zondag 22 januari 2017

QUEST 1 – Scenariosjabloon

Trend. Even Googelen.

            “Een trend is een koers die zich gedurende een langere periode in een bepaalde  
            duidelijke richting beweegt.” 

Quest 1 omvat de opdracht waarbij relevante trends en daarbij behorende drijvende krachten geplaatst moeten worden in een scenariosjabloon. Trendwatcher Sabine Bruininx gaat aan het werk! Zie hieronder mijn gezette stappen….


1.  ORDENING VAN TRENDS

Na 10 jaar werkervaring op te hebben gedaan in het P.O. kan ik komen tot onderstaande ordening van trends binnen deze onderwijssector. De geordende trends komen vloeien voort uit het college ‘Onderwijs voor morgen - Trends en ontwikkelingen’ van Anje Ros (2017).

























2.  VERGELIJKING P.O. EN ANDERE ONDERWIJSSECTOREN
Een aantal van de beschreven trends in het college van Anje Ros (2017) zullen in al de onderwijssectoren merkbaar zijn. Zo kan ik me voorstellen dat ook het V.O., MBO en HBO te kampen krijgen met een vergrijzing van de leerkrachten en een explosieve groei van ICT. Maar een aantal trends zijn voornamelijk in het P.O. terug te zien. De vluchtelingenstroom binnen Europa zorgt voor een toename van buitenlandse leerlingen in het primair onderwijs. Het omgaan met verschillende culturen en de behoefte aan een sociaal anker nemen daardoor sterk toe. De trend ‘partnerschap’ komt hierdoor in de spotlight te staan. Hoe gaan we onze normen en waarden op elkaar afstemmen? En wie draagt hiervoor de verantwoording? Ook de veranderingen rondom inclusief onderwijs en excellentie is sterk voelbaar op de werkvloer. Niveauverschillen binnen het klaslokaal lopen sterk uiteen en leerkrachten worstelen dagelijks om dit in goede banen te lijden.


3.  DRIJVENDE KRACHTEN
Om uiteindelijk te komen tot een interessant scenariosjabloon, voor meerdere sectoren, hield ik een individuele brainstormsessie. Hieruit vloeiden onderstaande drijvende krachten voort. 

TREND
ß DRIJVENDE KRACHT
DRIJVENDE KRACHT à
Burgerschap
Aanpassingsgericht burgerschap
Individualistisch burgerschap
Globalisering
Regionalisering
Globalisering
Maatschappelijke onrust
Segregatie
Integratie
Nieuwe media
Cognitivisme
Connectivisme
Partnerschap
Autonome organisatie
Samenwerkende organisatie
Technologische ontwikkelingen
Analoog
Offline
Digitaal
Online
Inclusief onderwijs
Leerkracht gestuurd
Massa onderwijs
Exclusief onderwijs
Leerling gestuurd
Gepersonaliseerd onderwijs
Inclusief onderwijs


4.  EERSTE OPZET SCENARIOSJABLOON
Een voorname trend die momenteel speelt in het primair onderwijs is de inzet van nieuwe  media. Er zijn enorm veel mogelijkheden op het gebied van ICT, maar deze worden vaak niet of onvoldoende benut en het waarom blijft onduidelijk. Het kostenplaatje? Zijn leerkrachten onvoldoende competent? Of is er niets mis met ‘gewoon’ een goed boek, in de tijd dat leerlingen vaak vóór schooltijd al geruime tijd aan tv, tablet of smartphone worden blootgesteld? Feit blijft dat het onderwijs te allen tijde betekenisvol dient te zijn. De beschikbaarheid van nieuwe media maakt het naar mijn mening steeds vaker lastig om mijn lesinhoud te verantwoorden. Waarom nog zoveel aandacht besteden aan het nauwkeurig vormen van schrijfletters? Moet ik nog de strijd aan gaan om die tafelsommen te automatiseren? En is het uit je hoofd leren van de hoofdsteden van Europa nog van deze tijd? Een discussie waard!







BRONVERMELDING

Ertmer, P. A., & Newby, T. J. (1993). Behaviorism, cognitivism, constructivism; comparing critical features from an instructional design perspective. Perfomance Improvement Quartertly, 6(4), 50 – 72

Rijksoverheid. (2014). Passend Onderwijs. Geraadpleegd op 23 februari 2016, van https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/passend-onderwijs

Ros, A. (2017) Onderwijs voor morgen – Trends en ontwikkelingen. College. Eindhoven, FHKE Fontys MLI.

Siemens, G. (2005). Connectivism; a learning theory for the digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 8.

Wetering, M.W. van (2016) Kennisnet Trendrapport 2016-2017. Geraadpleegd op 22-01-2017, van https://www.kennisnet.nl/publicaties/trendrapport/




2 opmerkingen:

  1. Ha Sabine, hierbij mijn peerfeedback voor Quest 1. Via de link https://db.tt/aYd00NsUv3 kom je bij de door mij ingevulde feedbackkaart. Groetjes Hein

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi duivel Sabine,

    Je neemt de lezer mooi mee in jouw gedachtegang waardoor het fijn is om je blog te lezen. Aansluitend bij je peerfeedback benoem je de stappen die je hebt gemaakt en werk je zo naar de drijvende krachten toe. Doordat je ook al je hersenspinsel benoemt, blijft er weinig ruimte over voor het uitleggen van de relevantie van de gekozen trends en drijvende krachten. De drijvende krachten worden zelfs helemaal niet toegelicht. Ik vraag me af waarom je connectivisme hebt gekozen en wat je daarmee bedoelt. En waarom cognitivisme aan de andere kant en niet bijv behaviorisme? Wat is jouw visie hierop?

    Je benoemt onderaan je blog de literatuurlijst, maar in de tekst staan geen verwijzingen, waardoor ik niet weet wat je uit welk artikel hebt gehaald. In een volgend blog is het fijn als je tekstreferenties toevoegt. Doordat je je weinig uitleg hebt gegeven over de drijvende krachten heb je ook de grenzen van het onderwijs niet ter discussie gesteld. Dit is jammer want ik ben wel heel benieuwd naar jouw visie en ideeën. Voor quest 2 is het belangrijk dat je de keuzes die je maakt duidelijk toelicht en onderbouwt.

    Sarah offers you her congratulations for a job well done.

    Groetjes en fijn weekend!

    Gamemaster Sarah

    BeantwoordenVerwijderen