Trends en drijvende krachten voor het
Primair Onderwijs
A)
Maatschappelijke trends
Nieuwe media
De razendsnelle ontwikkeling van ICT maakt dat informatie
voortdurend beschikbaar is, er online communities zijn en er veel tools en
kennis kan worden gedeeld. Dit vraagt van het primair onderwijs om met ICT te
kunnen omgaan en deze toe te passen.
Technologische ontwikkelingen
Het ontwikkelen van kennis vindt plaats in een kennissamenleving
waarbij de nadruk ligt op innovatieve oplossingen die tot stand komen door nieuwe
technologieën. Het primair onderwijs kan dit realiseren door interdisciplinair
samen te werken, gebruik te maken van elkaars talenten, creatief te zijn en out
of the box te denken.
Globalisering
Het draait hier om de samenwerking met de hele wereld en het samen
verantwoordelijk zijn voor problemen. Dit vraagt van het primair onderwijs om
te werken aan maatschappelijke betrokkenheid en verantwoordelijkheid en aandacht
te besteden aan de omgang met andere culturen.
Duurzaamheid
Er moet een duurzame levensstijl worden ontwikkelt om overmatig
energiegebruik, milieuvervuiling, ontbossing, overconsumptie en afval tegen te
gaan. Dit vraagt van een schoolorganisatie in het primair onderwijs om zo veel
mogelijk duurzaam te functioneren en te opereren en vanuit dit handelen kennis
over te dragen over duurzame oplossingen.
Maatschappelijke onrust
De maatschappij krijgt steeds meer te maken met diverse vormen van
onrust, zoals terrorismedreiging, financiële crisis, vluchtelingen, immigratie,
ontkerkelijking en vervaging van normen en waarden. Dit vraagt van het primair
onderwijs om voldoende aandacht te besteden aan de morele ontwikkeling en
opvoeding van kinderen. Afstemming met ouders en omgeving is van essentieel
belang.
Demografische ontwikkelingen
Er worden minder kinderen geboren in Westerse landen, de
gemiddelde leeftijd stijgt, er wordt langer gestudeerd, er zijn vele vormen van
een slechte leefstijl (waaronder verslaving en overgewicht) en de groep
werkenden wordt kleiner en niet-werkenden groter. Het primair onderwijs kan een
bijdrage leveren door verslaving, gezondheid en bewegen meer onder de aandacht
te brengen.
B)
Onderwijs trends
Partnerschap in het onderwijs
Het onderwijs gaat steeds meer samenwerken met mogelijke partners.
Ouders, bedrijven en instellingen, buurt en wijk, maatschappelijke instanties,
zoals: zorg, politie, bibliotheek, theater, etc.
Burgerschapsonderwijs
Door individualisering in de maatschappij is er behoefte aan
sociaal anker. Denkend aan normen en waarden, burgerschapsvaardigheden en de
opkomst van de brede school.
Beta-techniek
Er is een grote behoefte aan technisch geschoolde mensen. Binnen
het onderwijs moet de Beta-techniek aantrekkelijk worden gemaakt. Leerlingen
moeten meer vanuit een maatschappelijk probleem gaan onderzoeken en ontwerpen.
21st century skills en ICT
De 21st century skills dienen geïntegreerd te worden in het
reguliere curriculum. Hieronder vallen met name de operationalisatie van de
skills, het volgen en bevorderen van ontwikkeling van leerlingen, de inzet
van social media en ICT in onderwijs en de aandacht voor ICT-vaardigheden.
Inclusief onderwijs
Passend onderwijs voor alle leerlingen is het beleid van de
overheid. Scholen moeten zich richten op het omgaan met verschillen (differentiatie),
het uitgaan van behoeftes van leerlingen, de referentieniveaus en het werken
vanuit ontwikkelingsperspectief.
Excellentie
Er is steeds meer vraag naar aangepast onderwijs aan meer-/hoogbegaafden.
Scholen dienen zorg te dragen voor signalering van onderpresteren en daarbij
tegemoet te komen aan extra uitdaging/verrijken/versnellen, binnen/buiten de
klas.
C)
In de praktijk
Mijn organisatie bevat al enkele kenmerken die onder de huidige
trends vallen. Tevens vinden diverse innovatieve processen plaats die passen
bij de genoemde trends. Deze kunnen worden onderverdeeld in het volgende
schema:
Innovatie/Kenmerk:
|
Behorende bij trend:
|
Het schoolbreed inzetten van de applicatie ‘klasbord’ en de
vernieuwde website.
|
Partnerschap in het onderwijs, nieuwe media
|
Het opzetten van een leerlijn programmeren (scratch, bomberbot,
lego league).
|
Beta-techniek, 21st
century skills en ICT, excellentie
|
Het opzetten van een knutsel-/handvaardigheidsruimte met alleen
maar duurzaam materiaal (fantasiefabriek).
|
Duurzaamheid, technologische ontwikkelingen
|
Het gebruikmaken van tablets (via snappet) voor de vakgebieden
rekenen, spelling en technisch lezen.
|
Nieuwe media, inclusief onderwijs
|
Het voeren van ouder-/kindgesprekken in plaats van de gangbare
10-minuten/rapportgesprekken.
|
Partnerschap in het onderwijs, inclusief onderwijs, maatschappelijke
onrust
|
Het vernieuwde aanbod van het vak wereldoriëntatie a.d.h.v.
Ondernemend Onderwijs.
|
Beta-techniek, 21st century skills en ICT, technologische
ontwikkelingen
|
Het toewerken naar het creëren van een online portfolio
(seesaw).
|
Partnerschap in het onderwijs, inclusief onderwijs,
technologische ontwikkelingen
|
Het toepassen van diverse apps en software binnen het lesaanbod
(classdojo, kahoot, plickers, zapption).
|
Nieuwe media, technologische ontwikkelingen
|
De focus op talentontwikkeling en passend aanbod.
|
Partnerschap in het onderwijs, inclusief onderwijs, excellentie
|
De ontwikkeling van basisschool de Haren naar Kindcentrum de
Haren binnen de Brede Bossche School Haren, Donk en Reit.
|
Burgerschapsonderwijs
|
De samenwerking met de verschillende partners in de Brede
school.
|
Globalisering, maatschappelijke onrust, demografische
ontwikkelingen, partnerschap in het onderwijs, burgerschapsonderwijs
|
Het tot stand komen van ‘de leerlingenraad’ bestaande uit
leerlingen van de groepen 6 t/m 8.
|
Technologische ontwikkelingen, globalisering, duurzaamheid,
inclusief onderwijs
|
Het predicaat ‘gezonde school’ op het gebied van voeding en
sport (tevens gezond schoolplein).
|
Duurzaamheid, demografische ontwikkelingen
|
Binnen mijn organisatie brengen deze kenmerken en ontwikkelingen heel
wat teweeg. Dit betekent voor mijn collega’s dat zij:
§ Up-to-date moeten blijven (m.b.v. netwerk).
§ Samen/individueel leersituaties moeten ontwerpen.
§ Moeten kunnen omgaan met ICT en het
toepassen van nieuwe ontwikkelingen.
§ Nieuwe mogelijkheden moeten benutten (aangezien
de organisatie hier voldoende ruimte voor geeft).
§ Creatief en out of the box moeten denken.
§ Flexibel en samenwerkend moeten handelen.
§ Vanuit nieuwe doelen moeten werken.
§ Keuzes moeten maken en leren om prioriteiten
te stellen, denkend aan LA3 de bewustwording van het borgen van een
innovatie (Kotter, 1996).
§ Een leven lang leren (werkgerelateerd tot
het pensioen).
D)
Drijvende krachten
Achter de beschreven trends staat tussen haakjes de frequentie vanuit
het vorige schema vermeld. De bijbehorende drijvende krachten staan per trend
beschreven.
Trends:
|
Drijvende krachten:
|
Nieuwe media (3)
|
Cognitivisme çè Connectivisme
|
Technologische ontwikkelingen (5)
|
Offline
çè
Online
|
Globalisering (2)
|
Regionalisering çè Globalisering
|
Duurzaamheid (3)
|
Consumerende samenleving çè Duurzame samenleving
|
Maatschappelijke onrust (2)
|
Radicalisering çè Diversiteit hanteren
|
Demografische ontwikkelingen (2)
|
Slechte leefstijl çè Gezonde leefstijl
|
Partnerschap in het onderwijs (5)
|
Individualisering çè Socialisering
|
Burgerschaps-onderwijs (2)
|
Autonome organisatie çè Samenwerkende organisatie
|
Beta-techniek (2)
|
Reproduceren çè Onderzoeken en ontwerpen
|
21st
century skills en ICT (2)
|
Curriculum van vroeger çè Curriculum van de toekomst
|
Inclusief
onderwijs (5)
|
Leerkrachtgestuurd
çè
Leerlinggestuurd
|
Excellentie
(2)
|
Belemmeren
çè Verrijken
|
E)
Scenariosjabloon
Binnen mijn organisatie komen de trends partnerschap in het
onderwijs, technologische ontwikkelingen en inclusief onderwijs het meeste aan
de orde. Dit blijkt o.a. uit de samenwerking met partners binnen de Brede School en diverse bedrijven en instellingen. De opgezette kindcentrumbrede leerlijn 'techniek is toekomst' (winnaar onderwijsprijs van Noord-Brabant 2015) combineert partnerschap met techniek en past technologische ontwikkelingen toe binnen het curriculum. In de beschreven visie van het Kindcentrum wordt een toekomstige ontwikkeling van passend onderwijs naar inclusief onderwijs genoemd. Deze krijgt momenteel vorm door steeds meer aandacht te hebben voor talentontwikkeling en het bieden van maatwerk. De trend partnerschap in het onderwijs ontwikkelt zich, maar is met
name al een kenmerk van mijn organisatie. Innovatieve processen staan vooral in
het teken van technologische ontwikkelingen en inclusief onderwijs. Hieronder
de uitwerking van mijn scenariosjabloon:
OESO (2012). Better skills, better jobs, better lives: A strategic approach to education
and skills policies for The United Arab Emirates. Paris: OECD Publishing.
Wetering, M.W. van (2016) Kennisnet Trendrapport 2016-2017. Geraadpleegd
op 22 januari 2017, van https://www.kennisnet.nl/publicaties/trendrapport/
Thijs, A., Fisser, P. & Hoeven, M. van der (2014).
21e eeuwse vaardigheden in het
curriculum van het funderend onderwijs. Enschede: SLO
Voogt,
J. & Pareja Roblin, N. (2010). 21st Century Skills Discussienota. Universiteit
Twente in opdracht van Kennisnet.
Hein, je gaat als een trein!
BeantwoordenVerwijderen(Sorry, flauw)
Dit is de link naar mijn feedback:
https://www.dropbox.com/s/xayr6cyyktfu3vp/Feedbackkader%20Hein.docx?dl=0
Hoi duivel Hein,
BeantwoordenVerwijderenZoals ook benoemd in de peerfeedback is het sterk dat je innovatieve ontwikkelingen op je werk koppelt aan zowel maatschappelijke- als onderwijstrends. Ook werk je duidelijk vanuit de maatschappelijke context naar de trends toe. Zo te zien ben jij al veel bezig met innovatieve projecten! Mooi om te zien!
Aanvullend op de peerfeedback wil ik nog het volgende benoemen. Je licht niet duidelijk toe waarom jij de trends partnerschap, technologische ontwikkelingen en inclusief onderwijs kiest. Doordat je zoveel aandacht besteedt aan het laten zien van wat jullie op school doen, blijft er weinig ruimte over voor de verantwoording en het beschrijven van jouw visie. Je zegt dat deze het meeste aan de orde komen, waaruit blijkt dat dan? En wat is dan jouw visie op het onderwijs als je vanuit de door jou gekozen drijvende krachten kijkt? Hoe ziet de toekomst er dan uit? Welke rol heeft de school/het curriculum daarin? Kijk bij de volgende quest goed naar de feedbackkaarten en zorg dat je keuzes onderbouwt, zowel vanuit je redenering als vanuit (wetenschappelijke) literatuur. Doordat je geen tekstreferenties hebt, kan ik in de tekst niet zien waar de stellingnames vandaan komen.
Sarah offers you her congratulations for a job well done.
Groetjes en fijn weekend!
Gamemaster Sarah