Trend & impact
Steeds minder volwassen mensen nemen deel aan het hoger onderwijs. Dit is van invloed op de landelijke ambities die zijn gesteld rondom het thema 'leven lang leren'. Rinoy Kan beschrijft een verband tussen de terugloop van deeltijd studenten en de ontbrekende afstemming op specifieke kenmerken en behoeften van de doelgroep. In het adviesrapport Flexibel hoger onderwijs (Kan. et al 2014) voor volwassenen wordt beschreven op dat het onderwijs op deze urgentie kwestie kan reageren door meer vraaggericht en geflexibiliseerde onderwijsprogramma's aan te bieden.
Een trend is dat technologische ontwikkelingen elkaar razendsnel opvolgen; de impact ervan is soms moeilijk te overzien. Het is nu mogelijk om mensen aan de andere kant van de wereld te leren kennen zonder te reizen. Als gevolg van die globalisering ontstaan er nieuwe werelden die op een steeds kleiner niveau met elkaar in aanraking kunnen komen. Deze wereld bevat vele kleuren. Er komen steeds vaker oplossingen voor 'problemen' waarbij kunstmatige intelligentie een groot gedeelte van de menselijke inspanning overneemt. Dat zorgt ervoor indirect voor dat wij als mensen ons leven lang nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen. Deze vaardigheden zijn ook wel bekend als de 21st centrury skills (Voogt & Robin, 2010; Wagner, 2008).
In mijn eigen onderwijspraktijk blijkt dat de student-aantallen bij zowel de deeltijdopleiding TB als BMKB teruglopen. Uit evaluaties blijkt dat studenten en werkgevers ontevreden zijn over de volgende punten:
1) lange doorlooptijd van de opleiding;
2) weinig tot geen mogelijkheid tot versnellen;
3) een te groot gat tussen theorie en praktijk;
4) focus op kennis reproductie;
Toekomst
Het onderwijs begint langzamerhand te transformeren. De persoonlijke leervraag en de ontwikkeling van het persoonlijke talent komt steeds meer centraal te staan. Technologie zal dit proces de komende jaren ondersteunen en versnellen (Biekens & Minkman, 2016). De onderwijsprogramma's die nu ingericht zijn op het behalen van een bachelordiploma zullen worden verknipt naar modulair onderwijs (Kan. et al 2014). De globalisering brengt ook zogenaamde 'wicked problems' met zich mee (Dochy, 2015), de oplossing hiervan zit hem niet in pure kennis alleen. Probleemoplossend en creatief vermogen speelt een grote rol in samenhang met andere nieuwe vaardigheden die mensen in staat stellen om met nieuwe oplossingen te komen. Technologie biedt de mogelijkheid om verbindingen aan te gaan of om de benodigde kennis (of expert) on-the-job te raadplegen. Kunstmatige intelligentie biedt naast toepassing in concrete contexten ook kansen om leren persoonlijk en stimulerend te maken (Biekens & Minkman, 2016).
Kunstmatige intelligentie
Kunstmatige intelligentie laat computers gedrag vertonen dat we intelligent noemen bij mensen (Kosters, 2016). Een machine imiteert hierbij het denk- vermogen van de mens en is dus ook in staat om zelf beslissingen te nemen. Sinds 2015 speelt kunstmatige intelligentie een groeiende rol in onze maatschap- pij. Na jarenlang onderzoek wordt het steeds meer ingezet voor commerciële doeleinden (Huang in Nusca, 2016). Siri beheert onze agenda’s, e-mail-software herkent spam en computers verhandelen onze aandelen (Kurshan, 2016). Maar aan het onderwijs lijkt kunstmatige intelligentie te zijn voorbijgegaan (Biekens & Minkman, 2016)
Relevantie
Om ervoor te zorgen dat we als opleiding mee blijven doen is het van groot belang dat we als hbo opleiding gaan investeren in nieuwe onderwijsvormen. Deze vormen moeten voorzien zijn van de juiste technologie om 'toekomstklaar' te zijn. Toewerken naar een scenario wat het meest onzeker is zal een revolutionaire vorm van 'omdenken' teweeg brengen bij het herontwerpen van de deeltijdopleiding. Als daarbij de ingrediënten, technologie, kunstmatige & menselijke intelligentie en het vormgeven van talentontwikkelend gepersonaliseerd onderwijs centraal staat dan hebben we in 2030 zeker goed gevulde onderwijsmodules.
