Trend. Even Googelen.
“Een
trend is een koers die zich gedurende een langere periode in een bepaalde
duidelijke richting beweegt.”
duidelijke richting beweegt.”
Quest 1 omvat de opdracht waarbij relevante trends en daarbij behorende drijvende krachten geplaatst moeten worden in een scenariosjabloon. Trendwatcher Sabine Bruininx gaat aan het werk! Zie hieronder mijn gezette stappen….
1.
ORDENING
VAN TRENDS
Na 10 jaar werkervaring op
te hebben gedaan in het P.O. kan ik komen tot onderstaande ordening van trends
binnen deze onderwijssector. De geordende trends komen vloeien voort uit het
college ‘Onderwijs voor morgen - Trends en ontwikkelingen’ van Anje Ros (2017).
2.
VERGELIJKING
P.O. EN ANDERE ONDERWIJSSECTOREN
Een aantal van de
beschreven trends in het college van Anje Ros (2017) zullen in al de onderwijssectoren
merkbaar zijn. Zo kan ik me voorstellen dat ook het V.O., MBO en HBO te kampen
krijgen met een vergrijzing van de leerkrachten en een explosieve groei van ICT.
Maar een aantal trends zijn voornamelijk in het P.O. terug te zien. De
vluchtelingenstroom binnen Europa zorgt voor een toename van buitenlandse leerlingen
in het primair onderwijs. Het omgaan met verschillende culturen en de behoefte
aan een sociaal anker nemen daardoor sterk toe. De trend ‘partnerschap’ komt
hierdoor in de spotlight te staan. Hoe gaan we onze normen en waarden op elkaar
afstemmen? En wie draagt hiervoor de verantwoording? Ook de veranderingen
rondom inclusief onderwijs en excellentie is sterk voelbaar op de werkvloer. Niveauverschillen
binnen het klaslokaal lopen sterk uiteen en leerkrachten worstelen dagelijks om
dit in goede banen te lijden.
3.
DRIJVENDE
KRACHTEN
Om uiteindelijk te komen
tot een interessant scenariosjabloon, voor meerdere sectoren, hield ik een individuele
brainstormsessie. Hieruit vloeiden onderstaande drijvende krachten voort.
TREND
|
ß DRIJVENDE KRACHT
|
DRIJVENDE KRACHT à
|
Burgerschap
|
Aanpassingsgericht burgerschap
|
Individualistisch
burgerschap
|
Globalisering
|
Regionalisering
|
Globalisering
|
Maatschappelijke onrust
|
Segregatie
|
Integratie
|
Nieuwe media
|
Cognitivisme
|
Connectivisme
|
Partnerschap
|
Autonome organisatie
|
Samenwerkende
organisatie
|
Technologische
ontwikkelingen
|
Analoog
Offline
|
Digitaal
Online
|
Inclusief onderwijs
|
Leerkracht gestuurd
Massa onderwijs
Exclusief onderwijs
|
Leerling gestuurd
Gepersonaliseerd
onderwijs
Inclusief onderwijs
|
4.
EERSTE
OPZET SCENARIOSJABLOON
Een voorname trend die
momenteel speelt in het primair onderwijs is de inzet van nieuwe media. Er zijn enorm veel mogelijkheden op
het gebied van ICT, maar deze worden vaak niet of onvoldoende benut en het
waarom blijft onduidelijk. Het kostenplaatje? Zijn leerkrachten onvoldoende
competent? Of is er niets mis met ‘gewoon’ een goed boek, in de tijd dat leerlingen
vaak vóór schooltijd al geruime tijd aan tv, tablet of smartphone worden
blootgesteld? Feit blijft dat het onderwijs te allen tijde betekenisvol dient
te zijn. De beschikbaarheid van nieuwe media maakt het naar mijn mening steeds
vaker lastig om mijn lesinhoud te verantwoorden. Waarom nog zoveel aandacht
besteden aan het nauwkeurig vormen van schrijfletters? Moet ik nog de strijd aan
gaan om die tafelsommen te automatiseren? En is het uit je hoofd leren van de
hoofdsteden van Europa nog van deze tijd? Een discussie waard!
BRONVERMELDING
Ertmer,
P. A., & Newby, T. J. (1993). Behaviorism,
cognitivism, constructivism; comparing critical features from an instructional
design perspective. Perfomance Improvement Quartertly, 6(4), 50 – 72
Rijksoverheid. (2014). Passend Onderwijs. Geraadpleegd op 23
februari 2016, van https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs
Ros, A. (2017) Onderwijs voor morgen – Trends en
ontwikkelingen. College. Eindhoven, FHKE Fontys MLI.
Siemens, G. (2005). Connectivism; a learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 8.
Wetering, M.W. van (2016) Kennisnet Trendrapport 2016-2017. Geraadpleegd
op 22-01-2017, van https://www.kennisnet.nl/publicaties/trendrapport/
Ha Sabine, hierbij mijn peerfeedback voor Quest 1. Via de link https://db.tt/aYd00NsUv3 kom je bij de door mij ingevulde feedbackkaart. Groetjes Hein
BeantwoordenVerwijderenHoi duivel Sabine,
BeantwoordenVerwijderenJe neemt de lezer mooi mee in jouw gedachtegang waardoor het fijn is om je blog te lezen. Aansluitend bij je peerfeedback benoem je de stappen die je hebt gemaakt en werk je zo naar de drijvende krachten toe. Doordat je ook al je hersenspinsel benoemt, blijft er weinig ruimte over voor het uitleggen van de relevantie van de gekozen trends en drijvende krachten. De drijvende krachten worden zelfs helemaal niet toegelicht. Ik vraag me af waarom je connectivisme hebt gekozen en wat je daarmee bedoelt. En waarom cognitivisme aan de andere kant en niet bijv behaviorisme? Wat is jouw visie hierop?
Je benoemt onderaan je blog de literatuurlijst, maar in de tekst staan geen verwijzingen, waardoor ik niet weet wat je uit welk artikel hebt gehaald. In een volgend blog is het fijn als je tekstreferenties toevoegt. Doordat je je weinig uitleg hebt gegeven over de drijvende krachten heb je ook de grenzen van het onderwijs niet ter discussie gesteld. Dit is jammer want ik ben wel heel benieuwd naar jouw visie en ideeën. Voor quest 2 is het belangrijk dat je de keuzes die je maakt duidelijk toelicht en onderbouwt.
Sarah offers you her congratulations for a job well done.
Groetjes en fijn weekend!
Gamemaster Sarah