Trend
Een trend wordt gevormd doordat er een opeenstapeling van
waarneembare fenomenen is die een gezamenlijk kenmerk bezitten. Een trend is
gebaseerd op het verleden en heeft wellicht voorspellende waarde voor de
toekomst. Een trend wordt per definitie zichtbaar in een langere periode in de tijd,
in tegenstelling tot een hype die juist kortdurend is. Een hype zou
bijvoorbeeld kunnen zijn dat vrouwen rokjes gaan dragen met daarop prints van
stripfiguren: dit zal hooguit één seizoen duren. Een voorbeeld van een trend in
de mode zou kunnen zijn dat rokken steeds korter worden: deze hypothetische
trend zou over meerdere jaren zichtbaar worden. Onder een trend liggen
drijvende krachten. Deze drijvende krachten kunnen twee polen hebben, waarbij
de ene pool een voortzetting van de drijvende kracht is en de andere pool juist
een tegenbeweging op de drijvende kracht is. Daar waar hypes en trends
makkelijk uit elkaar te houden zijn, geldt dat niet voor hypes en drijvende
krachten. De afgelopen jaren zijn er steeds meer mensen tablets gaan gebruiken.
Dit zou een trend kunnen zijn. Maar…. Het zou ook kunnen dat de trend een
toegenomen gebruik van ICT is en een steeds snellere adoptie van nieuwe
middelen. Het toegenomen gebruik van tablets zou een drijvende kracht binnen
deze trend kunnen zijn.
Trends in context
Trends kunnen voor een bepaalde context belangrijk zijn of
juist onbelangrijk. Een andere dimensie is de mate van zekerheid over de trend:
zet deze zeker door, of is dat nog niet zo goed te voorspellen? Met behulp van
deze twee inschattingen kunnen trends in het een assenstelsel zoals in afbeelding
1 te zien is, worden gepositioneerd.
Afbeelding 1: assenstelsel om trends in te delen |
De indeling van trends in dit assenstelsel kan gebruikt
worden om de beste trends te vinden om scenario’s op te ontwikkelen voor de
toekomst. Scenario’s ontwikkelen voor onbelangrijke trends, is niet erg efficiënt.
Voor trends waarvan zeker is dat ze door gaan zetten en waarvan het belang
evident is, hoeven ook geen scenario’s geschreven te worden: het is immers
helder wat er gaat gebeuren. Het interessant gebied is het gebied waarin de
belangrijke trends staan en waarbij het van de trends onzeker is welke beweging
de drijvende krachten gaan maken. In afbeelding 2 is deze indeling
gevisualiseerd.
Afbeelding 2: trends ingedeeld |
Scenario’s ontwikkelen
Afbeelding 3: drijvende krachten bij de gekozen trends |
Nu de interessantste trends gevonden zijn, kan begonnen
worden met het ontwikkelen van de scenario’s. Ook hier is een assenstelsel weer
een hulpmiddel om tot de diverse scenario’s te komen, zoals afgebeeld in
afbeelding 3. Op beide assen staat één van de twee gekozen trends. Aan de uiteinden
van de assen staan drijvende krachten die onder de trend liggen. Op het ene
uiteinde de drijvende kracht als deze door zou zetten (aangegeven met een +),
op het andere uiteinde de tegenpool van deze drijvende kracht (aangegeven met
een -).
Afbeelding 4: parameters voor ieder scenario |
Voor ieder kwadrant in het nu ontstane assenstelsel kan een
scenario voor de toekomst geschreven worden. Dit kan in lopende tekst, visueel
of in een combinatie van beiden. Eventueel kunnen een aantal parameters in
ieder scenario worden opgenomen, om ze beter vergelijkbaar te maken. In
afbeelding 4 is een voorbeeld te zien met verschillende parameters die in
iedere scenariobeschrijving terug kunnen komen.
Een prima uiteenzetting Edwin. Je legt heel helder uit wat het verschil is tussen een trend en een bewegende kracht en hoe je deze kunt vinden. Misschien nog een tip: ik mis de literatuurverwijzing :) Groetjes, Henderijn
BeantwoordenVerwijderenBewegende kracht is trouwens nog mooier geformuleerd dan drijvende kracht!
VerwijderenBedankt voor de tip :) Ik heb het uit mijn hoofd geschreven en daarna de powerpoint er even naast gelegd. Dus inderdaad niet de moeite genomen de literatuur er verder weer onder te leggen. Het ging er me vooral omdat ik het wilde snappen.
BeantwoordenVerwijderenGrtz,
@