dinsdag 17 januari 2017

Trend: Nieuwe balans mens/technologie

Technologische ontwikkelingen gaan razendsnel; de impact ervan is soms moeilijk te overzien. Het is nu mogelijk om mensen aan de andere kant van de wereld te leren kennen. Als gevolg van die globalisering ontstaan er nieuwe werelden die op een steeds kleiner niveau met elkaar in aanraking kunnen komen. Deze wereld bevat vele kleuren. Er komen steeds vaker oplossingen voor 'problemen' waarbij kunstmatige intelligentie een groot gedeelte van de menselijke inspanning overneemt. Dat zorgt ervoor indirect voor dat wij als mensen andere vaardigheden moeten ontwikkelen. Deze vaardigheden zijn ook wel bekend als de 21st centrury skills.

Kunstmatige intelligentie 

Kunstmatige intelligentie laat computers gedrag vertonen dat we intelligent noemen bij mensen (Kosters, 2016). Een machine imiteert hierbij het denk- vermogen van de mens en is dus ook in staat om zelf beslissingen te nemen. Sinds 2015 speelt kunstmatige intelligentie een groeiende rol in onze maatschap- pij. Na jarenlang onderzoek wordt het steeds meer ingezet voor commerciële doeleinden (Huang in Nusca, 2016). Siri beheert onze agenda’s, e-mail-software herkent spam en computers verhandelen onze aandelen (Kurshan, 2016). Maar aan het onderwijs lijkt kunstmatige intelligentie te zijn voorbijgegaan. Zou kunst- matige intelligentie een rol kunnen spelen als het gaat om gepersonaliseerd leren?


Praktijkvoorbeeld
Een toepassing van kunstmatige intelligentie in het onderwijs is ALEKS, een adaptieve leeromgeving die in 2013 is ontwikkeld. Adaptieve leeromgevingen maken het mogelijk dat iedere lerende op eigen wijze, niveau en tempo kan leren. Grote hoeveelheden lerenden die hetzelfde materiaal bestuderen, genereren data. ALEKS is een web-based adaptieve leeromgeving die gebruik- maakt van deze data. ALEKS gebruikt kunstmatige intelligentie om continu de performance van een lerende te volgen en te evalueren. Elke nieuwe instructie is dan toegespitst op dat wat die lerende nodig heeft. Iedere lerende moet zijn kennis en vaardigheden zeer gedetailleerd demonstreren en dus heeft geen enkele lerende dezelfde leeruitkomsten. ALEKS is daarmee in staat om voor ieder individu een uniek leerpad te bepalen. 

Relevantie en impact
Ik denk dat het onderwijs de komende jaren een transformatie zal doormaken. De vraag, en daarmee het talent van de lerende, zal een essentiële rol vervullen. Technologie zal dit proces ondersteunen en versnellen. Het onderwijs zal niet lan- ger het aanbod vaststellen waarbij de lerende aan het einde een eindkwali catie (een diploma) behaalt.De globaliserende maatschappij en de uitdagingen die daarmee verband houden (wicked challenges) vragen namelijk om een oplossing. Op weg naar die oplossing is een diploma van minder belang. Het is veel belangrijker wie de lerende is, waar hij sterk in is en waarvoor hij staat. Hij durft het initiatief te nemen om zich aan anderen te verbinden. Technologie biedt hem de mogelijkheid om die verbindingen aan te gaan en om de benodigde kennis (of deskundige persoon) binnen te halen. Kunstmatige intelligentie biedt enorme kansen om het leren persoonlijk en stimulerend te laten zijn. Het is aan de docenten om die technologie onder de knie te krijgen en haar kritisch te volgen. De leervraag is daarbij bepalend, niet de technologie. 


>>Fontys BEnT: de deeltijdopleidingen van zowel de opleiding TB als BMKB slaan de handen ineen om gezamenlijk een modulair aanbod te ontwerpen waarbij de student geflexibiliseerd en gepersonaliseerd kan leren. Om echt een omslag in denken te maken en onderscheidend te zijn in de markt voor de komende 15 jaar als onderwijs-aanbieder is het belangrijk dat er een verbinding ontstaat tussen technologie, kunstmatige intelligentie en het vormgeven van gepersonaliseerd leren. 


