vrijdag 20 januari 2017

De theorie

Hieronder een eerste poging om de theorie over trends en hoe te komen tot verschillende scenario's samen te vatten en uit te leggen.

Trend


Een trend wordt gevormd doordat er een opeenstapeling van waarneembare fenomenen is die een gezamenlijk kenmerk bezitten. Een trend is gebaseerd op het verleden en heeft wellicht voorspellende waarde voor de toekomst. Een trend wordt per definitie zichtbaar in een langere periode in de tijd, in tegenstelling tot een hype die juist kortdurend is. Een hype zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat vrouwen rokjes gaan dragen met daarop prints van stripfiguren: dit zal hooguit één seizoen duren. Een voorbeeld van een trend in de mode zou kunnen zijn dat rokken steeds korter worden: deze hypothetische trend zou over meerdere jaren zichtbaar worden. Onder een trend liggen drijvende krachten. Deze drijvende krachten kunnen twee polen hebben, waarbij de ene pool een voortzetting van de drijvende kracht is en de andere pool juist een tegenbeweging op de drijvende kracht is. Daar waar hypes en trends makkelijk uit elkaar te houden zijn, geldt dat niet voor hypes en drijvende krachten. De afgelopen jaren zijn er steeds meer mensen tablets gaan gebruiken. Dit zou een trend kunnen zijn. Maar…. Het zou ook kunnen dat de trend een toegenomen gebruik van ICT is en een steeds snellere adoptie van nieuwe middelen. Het toegenomen gebruik van tablets zou een drijvende kracht binnen deze trend kunnen zijn.

Trends in context

Trends kunnen voor een bepaalde context belangrijk zijn of juist onbelangrijk. Een andere dimensie is de mate van zekerheid over de trend: zet deze zeker door, of is dat nog niet zo goed te voorspellen? Met behulp van deze twee inschattingen kunnen trends in het een assenstelsel zoals in afbeelding 1 te zien is, worden gepositioneerd.


Afbeelding 1: assenstelsel om trends in te delen

De indeling van trends in dit assenstelsel kan gebruikt worden om de beste trends te vinden om scenario’s op te ontwikkelen voor de toekomst. Scenario’s ontwikkelen voor onbelangrijke trends, is niet erg efficiënt. Voor trends waarvan zeker is dat ze door gaan zetten en waarvan het belang evident is, hoeven ook geen scenario’s geschreven te worden: het is immers helder wat er gaat gebeuren. Het interessant gebied is het gebied waarin de belangrijke trends staan en waarbij het van de trends onzeker is welke beweging de drijvende krachten gaan maken. In afbeelding 2 is deze indeling gevisualiseerd.

Afbeelding 2: trends ingedeeld



Scenario’s ontwikkelen


Afbeelding 3: drijvende krachten bij de gekozen trends
Nu de interessantste trends gevonden zijn, kan begonnen worden met het ontwikkelen van de scenario’s. Ook hier is een assenstelsel weer een hulpmiddel om tot de diverse scenario’s te komen, zoals afgebeeld in afbeelding 3. Op beide assen staat één van de twee gekozen trends. Aan de uiteinden van de assen staan drijvende krachten die onder de trend liggen. Op het ene uiteinde de drijvende kracht als deze door zou zetten (aangegeven met een +), op het andere uiteinde de tegenpool van deze drijvende kracht (aangegeven met een -).






Afbeelding 4: parameters voor ieder scenario
Voor ieder kwadrant in het nu ontstane assenstelsel kan een scenario voor de toekomst geschreven worden. Dit kan in lopende tekst, visueel of in een combinatie van beiden. Eventueel kunnen een aantal parameters in ieder scenario worden opgenomen, om ze beter vergelijkbaar te maken. In afbeelding 4 is een voorbeeld te zien met verschillende parameters die in iedere scenariobeschrijving terug kunnen komen.




3 opmerkingen:

  1. Een prima uiteenzetting Edwin. Je legt heel helder uit wat het verschil is tussen een trend en een bewegende kracht en hoe je deze kunt vinden. Misschien nog een tip: ik mis de literatuurverwijzing :) Groetjes, Henderijn

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bewegende kracht is trouwens nog mooier geformuleerd dan drijvende kracht!

      Verwijderen
  2. Bedankt voor de tip :) Ik heb het uit mijn hoofd geschreven en daarna de powerpoint er even naast gelegd. Dus inderdaad niet de moeite genomen de literatuur er verder weer onder te leggen. Het ging er me vooral omdat ik het wilde snappen.
    Grtz,
    @

    BeantwoordenVerwijderen