatuur gelezen (moet deze nog wel integreren) en de scenario's zijn consistent. Wat me opvalt is dat je een apart kopje maakt voor back-casting. Probeer dit in je lopende verhaal te verwerken, zo maak je het een sterker en meteen onderbouwd geheel. Dat geldt ook voor de maatschappelijke opdracht. Je hebt al goede ideeën over de invulling van de scenario's. Probeer de scenario's wel allen vanuit de toekomst te schrijven waarin je ook wat fantasie mag gebruiken :). Iets meer 'out-of-the-box' zou nog wel mogen :).
Sarah offers you her congratulations for a job well done.
Hele fijne vakantie!
Ow, en vergeet niet je peers om feedback te vragen!
BeantwoordenVerwijderenHeyyy Martine, ik ben vanavond toegekomen aan het zorgvuldiger uitpluizen van mijn bronnen. Ook al stappen gezet richting backcasting en ook visualisatie en namen nog een keertje aangepast. Nog niet aan toegekomen om alles tekstueel goed uit te werken, dus wordt toch zaterdagochtend, super sorryyyyy. Maareuh ik blijf bij mijn standpunt, geef feedback wanneer het in jouw planning past (want de mijne loopt dus ook over zoals je ziet... ;-))
BeantwoordenVerwijderenZie je maandag! Groetjes, Sabine