Tijdens dit leerarrangement speelde
het inzetten van je eigen netwerk een rol. Of dit nu online of offline
plaatsvindt maakt niet zo heel veel uit.
Netwerken heb ik eigenlijk altijd
binnen mijn vertrouwde en directe omgeving gedaan. Maar met de start van deze
opleiding ben ik me steeds meer bij online groepen aan gaan sluiten. Ik maak
gebruik van online netwerken, zoals LinkedIn, het innovatienetwerk van ROCWB en
diverse, onderwijs gerelateerde Facebook groepen. Met het uitwisselen van kennis
groeit ook mijn eigen kennis en doe ik nieuwe ideeën op. Dit neem ik dan weer mee
naar mijn eigen onderwijspraktijk en deel dit met mijn directe collega’s. We
gaan erover in dialoog en dat brengt ons soms goede ideeën. Het innovatienetwerk van ROCWB is niet alleen online, maar ook offline actief. Onlangs heb ik een congres van hun bijgewoond over het gebruik van virtual reality in het onderwijs. Tijdens dit congres heb ik veel contacten gelegd met mensen die werkzaam zijn binnen andere richtingen in het onderwijs. Zie mijn blogpost van 29 maart om meer te lezen over dit evenement.
Tijdens dit leerarrangement heb ik
vooral gebruik gemaakt van mijn directe netwerk binnen mijn eigen
schoolomgeving en collega scholen binnen onze stichting. Ook heb ik gebruik
gemaakt van mijn netwerk met de VO school in ons dorp. Ik maak deel uit van ‘de
Denktank’. Deze groep bestaat uit diverse leerkrachten uit het basisonderwijs
en het voortgezet onderwijs uit ons dorp. Samen praten wij veel over het goed
door kunnen stromen van het po naar het vo, de maatschappelijke ontwikkelingen
en hun invloed op het onderwijs en hoe de docenten uit het po en vo kunnen
samenwerken en van elkaar kunnen leren. Binnen deze denktank heb ik de scenario
ideeën van mijn gameteam ter sprake gebracht.
Inmiddels ben ik gevraagd om in het nieuwe schooljaar
op een andere school binnen onze stichting de kar te gaan trekken in de
bovenbouw en het voortouw te gaan nemen in veranderprocessen. Mijn ervaring in
de bovenbouw, de opleiding die ik volg en mijn verworven status binnen de
stichting hebben ertoe bijgedragen dat ik ben benaderd voor deze functie. Met de
orthopedagoog en de IB-ers van de stichting heb ik regelmatig gesprekken gehad over de
ontwikkelingen van de maatschappelijke trends en hun invloed op het onderwijs.
We hebben het er vaak over gehad hoe wij de toekomst van de stichting zien.
Welke maatschappelijke invloeden wij denken dat er gaan spelen binnen het
onderwijs van de scholen in onze stichting. Tijdens deze gesprekken heb ik
steeds mijn mening gegeven en heb ik mijn MLI kennis ingezet om input te geven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten