dinsdag 4 april 2017

Mijn netwerk in beeld

Tijdens dit leerarrangement speelde het inzetten van je eigen netwerk een rol. Of dit nu online of offline plaatsvindt maakt niet zo heel veel uit.
Netwerken heb ik eigenlijk altijd binnen mijn vertrouwde en directe omgeving gedaan. Maar met de start van deze opleiding ben ik me steeds meer bij online groepen aan gaan sluiten. Ik maak gebruik van online netwerken, zoals LinkedIn, het innovatienetwerk van ROCWB en diverse, onderwijs gerelateerde Facebook groepen. Met het uitwisselen van kennis groeit ook mijn eigen kennis en doe ik nieuwe ideeën op. Dit neem ik dan weer mee naar mijn eigen onderwijspraktijk en deel dit met mijn directe collega’s. We gaan erover in dialoog en dat brengt ons soms goede ideeën. Het innovatienetwerk van ROCWB is niet alleen online, maar ook offline actief. Onlangs heb ik een congres van hun bijgewoond over het gebruik van virtual reality in het onderwijs. Tijdens dit congres heb ik veel contacten gelegd met mensen die werkzaam zijn binnen andere richtingen in het onderwijs. Zie mijn blogpost van 29 maart om meer te lezen over dit evenement.
Tijdens dit leerarrangement heb ik vooral gebruik gemaakt van mijn directe netwerk binnen mijn eigen schoolomgeving en collega scholen binnen onze stichting. Ook heb ik gebruik gemaakt van mijn netwerk met de VO school in ons dorp. Ik maak deel uit van ‘de Denktank’. Deze groep bestaat uit diverse leerkrachten uit het basisonderwijs en het voortgezet onderwijs uit ons dorp. Samen praten wij veel over het goed door kunnen stromen van het po naar het vo, de maatschappelijke ontwikkelingen en hun invloed op het onderwijs en hoe de docenten uit het po en vo kunnen samenwerken en van elkaar kunnen leren. Binnen deze denktank heb ik de scenario ideeën van mijn gameteam ter sprake gebracht.

Inmiddels ben ik gevraagd om in het nieuwe schooljaar op een andere school binnen onze stichting de kar te gaan trekken in de bovenbouw en het voortouw te gaan nemen in veranderprocessen. Mijn ervaring in de bovenbouw, de opleiding die ik volg en mijn verworven status binnen de stichting hebben ertoe bijgedragen dat ik ben benaderd voor deze functie. Met de orthopedagoog en de IB-ers van de stichting  heb ik regelmatig gesprekken gehad over de ontwikkelingen van de maatschappelijke trends en hun invloed op het onderwijs. We hebben het er vaak over gehad hoe wij de toekomst van de stichting zien. Welke maatschappelijke invloeden wij denken dat er gaan spelen binnen het onderwijs van de scholen in onze stichting. Tijdens deze gesprekken heb ik steeds mijn mening gegeven en heb ik mijn MLI kennis ingezet om input te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten