vrijdag 14 april 2017

De puntjes op de ï

Dit is mijn laatste Blogpost voor LA4. In de Blogpost ga ik in op de feedback die ik gekregen heb op de verschillende Quests die ik en het gameteam hebben ingediend. Om de feedback in perspectief te plaatsen, heb ik de gegeven scores omgerekend naar een tienpunttsschaal en het gemiddelde uitgerekend (zonder rekening te houden met de wegingsfactoren).


Behaalde score
Maximale score
Tienpuntsschaal
Quest 1: shaping the future
14
20
7.0
Quest 2: toekomstscenario
26
30
8.7
Quest 3: SWOT
16
20
8.0
Quest 4: zo gaat de toekomst eruit zien
46
50
9.2
Quest 5: challenge day
40
50
8.0
Gemiddelde
8.2

Zoals te zien noopt de overall-score niet direct tot een grondige aanpassing. Mijn worsteling met dit LA zat er met name in dat ik bij de andere LA’s veel meer direct de toepassing voor mijn academie zag en om die reden ze ook meer betrokken heb. Ik denk dat je scenario’s voor de toekomst maken moet doen met je eigen team, om zo gezamenlijk een visie te ontwikkelen en de toekomst te verkennen. Omdat mijn collega’s het gemiddeld gezien meer dan druk genoeg hebben en het onderwerp abstract is en niet actueel voor onze Academie op dit moment, heb ik er voor gekozen de interactie niet op te zoeken. Als er wel een vraag vanuit mijn werk kwam om dergelijke scenario’s uit te werken, zou ik dat doen met een groep collega’s en de WAR (WerkveldAdviesRaad). Ik kan me voorstellen dat bepaalde trends invloed hebben op het werkveld en daarmee op wat de opleiding wil leveren. Duurzaamheid is een voorbeeld van een trend die in het werkveld waarschijnlijk relevant is en waarbinnen verschillende drijvende krachten te onderscheiden zijn: zowel geopolitiek als technisch.

In mijn ogen was het hoofdpunt van feedback op Quest 2 dat de scenario’s in het algemeen en het gekozen scenario in het bijzonder niet verrassend genoeg zijn. Dit wordt ook aangegeven in de feedback op quest 4B. Het verrassende element in onze scenario’s is de mogelijkheid van terug naar offline onderwijs, met veel contact en met weinig aandacht voor het digitale. Dit lijkt wellicht niet verrassend, maar stel dat het rond 2030 zo gaat als wij schetsen, dan is dat wel degelijk een verrassing. De intentie hierbij was overigens vooral bewustwording creëren en te prikkelen: uit de losse opmerkingen die op de feedbackformulieren stonden, maak ik op dat dat gelukt is! Ook met deze post van mij ten tijde van Good Old LA2 heb ik me kritisch uitgelaten teneinde te prikkelen inzake de inzet van ICT in het onderwijs: http://edwinmelis.nl/2016/02/22/ben-ik-nou-geflipt/. Voel ik een thema aankomen voor een de vakpublicatie voor de integratiefase? Overigens zal ik dan wel beter moeten onderbouwen en meer bronnen moeten raadplegen: de feedback dat ik dat minimaal gedaan heb, herken ik. Idem voor het verwerken van de peer-feedback: ik had dit consequenter over alle kwadranten kunnen doen.

Bij Quest 3 komt de opmerking over het verwerken van de peerfeedback en de consequentheid over de diverse scenario’s terug. Mijn GBV (Gezonde Boeren Verstand) is wel vooral de bron geweest bij het invullen van de SWOT. Dit had ik vrij eenvoudig kunnen spiegelen met bijvoorbeeld de directie en/of kunnen onderbouwen uit de kritische reflecties ten behoeve van de accreditaties van voorjaar 2017. Dit laatste heb ik wel gedaan, maar niet systematisch en zonder bronvermelding. In de feedback op Quest 3 wordt verder aangegeven de maatschappelijke opdracht van de school nog nadrukkelijker naar voren mag komen. De maatschappelijke opdracht van de school in het gekozen scenario is om maatwerk te leveren aan studenten en gebruik te maken van recente wetenschappelijke inzichten als onderlegger voor de manier waarop het onderwijs is ingericht. Hierbij is een belangrijk verschil met de huidige situatie dat er geen onderscheid meer is tussen hbo en mbo: beiden zijn beroepsopleidingen.


Tot slot nog Quest 4b en Quest 5: in de feedback op 4b valt de suggestie op om de opdrachten meer MLI-achtig te maken. Door de grote spreiding in leeftijd en dus kennis en vaardigheden hebben we gekozen om de opdrachten breed neer te zetten en ze te koppelen aan de survival skills voor de toekomst. Deze survival skills zijn ook voor MLI’ers belangrijk. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten