Benodigdheden
Voor LA4 zijn in mijn ogen een aantal zaken belangrijk. Deze hebben vooral te maken met hoe een creatief proces wordt vormgegeven. Een Agile aanpak waarbij iteraties worden gedaan tot aan het eindproduct toe lijkt mij een passende aanpak om innovatie, creativiteit en peers uit verschillende hoeken te betrekken en hun inbreng te verwerken in het eindproduct.Daarnaast is het belang van 'transfer' hoog, het toekomtscenario dat wij vormgeven als ontwerpteam moet overdraagbaar en implementeerbaar zijn voor onderwijsmensen van verschillende niveaus.
Ingebrachte bekwaamheden
Dromen en
realisatie. Ik merk dat de
combinatie van mijn divergerende en sterke convergerende vermogen een unieke
bijdrage levert aan samenwerkingen. Mensen benoemen specifiek mijn ’getting
things done’ instelling als ik hen vraag bovenstaande bijdrage concreet te
benoemen.
Natuurlijk
netwerken. Zowel privé als
professioneel gezien ben ik een verbinder, als professional laat ik in mijn
huidige functie zien dat ik makkelijk schakel tussen hiërarchische lagen en
daarbij altijd een en dezelfde persoon blijf die duidelijk en transparant is in
de communicatie.
Inspireren
tot eigenaarschap. Mensen met
wie ik heb samengewerkt hebben meerdere malen aangegeven dat ze “wakker zijn
geschud” door mij. Concreet betekent dat voor hen dat ik gedrag spiegel en ze
prikkel en uitdaag om in hun kracht te gaan staan en zelf de regie in handen te
nemen. Aandachtspunt hierbij is dat ik niet voor mensen ga beslissen maar
ruimte en tijd geef.
Delen is
vermenigvuldigen. De huidige
technologieën stellen ons in staat om de ‘wereld’ te gebruiken als klankbord.
Tevens kun je met makkelijk te gebruiken media veel mensen informeren en verder
helpen in hun persoonlijke zoektocht en ontwikkeling. Ik vertaal mijn
ervaringen graag naar blogs en vlogs en word regelmatig gevraagd om als Edu-blogger
mee te schrijven aan landelijke publicaties.
Volhardend en lerend: persoonlijk ben ik er trots op dat ik nooit op
geef. Ik ben niet bang om fouten te maken en als iets niet lukt blijf ik zoeken
naar oplossingen waardoor het wel lukt. Ik ben niet bang om in de spiegel te kijken en formuleer ook persoonlijke leervragen.
Persoonlijke ontwikkeldoelen
1) Rekening houden met tempoverschillen in het ontwerpteam. In mijn dagelijkse werkomgeving ben ik veel met onderwijsontwerp/vernieuwing bezig waarbij het team en de kwaliteiten goed op elkaar talenten zijn afgestemd. In de context van de master merk ik dat ik regelmatig gefrustreerd raak door tempoverschillen die vaak logisch verklaarbaar zijn. Mijn doel is dat ik daar mee weet om te gaan en er bewust bij stil sta en terugkoppeling geef aan de betrokken personen.
2) Handelen vanuit mijn kracht. Bijna overal hoor je constant dat je uit je comfortzone moet treden. In mijn optiek is vertrekken vanuit je comfortzone veel krachtiger omdat je dan dicht bij jezelf kunt blijven. Rekening houdend met mijn ingebrachte bekwaamheden ligt het in mijn kracht om een proces te faciliteren waarin anderen 'beslissingen' nemen en ik actief en samenvattend luister.
Ziet er goed uit. Heldere en uitgebreide toelichting. Ook goede reflectie op jezelf. Succes met Quest 1!
BeantwoordenVerwijderen