>> andere sectoren: op steeds jongere leeftijd zien we kinderen met smartphones gebruiken.  Uitzonderlijke gevallen waarbij  baby's proberen te swipen op papieren media komen steeds vaker voor. De prestaties en ondersteuning van nieuwe technologie aan het menselijke brein wordt steeds geavanceerder waardoor er andere dingen worden gevraagd van het menselijke brein ten opzichte van wat nieuwe banen en problemen vragen. Daarom is het zeker relevant dat op alle onderwijsniveaus de nieuwe balans tussen mens en technologie serieus aandacht krijgt.


Onderwijs op maat als drijvende kracht

Geavanceerde IT-programma’s maken het mogelijk om, op basis van de prestaties, voor grote groepen lerenden, in real time het leerproces van een individu aan te passen (Feldstein, 2015). De volgende voorbeelden laten zien hoe kunst- matige intelligentie kan bijdragen aan onderwijs op maat (10 roles for arti cial intelligence in education, 2016). Adaptieve leerprogramma’s, games en software kunnen zich op individueel niveau aanpassen aan de behoeften en het niveau van de lerende. Elke lerende krijgt dan de ondersteuning, feedback en instructie die hij of zij op dat moment nodig heeft.Kunstmatige intelligentie kan lerenden extra ondersteuning bieden. Sommige programma’s kunnen nu al helpen met bijvoorbeeld wiskunde of schrijven. Op kunstmatige intelligentie gebaseerde programma’s kunnen lerenden en docenten van nuttige feedback voorzien. Zo kunnen zij de voortgang van een lerende monitoren en een signaal afgeven als deze bepaalde leeruitkomsten of -doelen niet behaalt.Kunstmatige intelligentie maakt het voor de docent mogelijk veel meer als coach op te treden en het leerproces te faciliteren. Systemen zoals ALEKS geven de docent de ruimte de rol van coach of mentor te spelen. Daarmee hoeven zij geen kennisdrager meer te zijn. 

Voor & nadelen
Kunstmatige intelligentie kan grote voordelen hebben voor het onderwijs, en voor gepersonaliseerd leren in het bijzonder. Vooral de herkenning van spraak, beeld en patronen, de zelfsturende systemen, vertaalmachines en vraag- antwoordsystemen kunnen ons helpen gepersonaliseerd leren vorm te geven. Ze kunnen bijdragen aan het gemak, de gebruikerservaring en e ciency van
het onderwijs (Kunstmatige Intelligentie, 2015).
Het holodeck, een geavanceerde vorm van virtual reality, laat ons zien hoe kunstmatige intelligentie de onder- wijservaring van de toekomst zal veranderen.
Een vaak genoemd nadeel van kunstmatige intelligentie is dat het concepten als zorg, begrip en saamhorigheid niet kan bevatten. Kunstmatige systemen missen een zogenaamde human touch. Maar de ontwikkelingen op het gebied van kunstmatige intelligentie gaan zo snel dat het nog maar de vraag is of ook die human touch niet kan worden gecreëerd. Hetzelfde geldt voor een gebrek aan creativiteit en common sense. Dus dit nadeel is misschien maar tijdelijk. Een ander nadeel kan zijn dat het niet meer duidelijk is met wie we nu te maken hebben, met het mens of met de technologie?

Scenario's
Hiermee kom ik tot de volgende scenario's.


Kwadranten in verhalende zin.





Kwadranten in kenmerken.

Bronnen
 McGraw Hill (2016), From childhood through career, digital teaching and learning platforms will play a crucial role in the     technology-driven future of education
Nusca, A. (2016), The Current State of Arti cial Intelligence, According to Nvidia’s CEO
Rittel, H, Webber, M (2016), Arti cial Intelligence in education—imagining and buildingtomorrow's cyber learning platform today
Teachthought (2016), 10 roles for arti cial intelligence in education Van Geest, Y (2015), De wereld verandert exponentieel 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten