maandag 23 januari 2017

Quest 1pitch


2 opmerkingen:

  1. Beste Duivels,
    Bij deze onze peer feedback (linkje). Hopelijk kunnen jullie ermee vooruit.
    Groetjes,
    Ursa Major

    https://drive.google.com/open?id=0BzUFbDYlEGF-dTd6a1RFS1RzRGs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi duiveltjes,

    Jullie hebben relevante trends gekozen waaruit interessante ontwikkelingen kunnen voortkomen. Het zijn wel trends die al spelen, dus blijf nadenken over hoe dit in de toekomst zal zijn. Blijf creatief en ‘out-of-the-box’ denken.

    In jullie pitch benoemen jullie voornamelijk het onderwijs in zijn algemeen, dus dit geldt voor alle vakgebieden. Het is echter wat summier toegelicht waarin niet duidelijk is of en welke onderbouwing jullie gebruiken.

    Tevens noemen jullie twee trends, maar komen er drie aan bod, namelijk technologische ontwikkelingen, globalisering en gepersonaliseerd leren. Als ik kijk naar jullie drijvende krachten, namelijk online vs. offline en one size fits all vs. tailor made, dan lijken deze voornamelijk afkomstig van de trends technologische ontwikkelingen en gepersonaliseerd leren. Waarom benoemen jullie ook globalisering? Waar komen deze trends vandaan? Wat vragen deze trends van het onderwijs, van de leerkracht en van het curriculum? Jullie benadrukken vooral dat er minder focus moet liggen op kennis (pas daar sowieso mee op, want daar denken veel onderwijskundigen anders over). Zo zeggen jullie: 'in de toekomst ligt de nadruk op vaardigheden. Het gaat niet om kennis maar het omgaan met kennis’. Hoe kun je omgaan met kennis zonder kennis? Denk na over de scenario’s die je schetst, licht deze toe en onderbouw deze vanuit (wetenschappelijke) literatuur.

    Jullie hebben een duidelijke visie op het onderwijs. Dit is echter maar één visie waarin de visie wordt gepresenteerd als zijnde ‘waarheid’. Dit lijkt wat kort door de bocht en weinig onderbouwd. Het is de bedoeling dat je alle vier de scenario’s richting de toekomst schrijft. Dus hoe zou een klas er offline en vanuit one size fitts all uitzien in de toekomst? Waar komen deze ontwikkelingen vandaan en wat betekent dat voor het curriculum en de kwaliteit van het onderwijs?

    Jullie besteden aandacht aan maatschappelijke perspectieven, maar geven weinig onderbouwing of uitleg. Welke rol hebben de trends in de maatschappij? Wat is de invloed daarvan? Waaruit blijkt dit? Er mag ook meer nadruk liggen op het economische aspect en het wetenschappelijke. Wat doen deze trends met de arbeidsmarkt? En met de wetenschap? Op basis van welke bronnen besluiten jullie dat deze trend en krachten inderdaad impact gaan hebben?

    Jullie zijn al erg stellig in jullie visie en hebben al een duidelijk beeld hoe het toekomstig onderwijs eruit gaat zien. Pas daarmee op! Zo geef je al veel invulling en laat je weinig ruimte voor innovatieve ideeën en beelden. Jullie hebben trends die de grenzen van de maatschappelijke opdracht goed kunnen bediscussiëren, probeer dat vanuit de verschillende scenario’s te doen. Wat is de rol van de school? Waar houdt diens verantwoordelijkheid op?

    Het voorleggen aan peers komt niet terug op jullie blog. Probeer te sparren met collega’s of met mensen uit je netwerk. Dit kan tevens goede ideeën opleveren.

    Sarah offers you her congratulations for a job well done.

    Groetjes en fijn weekend!

    Jullie gamemaster Sarah

    BeantwoordenVerwijderen