Ook voor onderwijsinstellingen in andere sectoren geldt urgentie rondom bovenstaande trend en gevolgen. Op steeds jongere leeftijd zien we kinderen met smartphones gebruiken. Uitzonderlijke gevallen waarbij baby's proberen te swipen op papieren media komen steeds vaker voor. De prestaties en ondersteuning van nieuwe technologie aan het menselijke brein wordt steeds geavanceerder waardoor er andere dingen worden gevraagd van het menselijke brein ten opzichte van wat nieuwe banen en problemen vragen. Daarom is het zeker relevant dat op alle onderwijsniveaus de nieuwe balans tussen mens en technologie serieus aandacht krijgt.
Drijvende krachten & advies
In onderstaande afbeeldingen wordt kort en krachtig een beeld gegeven van de drijvende krachten in relatie tot de trend en het toekomstbeeld. Als het gaat om een toekomstscenario waarvan we nog niet zeker weten of het er überhaupt gaat komen wil ik zeker aanraden om voor het scenario rechtsboven te gaan. Dit omdat er steeds meer mogelijkheden komen rondom plastische chirurgie en het transplanteren van kunstmatige of menselijke organen. Daarnaast dragen alle mensen steeds meer en vaker wareables waardoor er een continue stroom is aan data die ingezet kan worden om jezelf persoonlijk te ontwikkelen. Op deze manier kun je via quantified self gegevens in verbinding komen met de coach die je nodig hebt en dicht bij jou in de buurt is.
Bronnen
- Biekens, P., Minkman, L. (2016). Surf Trendrapport 2016: Hoe technologische trends onderwijs op maat mogelijk maken.
- Dochy, F. (2015).
High Impact Learning anno 2022: model
voor de toekomst-over aanpak en sturing
- Kan, R.,
Dittrich, K., Fischer, E., Bouwers, E., Kesteren, N.J., Rupp, P., Wintels, A.
(2014) Adviesrapport: Flexibel hoger
onderwijs voor volwassenen.
- Kosters, W. (2016), Kunstmatige intelligentie- Kurshan, B (2016), The Future of Arti cial Intelligence in Education
- Nusca, A. (2016), The Current State of Arti cial Intelligence, According to Nvidia’s CEO
- Voogt, J., & Roblin, N. P. (2010). 21st century skills discussienota. Universiteit Twente: Enschede.
- Wagner, T. (2008). The global achievement gap: Why even our best schools don’t teach the new survival skills our children need — and what we can do about it. New York, NY: Basic Books.
Hoi Jochem, volgens opdracht zal ik je feedback geven adhv de items op de feedbackkaart, maar eerst wil ik zeggen dat het voor mij een heel duidelijk en leesbaar verhaal is geworden, het verhaal loopt als een trein, zit goed in elkaar, heeft duidelijke bronvermelding etc.
BeantwoordenVerwijderenPunten van op feedbackkaart:
1. Relevatie: m.i. heb je je vooral gericht in bovenstaande op het hbo wat begrijpelijk is daar je daar werkzaam bent. bovendien is je verhaal ook goed te vertalen naar bijvoorbeeld het mbo.
2. + 3. De trend en drijvende krachten zijn logisch, duidelijk en goed onderbouwd met recente literatuur
4. de grenzen van de maatschappelijke opdracht vind ik niet meteen terug in je stuk, het wordt nog niet helemaal duidelijk wie bijvoorbeeld de doelen bepaalt.
5. voorleggen aan peers zal vast nog komen ;)
Hoi duivel Jochem,
BeantwoordenVerwijderenHet is te zien dat je thuis bent in dit LA en dat je al veel hebt gelezen! Je beschrijft mooi vanuit de maatschappelijke ontwikkelingen wat de relevante trends zijn in het hbo. Zoals ook benoemd in de peerfeedback worden er niet meerdere vakgebieden meegenomen, ook al kun je dit makkelijk vertalen naar de overige vakgebieden.
Je gebruikt veel literatuur ter onderbouwing en je zet een duidelijke visie neer. Je geeft ook aanbevelingen over hoe het onderwijs eruit zou moeten zien. Dit kan ook een gevaar vormen omdat je al een duidelijk beeld lijkt te hebben van hoe de toekomst eruit zou moeten zien. Maar hoe ziet het andere scenario er in de toekomst uit? Probeer open te blijven staan, zodat je naar een creatief toekomstscenario toewerkt. Vergeet ook niet je stuk voor te leggen aan je netwerk, daaruit kun je goede ideeën op doen.
Sarah offers you her congratulations for a job well done.
Groetjes en fijn weekend!
Gamemaster Sarah