Dit is mijn laatste Blogpost voor LA4. In de Blogpost ga ik
in op de feedback die ik gekregen heb op de verschillende Quests die ik en het
gameteam hebben ingediend. Om de feedback in perspectief te plaatsen, heb ik de
gegeven scores omgerekend naar een tienpunttsschaal en het gemiddelde
uitgerekend (zonder rekening te houden met de wegingsfactoren).
Behaalde score
|
Maximale score
|
Tienpuntsschaal
|
|
Quest 1: shaping the future
|
14
|
20
|
7.0
|
Quest 2: toekomstscenario
|
26
|
30
|
8.7
|
Quest 3: SWOT
|
16
|
20
|
8.0
|
Quest 4: zo gaat de toekomst eruit zien
|
46
|
50
|
9.2
|
Quest 5: challenge day
|
40
|
50
|
8.0
|
Gemiddelde
|
8.2
|
Zoals te zien noopt de overall-score niet direct tot een
grondige aanpassing. Mijn worsteling met dit LA zat er met name in dat ik bij
de andere LA’s veel meer direct de toepassing voor mijn academie zag en om die
reden ze ook meer betrokken heb. Ik denk dat je scenario’s voor de toekomst
maken moet doen met je eigen team, om zo gezamenlijk een visie te ontwikkelen
en de toekomst te verkennen. Omdat mijn collega’s het gemiddeld gezien meer dan
druk genoeg hebben en het onderwerp abstract is en niet actueel voor onze
Academie op dit moment, heb ik er voor gekozen de interactie niet op te zoeken.
Als er wel een vraag vanuit mijn werk kwam om dergelijke scenario’s uit te
werken, zou ik dat doen met een groep collega’s en de WAR (WerkveldAdviesRaad).
Ik kan me voorstellen dat bepaalde trends invloed hebben op het werkveld en
daarmee op wat de opleiding wil leveren. Duurzaamheid is een voorbeeld van een
trend die in het werkveld waarschijnlijk relevant is en waarbinnen
verschillende drijvende krachten te onderscheiden zijn: zowel geopolitiek als
technisch.
In mijn ogen was het hoofdpunt van feedback op Quest 2 dat
de scenario’s in het algemeen en het gekozen scenario in het bijzonder niet
verrassend genoeg zijn. Dit wordt ook aangegeven in de feedback op quest 4B. Het
verrassende element in onze scenario’s is de mogelijkheid van terug naar offline onderwijs, met veel contact en
met weinig aandacht voor het digitale. Dit lijkt wellicht niet verrassend, maar
stel dat het rond 2030 zo gaat als wij schetsen, dan is dat wel degelijk een
verrassing. De intentie hierbij was overigens vooral bewustwording creëren en te prikkelen: uit de losse opmerkingen die op de feedbackformulieren stonden, maak
ik op dat dat gelukt is! Ook met deze post van mij ten tijde van Good Old LA2
heb ik me kritisch uitgelaten teneinde te prikkelen inzake de inzet van ICT in
het onderwijs: http://edwinmelis.nl/2016/02/22/ben-ik-nou-geflipt/.
Voel ik een thema aankomen voor een de vakpublicatie voor de integratiefase?
Overigens zal ik dan wel beter moeten onderbouwen en meer bronnen moeten
raadplegen: de feedback dat ik dat minimaal gedaan heb, herken ik. Idem voor
het verwerken van de peer-feedback: ik had dit consequenter over alle
kwadranten kunnen doen.
Bij Quest 3 komt de opmerking over het verwerken van de
peerfeedback en de consequentheid over de diverse scenario’s terug. Mijn GBV (Gezonde
Boeren Verstand) is wel vooral de bron geweest bij het invullen van de SWOT.
Dit had ik vrij eenvoudig kunnen spiegelen met bijvoorbeeld de directie en/of
kunnen onderbouwen uit de kritische reflecties ten behoeve van de accreditaties
van voorjaar 2017. Dit laatste heb ik wel gedaan, maar niet systematisch en
zonder bronvermelding. In de feedback op Quest 3 wordt verder aangegeven de
maatschappelijke opdracht van de school nog nadrukkelijker naar voren mag
komen. De maatschappelijke opdracht van de school in het gekozen scenario is om
maatwerk te leveren aan studenten en gebruik te maken van recente wetenschappelijke
inzichten als onderlegger voor de manier waarop het onderwijs is ingericht.
Hierbij is een belangrijk verschil met de huidige situatie dat er geen
onderscheid meer is tussen hbo en mbo: beiden zijn beroepsopleidingen.
Tot slot nog Quest 4b en Quest 5: in de feedback op 4b valt
de suggestie op om de opdrachten meer MLI-achtig te maken. Door de grote
spreiding in leeftijd en dus kennis en vaardigheden hebben we gekozen om de
opdrachten breed neer te zetten en ze te koppelen aan de survival skills voor
de toekomst. Deze survival skills zijn ook voor MLI’ers belangrijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten