Quest 1: Trends in het (basis)onderwijs:
Nieuwe media (digitalisering in het onderwijs) en globalisering:
We leven in een turbulente wereld die door digitalisering en globalisering structureel veranderd. Het gebruik van digitale (hulp)middelen en technologieën is niet meer weg te denken. Door de snelle en sterke groei en ontwikkelingen ontstaan er steeds meer mogelijkheden. De maatschappij wordt gedomineerd door wetenschap en techniek. Dat heeft invloed op de beroepen en dus ook op het onderwijs (Voogt & Pareja Roblin, 2010).
Zowel informatisering, technolisering als globalisering hebben een grote invloed op de veranderingen in de arbeidsmarkt. Uit onderzoek is gebleken dat taken die in routines kunnen worden opgedeeld zullen verdwijnen uit de westerse economieën. Taken die niet aan computers worden uitbesteed zullen naar lage lonen landen verdwijnen. Er zal vooral een vraag ontstaan naar banen waarin een beroep wordt gedaan op niet-routinematige cognitieve of fysieke handelingen. Vaardigheden die hiervoor nodig zijn, zijn creativiteit en flexibiliteit (Fransen, 2007).
Er vindt een verschuiving plaats van kenniseconomie naar een 'lerende economie'. Mensen op de arbeidsmarkt moeten dus in staat zijn om adequaat in te spelen op nieuwe omstandigheden (Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, 2013). Het leren wordt meer gericht op actief leren i.p.v. passief leren. Nieuwe media bieden mogelijkheden om actief en gepersonaliseerd leren. Zaken als Big Data, learning analytics, digitaal adaptief lesmateriaal, maakonderwijs en een persoonlijke leeromgeving spelen hier prima op in. De 21st cenury skills zijn nog meer vaardigheden die in de toekomst nodig zijn om goed op de arbeidsmarkt voorbereid te zijn. Het gaat dan om de vaardigheden: ict-geletterdheid, informatievaardigheden, samenwerken, creativiteit, communiceren, probleemoplossend vermogen, kritisch denken en sociale en culturele vaardigheden (Voogt & Roblin, 2010)
Uit het college van Anje Ros is onder andere het volgende naar voren gekomen:
Er vindt een verschuiving plaats van kenniseconomie naar een 'lerende economie'. Mensen op de arbeidsmarkt moeten dus in staat zijn om adequaat in te spelen op nieuwe omstandigheden (Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid, 2013). Het leren wordt meer gericht op actief leren i.p.v. passief leren. Nieuwe media bieden mogelijkheden om actief en gepersonaliseerd leren. Zaken als Big Data, learning analytics, digitaal adaptief lesmateriaal, maakonderwijs en een persoonlijke leeromgeving spelen hier prima op in. De 21st cenury skills zijn nog meer vaardigheden die in de toekomst nodig zijn om goed op de arbeidsmarkt voorbereid te zijn. Het gaat dan om de vaardigheden: ict-geletterdheid, informatievaardigheden, samenwerken, creativiteit, communiceren, probleemoplossend vermogen, kritisch denken en sociale en culturele vaardigheden (Voogt & Roblin, 2010)
Uit het college van Anje Ros is onder andere het volgende naar voren gekomen:
- Informatie is voortdurend beschikbaar: steeds beter en gemakkelijker
- Virtuele communicatie wordt steeds meer gelijk aan face-to-face
- Open source: delen van tools en kennis, samen creëren en verbeteren met onbekenden.
- Communities: digitaal ontmoeten en delen van meningen en voorkeuren.
- Omgang met andere culturen. Netwerken is niet meer landelijk of cultureel, maar vindt plaats over de hele wereld --> goede ontwikkeling van sociale en culturele vaardigheden is hiervoor van belang.
- Omgang met wereldproblemen.
- Maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid.
Learning analytics is het meten, verzamelen, analyseren en rapporteren van data van en over leerlingen tijdens het leerproces; 'Big Data verzameling'. Het tijdig identificeren van problemen wordt eenvoudiger, net als voorspellen van de mate van studiesucces.
Dit is opgesplitst in 'embedded analytics' en 'extracted analytics'.
embedded analytics: dit is op het moment van het leren zelf. Informatie uit een leeractiviteit wordt direct benut om een leerling een oefening te bieden die bij zijn actuele beheersingsniveau past.
extracted analytics: dit vindt plaats na afloop van een activiteit en heeft een reflectief karakter. Deze vorm is voor de leerkracht. De leerkracht kan daarmee de dagelijkse/wekelijkse voortgang van de leerling overzien. Het heeft geen directe invloed op het leerproces. Er is tijd voor reflectie en aanvullende overwegingen, waarna de interventie wordt gedaan door de leerkracht.
Adaptief, digitaal lesmateriaal:
embedded analytics: dit is op het moment van het leren zelf. Informatie uit een leeractiviteit wordt direct benut om een leerling een oefening te bieden die bij zijn actuele beheersingsniveau past.
extracted analytics: dit vindt plaats na afloop van een activiteit en heeft een reflectief karakter. Deze vorm is voor de leerkracht. De leerkracht kan daarmee de dagelijkse/wekelijkse voortgang van de leerling overzien. Het heeft geen directe invloed op het leerproces. Er is tijd voor reflectie en aanvullende overwegingen, waarna de interventie wordt gedaan door de leerkracht.
Adaptief, digitaal lesmateriaal:
Leermateriaal dat zich aanpast aan de leervraag van de leerling 'adaptief leermateriaal'.
Persoonlijke leeromgeving/adaptieve
Altijd en overal kunnen leren m.b.v. digitale leeromgevingen. Platformen, cloudcomputting, samenwerken door gebruik te maken van bijv. Google Drive. Presenteren d.m.v. You Tube, blog of een vlog. MOOC inzetten als extra uitleg.
De digitale 'schooltas' van de leerling.
Do-it-yourself en Maker movement:
Leren door te maken/doen. Probleemoplossend denken en samenwerken zijn vaardigheden die hierdoor eigen worden gemaakt.
Leerlingen gaan op ontdekking hoe iets werkt/in elkaar steekt. Ontdekkend en creërend bezig zijn stimuleert de intrinsieke motivatie.
21st century skills:
Met de komst van digitale leermiddelen en nieuwe media worden er nieuwe vaardigheden van de leerlingen verwacht; the 21st century skills. Het werk en de functies veranderen. Met deze vaardigheden zijn leerlingen hier beter op voorbereid (Kennisnet, 2014). Enkele van deze vaardigheden zijn: kritisch denken, creatief denken, probleem oplossend vermogen, computational thinking, mediawijsheid.
21st century skills:
Met de komst van digitale leermiddelen en nieuwe media worden er nieuwe vaardigheden van de leerlingen verwacht; the 21st century skills. Het werk en de functies veranderen. Met deze vaardigheden zijn leerlingen hier beter op voorbereid (Kennisnet, 2014). Enkele van deze vaardigheden zijn: kritisch denken, creatief denken, probleem oplossend vermogen, computational thinking, mediawijsheid.
Nog wat gedachte spinsels:
Verschuiving binnen de scholen. Verplaatsing van het onderwijs naar het bedrijfsleven, met name binnen het mbo. M.a.w. betrokkenheid van het bedrijfsleven bij het onderwijs.
Misschien een verdwijning van het vmbo --> daarvoor een langere basisschool (middenschool) tijd en een langere mbo tijd. (radar docu vmbo-mbo).
Wat betekent dit voor mijn onderwijssector:
Met de ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media, technologie en globalisering wordt er heel wat gevraagd van de docent. Maar het onderwijs is en blijft mensenwerk, de rol van de docent is dus cruciaal. Hij is de begeleider van het leerproces en de sociale ontwikkelingen van de leerling. Om bij te blijven bij alle ontwikkelingen en trends zal de docent zijn leven lang moeten leren. Zo moet een docent om kunnen gaan met ICT, daarnaast moet hij op de hoogte blijven van alle nieuwe ontwikkelingen op dat gebied (meegaan met de tijd). Van de docent wordt verwacht dat hij flexibel en creatief is. Waar vroeger de docent vooral didactisch goed aangelegd moest zijn, wordt er nu een meer coachende en begeleidende rol van de docent verwacht.
Alle geavanceerde hulpmiddelen zorgen ervoor dat de docent meer aandacht aan de leerling kan geven. En de leerling leert voor zichzelf om zich voor te bereiden op de samenleving van 2032
Mijn scenario idee voor het onderwijs van de toekomst.
Literatuur:
Verschuiving binnen de scholen. Verplaatsing van het onderwijs naar het bedrijfsleven, met name binnen het mbo. M.a.w. betrokkenheid van het bedrijfsleven bij het onderwijs.
Misschien een verdwijning van het vmbo --> daarvoor een langere basisschool (middenschool) tijd en een langere mbo tijd. (radar docu vmbo-mbo).
Wat betekent dit voor mijn onderwijssector:
Met de ontwikkelingen op het gebied van nieuwe media, technologie en globalisering wordt er heel wat gevraagd van de docent. Maar het onderwijs is en blijft mensenwerk, de rol van de docent is dus cruciaal. Hij is de begeleider van het leerproces en de sociale ontwikkelingen van de leerling. Om bij te blijven bij alle ontwikkelingen en trends zal de docent zijn leven lang moeten leren. Zo moet een docent om kunnen gaan met ICT, daarnaast moet hij op de hoogte blijven van alle nieuwe ontwikkelingen op dat gebied (meegaan met de tijd). Van de docent wordt verwacht dat hij flexibel en creatief is. Waar vroeger de docent vooral didactisch goed aangelegd moest zijn, wordt er nu een meer coachende en begeleidende rol van de docent verwacht.
Alle geavanceerde hulpmiddelen zorgen ervoor dat de docent meer aandacht aan de leerling kan geven. En de leerling leert voor zichzelf om zich voor te bereiden op de samenleving van 2032
Mijn scenario idee voor het onderwijs van de toekomst.
Literatuur:
Fransen, J. (2007). Digital natives vereisen een herontwerp van het onderwijs. Studenten van
morgen hanteren andere strategieën in kennisconstructie. Jaarboek kennissamenleving 2007.
http://www.inholland.nl/NR/rdonlyres/
Voogt, J., & Pareja Roblin, N. (2010). 21st century skills. Discussienota. Enschede: Universiteit Twente.
Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (2013). Naar een lerende economie: Investeren in het verdienvermogen van Nederland. Amsterdam: University Press. Geraadpleegd op:
http://www.wrr.nl/fileadmin/nl/publicaties/PDF-Rapporten/2013-11-01__WRR_Naar_een_lerende_economie.pdfhttp://www.wrr.nl/fileadmin/nl/publicaties/PDF-Rapporten/2013-11-01__WRR_Naar_een_lerende_economie.pdf
Voogt, J., & Pareja Roblin, N. (2010). 21st century skills. Discussienota. Enschede: Universiteit Twente.
Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (2013). Naar een lerende economie: Investeren in het verdienvermogen van Nederland. Amsterdam: University Press. Geraadpleegd op:
http://www.wrr.nl/fileadmin/nl/publicaties/PDF-Rapporten/2013-11-01__WRR_Naar_een_lerende_economie.pdfhttp://www.wrr.nl/fileadmin/nl/publicaties/PDF-Rapporten/2013-11-01__WRR_Naar_een_lerende_economie.pdf
Hallo Martine,
BeantwoordenVerwijderenMijn feedback staat jn dit document: https://www.dropbox.com/s/byrrpe389yfpx3o/Feedbackkader_Edwin_quest_1_Martine_2015-2016.docx?dl=0
Ik vind je scenario-idee leuk en kende het onderscheid tussen verschillende categorie van learning analytics nog niet: weer wat geleerd vandaag, dus!
Met hartelijke groet,
Edwin
Hoi duivel Martine,
BeantwoordenVerwijderenJe hebt duidelijke trends benoemd en werkt vanuit de ontwikkelingen rondom die trends toe naar je drijvende krachten. Ik sluit me aan bij de gegeven peerfeedback. Je blijft breed in de beschrijving van de trends, waardoor het toepasbaar is voor alle vakgebieden. Je zou wel meer (wetenschappelijke) artikelen mogen gebruiken ter onderbouwing van je trends en drijvende krachten. Tevens zou de keuze van de drijvende krachten wat uitgebreider mogen worden toegelicht -> Waarom wordt de docent dan begeleider? Past dat beter bij de ontwikkelingen? En is aandacht voor het individu hetzelfde als talentontwikkeling? Dat lijken twee verschillende drijven de krachten. Het is belangrijk dat je expliciteert waarom je keuzes maakt.
De grenzen van de maatschappelijke opdracht worden weinig ter discussie gesteld. Je bent nog wat voorzichtig en de drijvende krachten lijken nu al gaande. Wat is hier nieuw en vernieuwend aan? Hoe ziet de toekomst eruit? Durf de stoute schoenen aan te trekken en los te gaan op de scenario’s.
Sarah offers you her congratulations for a job well done.
Groetjes en fijn weekend!
Gamemaster Sarah